BTG Skrevet September 11, 2009 Share Skrevet September 11, 2009 Säljes: BMW M3 -90 Reg. nr: TGT 040 Chassinummer: AE41942 Besiktad & Skattad tom februari 2010 Bilen finns i Stockholm, Sverige En av ca. 1140 så kallade "efterseriebilar" som i många avseenden byggdes med Evo II:an som förlaga. Bland annat så hade den 215hk original. Bilen importerades av en god vän 2002. Jag köpte den sedan 2004 och har "förädlat" den sedan dess. Den är idag ombyggd till en mycket lättkörd track-day bil med underbar balans som med rätt pilot lägger sub 8.30 rundor på Nürburgring. Det finns mycket dokumentation och bilder på vad som är gjort med bilen som kommer finnas tillgänglig för provkörning på Gelleråsen den 19/9 eller Mantorp 10/10. Riktpris: 175.000 SEK (eller motsvarande i NOK ) Priset kan varieras både uppåt och neråt beroende på vad som skall följa med. Motor: # BMW S14, 2,3 16V, delrenoverad och helt genomgången augusti/september 2009 av JMB Optimering www.jmbo.se # Fullständigt motorrenoverad 2005 enligt orginalspecifikation, i princip är det bara blocket och toppen som inte är utbytt, den senare är portad. # Ett urval av delar som är bytta: Kolvar från JE och ventiler från Manley samt kamkedja, kamkedjeförare, hydraulisk kamkedjesträckare, vevlager, vevstakar, kolvringar, ramlager, oljepump, oljepumpskedja, ventilstyrningar, vattenpump, generator med delrinbussningar, extrahög oljetrågsbaffel, oljefilterhus, oljetrycksgivare, motorkuddar, termostat, expansionskärl, m.m. # Avgassystemet är ett dubbelt skräddarsytt 2,5 tums-system med dubbla racekattar och en slutburk med dubbbla ändrör. Det ser ut precis som original men låter "roligare"! Dock inte så högt att man är i närheten av att låta för mycket på svenska banor eller för den delen. # Grenröret är förstärkningssvetsat på de känsliga punkterna Chassi, fram: # Coil-overs med Gula Koni, steglöst ställbara, helrenoverade och ombyggda av SDV (2007) till att matcha fjädrar med +100N/mm # K&W-fjädrar i 100N/mm eller 115N/mm # Topplagringar, steglöst ställbar camber och caster # Krängningshämmare 21mm, steglöst ställbar, powerflex och uniballs-ledad med nya karossinfästningar och förstärkta fjäderben # Länkarmsinfästningar i delrin # Originalbromsar med kylningsslangar från fronttrattar till bromssköldarna och stålomspunna bromsslangar # Ferodo DS 3000-belägg, flång nya # Fjäderbenstag Chassi, bak: # M-Coupé bakvagn, komplett med förstärkta bärarmar, drivaxlar, hjullager och bromsar. Bakvagnen är justerbar på både caster och camber och har bytta silentblock. # Gula Koni, steglöst ställbara inifrån, helrenoverade och ombyggda av SDV (2007) till att matcha fjädrar med 140N/mm på orginalplats # K&W-fjädrar på orginalplats med 140N/mm # Millway-topplagringar # Krängningshämmare 19mm, steglöst ställbar, powerflex och uniballs-ledad med nya genomgående alu-karossinfästningar från Ireland Engineering och kraftigt förstärkta bärarmsinfästningar # M3E36-bromsar med mässingsbussningar och flång nya Ferodo DS 3000-belägg samt stålomspunna bromsslangar hela vägen Drivlina: # Dogleglåda, snustorr och genomgången med samtliga packboxar bytta. # Short-Shift, samtliga bussningar och lager bytta # Diff, 3,73:1 med 40% spärrverkan och M Coupé-diffkåpa, helrenoverad 2008 av Mobimech. Kaross utvändigt: # Vindruta (2008) # Splitter (ej monterad ännu) # Motorbalken förstärkningssvetsad vid motorinfästningarna # Huvudstrålkastare (2009) # BMW Motorsport originalbromskylningsscoop i fronten # Styrväxel drygt 2 rattvarv, konverterad och ombyggd av Sellholm # BMW M Motorpsort motorhuvs-tätningslister för bättre aerodynamik Hjul: # BBS Krysseker, 16-tum med gatdäck (transportdäck), 4st. # OZ Magnesiumfälgar, 15-tum med flång nya Kumho V70 K90, 225/50 15, 4st. # Alu/Plåtfälgar från BMW 5-serie med slicksslitna Dunlop Direzza, 205/50 15, 4st. Kaross invändigt: # Weicherbur, komplett med H-sträva, kryss och sidosträvor. Bilen är reg-besiktad med bur. # Sparco Evo2-stol # Sabelt 6-punktsbälte # MOMO-ratt, djup med förlängningsnav # El-fönsterhissar # El-sollucka # El-backspeglar # El-bakruta # Komplett inredning med Svarta lädersportstolar och baksäte i mycket gott skick, svart innertak # MOMO-pedalplattor (Kan ställas in för att "bredda" pedalerna) # Oljetrycksmätare # Mp3-spelare och original färddator I övrigt kan en del kuriosa detaljer medfölja vid en smidig och snabb affär. Som exempel nämns olika bromsapplikationer med spacers och M3E36-ok, extra bromsskivor, distansblock, remmar, lackstift etc. mikael@regnell.se eller +46703830951 Info: http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=9453 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Muren Motorsport Skrevet September 12, 2009 Share Skrevet September 12, 2009 Bilens nettopris: 148 908 + MVA (25%): 37 227 + Vrakpant: 1 300 + Engangsavgift (se tabell under for detaljer) 273 037 - Bruksfradrag (80%): 218 430 = Total kostnad inkl. kjøp av bil: 242 042 på norske skilt... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg