Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

er et godt stykke unna trondheim desverre :P DME er det samme som hjernen? men det er jo noe galt ettersom bensinpumpa ikke har strøm og. men om jeg hadde vist sikkert om det var EWS en vet jeg og koble den ut, men vil helst ikke knote med den.

• Svar 36
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
er et godt stykke unna trondheim desverre :P DME er det samme som hjernen? men det er jo noe galt ettersom bensinpumpa ikke har strøm og. men om jeg hadde vist sikkert om det var EWS en vet jeg og koble den ut, men vil helst ikke knote med den.

Hvis du er så sikker på at et er EWS'n (noe jeg ikke tror) så ok, da tar vi utgangspunkt i det.

Om du har vært ute med motor, elsystem osv er det jo stor sannsynelighet for at kode-rekken i nøkkelen ikke lenger samstemmer med kodene i EWS boksen og DME. Og resetting av nøkkel må man ha program som DISplus eller MoDic (vet ikke om dette er inkludert i carsoft eller om carsoft har ett tilsvarende program) for å gjøre. Alle bmw verksted har programvare som tar dette. Men da må du ha bilen inn på verksted da jeg ikke har funnet en måte å resette nøkkelen på selv.

Skrevet

Vet ikke, trodde ikke det var så enkelt som dette.

På EWS I sender vel EWS boksen ett høyt (eller lavt) signal til DME når bilen er klar til og startes og da går det vel ann å koble forbi.

Men på EWS II er det et digitalt kodet signal som sendes mellom EWS-boks og DME og derfor tror jeg ikke det er så enkelt som det tegningen viser da DME må få ett kodet signal som forandres ved hver start og som må stemme med den koden DME har lagret fra forrige gang.

Skrevet

men har brukt tenningen mange ganger på en annen motor uten sperre, vil det da si at EWS en har laget koder men DME ikke vet hvilken, så det er det som er feilen?

Skrevet

men har brukt tenningen mange ganger på en annen motor uten sperre, vil det da si at EWS en har laget koder men DME ikke vet hvilken, så det er det som er feilen?

Skrevet

DME og EWS-boks må høre sammen da de ikke kan programeres om til å gjennkjenne en annen EWS/DME.

Om du har koblet fra motorhjernen eller EWS over lengre tid kan den jo ha resatt seg eller hoppet over en eller flere koder. Tror nok diagnose vil være det beste her da jeg ikke tror du kan resette dette selv.

Nøkkelen lagrer en kode hver gang du stopper motoren, denne koden kommer fra DME via EWS-boksen. Når du så skal starte motoren igjen sendes denne koden fra nøkkelen via EWS boksen til DME og DME må godkjenne denne koden før motoren kan startes. (dete er enkelt forklart, i praksis skjer det mange flere opperasjoner her fra nøkkelen blir satt i før motoren kan starte).

Skrevet

Vet ikke om du har testet dette med EWSII Olelink men hos meg når mitt EWSII system ikke fungerte så gikk starteren rundt men får ikke gnist samt bensin.

Det er min erfaring hvertfall. Skal sies at jeg hadde koblet opp EWSII sytemet fra en 93mod 320i som ikke har startsperre til en m52b28 95mod så systemet var da altså ikke orginalt men likevel.

Skrevet
Vet ikke om du har testet dette med EWSII Olelink men hos meg når mitt EWSII system ikke fungerte så gikk starteren rundt men får ikke gnist samt bensin.

Det er min erfaring hvertfall. Skal sies at jeg hadde koblet opp EWSII sytemet fra en 93mod 320i som ikke har startsperre til en m52b28 95mod så systemet var da altså ikke orginalt men likevel.

Ok, vet ikke hvordan det blir da. EWS II kom jo ikke før Januar '95 og om din 320 var '93 hadde den EWS (0), EWS I kom i '94. Brukte du hjernen fra M52b28?

Jo, har testet dette selv på GT'n som har EWS II og om EWS ligger å sperrer skjer det ikke noe i motorrom når man vrir om nøkkelen. Dette bekreftes jo av hva som står i bmw's egen "opplæringsbok" om EWS II:

• Disable injection, ignition and starter operation until a correct key is recognized.

Skrevet

hvor finner jeg ut om EWS en er II eller III da? om jeg har forstått riktig så går starter rundt på III men ikke II, så om jeg har II vil det bety det ikke er startsperren?

Skrevet
hvor finner jeg ut om EWS en er II eller III da? om jeg har forstått riktig så går starter rundt på III men ikke II, så om jeg har II vil det bety det ikke er startsperren?

Ja som jeg kan lese meg frem til så vil EWS III la starteren rulle selv om nøkkelen ikke godkjennes noe den ikke gjør på EWS II :)

Så du har nok ett problem med EWS alikevel. EWS III har ikke en fast kode som bytter hver gang man stopper bilen slik som EWS II gjør, men en hel kode tabell med ca 200 forhåndsinnstilte koder fra. Vil tro det blir noe lignende som kodeleseren til din nettbank :)

Skrevet

Brukte ledningsnettet til 328i motoren og hjernen og alt orginalt derfra ja og kobla det opp mot ledningsnettet i 320ien.

Men kan hende da siden at ikke alle pins på EWSII boksen ble brukt i mitt tilfelle så kan det jo hende at starteren gikk rundt likevel ettersom det ikke ble 100% som orginalt. Men i mitt tilfelle så går starteren rundt værtfall.

Men har fått skaffet meg motorstyring uten EWSII nå så, ble litt ustabilt etter et halvt års tid det der så plutselig ville den ikke starte mer.

Skrevet
men om jeg tar en diagnose får jeg da feil på att EWS en ikke får rett nøkkel?

Tja, si det :P

De får vel opp en lang feilkode liste som sier noe om problemt ditt, EWS eller ei. Og er det ett EWS relatert problem som f.eks. nøkkelen så resetter de vel EWS, DME og nøkkel sikkert. Vet desverre ikke mer om dette.

Skrevet

Carsoft har en funksjon som heter sync ews <>dme så denne kan jo være hjelpsom, men jeg har aldri turt trykke på den. Den har også coding ews som jeg heller ikke har turt trykke på =p håper det hjalp noe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...