Gjest Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Skal du kjøre med pyramid ringer? Det er litt skummelt syns jeg. det er sikkert best om det blir 100% bra, men ett mareritt utenlike vist det blir trøbbel.Vet faktisk av ett tilfelle der syllinderveggen sprakk pga trykket den fikk av ringen.Mye av presset fra toppen blir rett på syllinderen vettu.Må plane toppen hver gang man demontere og. Jeg kjører med mls på min. Vet mange sier det er dårlig og vanskelig og få tett, men jeg har aldri hatt problem med det. Viktig og gjøre det riktig med den og.Og ikke bruke den om igjen mm. Men det går sikkert bra med pyramidring og. Har du bestemt deg for turbo eller?
E28 TURBO Skrevet Desember 9, 2009 Forfatter Skrevet Desember 9, 2009 Blir pyramideringer av den enkle grunn av at det er det Helge Vik har gjort hver gang han har bygd sånne motorer. Han har gode erfaringer med dette. Jeg kjører mls på M30 idag og har den 2 pakningen på nå uten å ha fått det tett. Lekker komp trykk inn i kjølesystem gradvis så blir trykk i kjølesystem og man må etterfylle vanne. Er ikke værre enn at jeg har vært i Italia med den, men vil ikke ha mer sånne problemer nå. Er litt lei av topp pakningsproblemer. Blir nytt register i motor, ny oljepumpe, nye styringer i topp, blir borret og freset spor til ringer hos oslo syl service, så forhåpentligvis slipper jeg ta av toppen hele tiden. Har lagt ut tråder om hva er best o ring eller pyramide, og er delte meninger kan du trygt si! Derfor har jeg valgt å følge rådet til Mr Vik som både er erfaren og flink kombinert med at han selv gjøre det som har gjort dette mange ganger er det håp. En ting livet har lært meg er at du spør ikke først om hjelp også retter på det de som hjelper deg gjør Når det gjelder turbo er dette ikke bestemt! Og er ikke super erfaren med dette, men har kjørt 1 sesong med den turboen jeg har og den er i god stand, men vil ikke at den skal bli tom for fort så jeg må begynne å trykke veldig på slutten av registret for å få turtall. Værste som finns er motorerer som spærrer på topp som en diesel lissom
E28 TURBO Skrevet Desember 9, 2009 Forfatter Skrevet Desember 9, 2009 pris antydning: 25 for alt 20 uten turbo
Gjest Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Ok. Den skjønner jeg. Jeg drev og forhørte meg vilt jeg og før jeg bestemte meg hvilken løsning jeg skulle gå for. Fikk forskellig svar fra alle jeg hørte med. Så jeg gjikk for mls da jeg har goe erfaringer med det fra før. ppf har bynt og lagd cooperring pakkninger nå, den har jeg trua på.kommer til og gå for den om jeg må skifte pakkning en gang. Hva er effektmåle ditt da? Trives godt med ganske stor turbo s38ne.Jeg kjører med borg warner s475 på min. Lader fint fra 3000. Har fult på ca 4. Diesel karakteristikk er det verste jeg vet. Motorer skal dra på turtall
E28 TURBO Skrevet Desember 9, 2009 Forfatter Skrevet Desember 9, 2009 JAAA en fornuftig mann er du jørgen! hehe Durasjon/karaktistikk på kammer er jo og med å bestemme her, og mener at de orginalt kvikner til ved ca 3000 rpm så hadde vært fint å fått ladetrykk her. Er orginale kammer i den! Har og litt trua på en litt større turbo, trodde borg warner var treg å komme igang men drar fælt avgårde når de er igang ? Men mulig dette ikke helt stemmer? Har vært veldig fornøyd med turbonetics min iallefall, men det skrytes jo av gt 40 og gt 42 og.
Gjest Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Hehe, Takk for det! Er org kammer i min og. Ser ingen grunn i og bytte egentlig. Jeg er ihvertfall meget fornøyd med bw turboene. Upaklagelig respons synes jeg. En bw 372 med ar 1,00 på eksos har sittet som julekvelden på nabokjeringa tror jeg. Holder lett til 750whp og bør ha go respons. Vil si det er ganske grei pris på bw turboene og.
Gjest Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Hvordan blir driverket da? Det blir jo så inni helvete med moment med disse motorene. Etter jeg bremsa bilen til 742whp og 944wnm sprengte jeg 262 kassa på første prøveturen med full effekt. Rensa 3.giret med en gang den fikk fult trykk Og org mellomakelen blir potetskruv ganske lett Så kjørte jeg av inngående aksel på en omsveisa getrag s420. Men kommer mye ann på hvilken klutsj du skal bruke da. Ett triks er kansje og kjøre med ladetrykksstyring så man kan holde igjen trykket på mellomregistret. Da skåner man drivlinjen litt. Men det er jo gøy med mye moment og da vist man vil lage svarte spor på 500m.
E28 TURBO Skrevet Desember 9, 2009 Forfatter Skrevet Desember 9, 2009 Haha 500m... Skal bruke opp 2 stk 260 kasser først så skal vi se. Har Ei m 5 mellom aksel liggende, som jeg tenkte å tilpasse E28. Åssen løste du det? Har ladetrykskontroll til autronicen, blir vel å prøve å få en flatest mulig kurve da motren er mest artig å kjøre da i mine øyne, effekt blir det uansett nok av. Skal og kjøre på moderate dekk for å spare drivverk litt. Er vel 3 gir som pleier rase da det er lagnst spenn i det giret da dreve er midt på akslingene
Gjest Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Jeg kjører med tremek tko 600 nå da. Med egenprodusert 3` mellomaksel og 92mm heavy duty kryss. Den er i en lengde uten opphengslager. Måtte dreie en overgang til diffen mm. Når jeg kjørte med bmw kasse brukte jeg orginale kryss.Byttet bare ut røra med 3` sømløs rør. Det holdt bra det altså. Kjører du med 3,07 diff?
E28 TURBO Skrevet Desember 9, 2009 Forfatter Skrevet Desember 9, 2009 Yes sir! 3,07. Kjørte du med opplagring når du kjørte med 3 toms sømløst rør? Blir ikke vibrasjoner uten opplaring? Var det mye jobb å tilpasse den kassa du har i nå? Tremek da kjører du med tilton clutjs og egenlaget clutsjhus? Har du tråd eller bilder? Mye turbotrykk måtte duu opp i for å få 750 hjul hk?
Gjest Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Kjørte med opplagring da ja. Ikke no problem med risting så lenge akselen er i balanse nei. Kjører med tilton og hjemmelaget ombygd klutshus fra 265. Den operasjonen ble det ikke tatt bilder av desverre. Men jeg kan knippse non bilder neste gang jeg er under bilen.Gjekk greit og tilpasse den egentlig. Hvist det blir så du handler deg tremek kasse kan jeg godt være behjelpelig med tips ang montering. Jeg kjører 1,45bar på 742hjul hk. på bensin.
Morty999 Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Hva skal du ha med? Motoren Trykkrøra? Eksos? Turboen? Msd tenninga? nei.. motor og event eksos turbon trenger je gikke,
E36Cab1 Skrevet Desember 9, 2009 Skrevet Desember 9, 2009 Spørsmål til eventuelle våkne gutter.Vurderer om jeg skal bruke den turboen jeg har 550-600 hk eller om jeg bør sette inn en litt større? Vil ha rask spool up og ha minst mulig leg! Men.. Jeg vil og ha et lavest mulig trykk, pga varme osv.. Og større turbo= lavere trykk ved gitt antall hk sammelignet med en mindre turbo. Men da blir den jo gjerne tregere å gå i gang. Har fått grei deal på en annen turbonetics som er god for bortimot 800hk. Jeg har ikke helt bestemt meg for hvor mye hk jeg skal ta ut, og det er egentlig viktigere å ha et bedre register og rask raspons enn akkurat om jeg har 600 eller 700hk som topp effekt. Noen som har erfaringer /synspunkter. Fant ikke hvilken turbo du allerede har,hvilken spesifikasjoner har denne? Og hvilke spesifikasjoner har Turbonetics-snurra du lurer på istedet? Med ulike størrelser følger fordeler og ulemper som du sier,en vil gjerne ha 'ja takk begge deler' men det blir ofte et kompromiss.. Men en kan prøve å utligne fordelene/ulempene mot hverandre. Nå har du jo Helge Vik som motorbygger,og han kan sikkert være behjelpelig med dette. Nå har eg ikke all informasjonen om motoren og komponentene dine,men kan gi noen tips uansett. Alt etter hvilken kam du har så kan du endre registeret ditt ved å justere kammene på løftetidspunktet(du kan regulere fasingen ettersom du har 2 separate kammer). Noen fabrikanter oppgir(annet enn original) "optimal" timing,men dette er ofte som regel kun på SOHC motorer. Ville uansett ikke redusert åpningstimingen på innsuget ditt mer enn enn oppgitt standard da den kan bli kortpusta i midten der du kansje vil ha den mest effektiv. Kommer an på dine preferanser som sagt.. Beregn fløden til motoren din(skal topp og ventiler osv bearbeides?) og sjekk flødeskarta til kompressor og turbin,dette blir ofte slurva på. Du bør ligge på over 70% effektivitet. Samme gjelder for IC,har du en med lite trykkfall kjøler den kansje for dårlig og vice versa. Be om å få en IC med effektivitetsmåling(trykkfall,tempforskjell og max fløde). Da eg ser du skal ha smidd innmat tåler dette endel mer temperatur enn orginale støpte deler. Da kan motoren leve med mer baktrykk og/eller andre faktorer som gir høyere forbrenningstemp(trykk,AFR mer "på grensa" for mer effektivitet osv). Dette vil gi motoren tidligere spool. Antar EGT vil bli brukt ved mapping slik at dette skjer i trygge omgivelser. Hvilken respons du vil ha henger også sammen med om du forandrer CR mye,men antar denne ikke blir senka så mye ettersom du vil heller ha moderat og mer lineær momentlinje og ikke et HK-monster som er totalt ubrukeligt i nedre del av rpm-skalaen. Hvilket styringssytem skal du bruke? Mapping av tenning i tillegg til AFR regulerer jo også respons,og gir forandring i forbrenningstemp,og skal mappes utifra kammens innstillinger/fløde også må en huske på. Kan fortsette i det uendelige om alle ting som bør innstilles og passe om hverandre,men for at du skal bli akkurat fornøyd med karakteristikken er vanskelig å gi en fasit på,ofte må en inn og justere i ettertid. Men får du dimensjonene på turbo,trykkrør,IC,gasspjeld og kammens durasjon nokså riktig vil som regel finjustering kunne bringe deg i mål Lykke til iallefall,blir nok sikkert bra dette!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå