Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er vi igang med nytt prosjekt.

Fattern kjøpte seg en 87'mod 750il (e32) for ca to år siden, litt spesiell er den også da den var en av kun to 750iL solgt nye i Norge i sin tid, altså ikke brukt-import. Som vi har kunnet finne ut ble den ene kjøpt inn som ambasade-bil og den andre (altså fars) ble kjøpt av en foretningsmann. Nyprisen i 87 var etter hva vi har kunnet finne ut 1,2mill i 87 så det kostet å være kar den gang også gitt.

Bilen når snart 300'000km og det sliter en del på en så stor og tung bil. Det har vi tenkt å gjøre noe med etter hvert nå :)

Bilen:

Interiøret; ser overaskende bra ut uten slitasjeskader. interiøret er i mørkeblått helskinn (stoler, midtkonsoll, dashbord, dører osv), stort sett alt det elektriske virker og eneste feil er at førersete trekker skjevt i ryggen noe som sikkert er en vaier eller no sånt og at det elektriske ligge setet venstre side bak ikke går tilbake i sittestilling. Bagasjerommet fremstår som ubrukt.

Eksteriøret; har ett par stygge riper, blandt annet etter to innbrudsforsøk. Førerdøra har fargeforskjell og bilen vil trenge hel-lakkering. Eneste rust er på framskjermene som vel er en gjenganger på e32.

Understellet; mangler edc dempere forran og grunnet feil olje på servo fungerer ikke lenger nivåreguleringen. Ellers ligger den godt på veien uten ulyder. Vi har allerede skiftet noe småtteri av kuleledd osv. Litt synd at demperene forran mangler da de koster en del og omfanget av reparasjonen på nivå-reg er ennå ukjent.

Motor og drivverk; Her ligger egentlig problemet, motoren fusker, det er ventiltikk fra en eller flere ventiler, EML slår inn nå og da og "autolatkassa" streiket i fjor. Ventiltikken er irriterende da resten av motoren er og skal være stille, EML har til tider vært håpløst irriterende men slår jo inn av en grunn, fjuskingen kan være så mangt som falskluft eller dårlig tenning som er kjente svakheter på disse. Automatkassa sang på siste verset når fattern kjøpte den og er vel kjent for å ryke mellom 250'000-300'000km uansett vedlikehold pga moment i motor og tyngde på bil. Har funnet firma i Sverige som driver med byttekasse til en meget overkommelig pris.

Planen er nå å bytte aut.kasse samt samtidig bytte tennkabler, plugger, innsugspakninger m/m for så å se om motor går som den skal.

Har også sett på muliheten for å sende hele eller deler av motoren til autotrim i Trondheim for en overhaling samt når motor først er ute f.eks. porting av topp og/eller noe småtteri og ikke minst en vask/shine av motoren utvendig. Bytte-automatkassa har full ny innmat med en del oppgraderte deler så den skulle tåle noe hk til.

Her noen bilder:

1mlxy1vbyvv1aalhhgre.jpg

8b9ky66qvypw7wbt6bck.jpg

More to come :)

  • Svar 76
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Tirsdag ble bilen kjørt opp på bilgrav og vi (Jeg, fattern og Jon (Jon///M)) er nå igang med å skru ut aut.kasse.

Har tatt av hele eksos anlegget, skudd mellomakslingen løs fra kassa, løsnet peilepinne røret fra kassa, løsnet olje-kjøler rørerne fra kassa, tappet av oljen fra kassa, tatt av girwiren og løsnet de skruene rundt kassa som vi kommer til fra undersiden.

Så har vi begynt ovenifra. Ekspansjonstanken kom av, det gjorde også gass-spjeldene med lmm. Videre har elanlegget for dysene, dysegalleriene med dyser og innsugene kommet av. Vi er per dags dato litt usikre på om vi skal prøve å ta av toppen selv og gi den til autotrim for overhaling eller om vi skal prøve å få ut hele motoren for å sende den til autotrim for hel-overhaling.

Uansett begynner vi å bli litt usikkre på hvordan vi skal komme til skruene på øversiden av kransen mellom kasse og motor. Kanksje noen som leser dette har tips?

Her er noen bilder fra i dag (onsdag):

zpu7e2go28buwm1ujl3w.jpg

aka6i1ni5xp4mxok6pzp.jpg

Jon ivrig etter å få av innsugene :P

9fgulbcxzpws0jbkpndh.jpg

zaqiccofdby1v135dnt3.jpg

Skrevet

Her er noen bilder fra under bilen så langt som vi har kommet.

3bgogk0yek0snl353ry1.jpg

z3jswtf6ryh71zvdzxdx.jpg

plpmjtww9z7d0t6tbzyx.jpg

zgo34qtxodn6z1ds8l9o.jpg

sc6k6wojbnkj4nvq65ik.jpg

Noen som har som har tatt ut aut.kassa i 750 før som har tips for hvordan vi skal få den av så rop ut :)

Skrevet
endelig ett IKKE E30 prosjekt :)

Hehe, nei her er det snakk om større bil, men større bil betyr nok ikke bedre plass :P For her er det trangt ! (Tenker nå på motorrom, inne i bilen er det ett hav av plass)

Som sagt om noen har tips for å få ut kassa hadde det vært fint. Litt kompetanse angående å ta ut girkasse har vi, jeg har vært ute med kassa i e34 520'n min og Jon har plukket ut motorn i e34 M5'n sin. Men ingen av dem hadde på langt nær så total mangel på plass i og rundt motor ](*,)

Skrevet

der kom det prosjektet ja :)

kassa er vel løs bak så da hadde jeg tatt motorfestene å løfta litt å dradd hele greia fra for å komme til...blir et par skruer extra men

tror ikke det er så enkelt. problemet nå er og komme til boltene mellom clutch kåpa og blokka. for og komme til der så må vi av me noen kjøle kannaler i bak kant av motor, og for og få av den så måtte innsug av, duserekka og en del annet. men innsuget er nå av så vi håper at i kveld skal vi kanskje komme så langt at kassa kan skrues ned. vist den ikke sitter i enda mer da!

Skrevet
husk å skru av converteren da :) 4 bolter i svinghjulet..

det har vi satt på lista av what to do. min far er utdannet bilmekanikker så har fått noen tips av han. :)

Skrevet

Jeg har gjort det før,

tilt ned kassen, bruk ca 8 lange forlengere til du kommer langt bak, en står fremme og får den på plass med hendene på boltene, å den andre står bak og drar til.

et godt kakk så kommer dem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...