Wendel Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 Når bilen står på tomgang og hvis du åpner lokket på ekspansjonstanken. Ser det slik ut da?
Rannem Skrevet September 22, 2009 Forfatter Skrevet September 22, 2009 Når bilen står på tomgang og hvis du åpner lokket på ekspansjonstanken. Ser det slik ut da? Har ikke testa. Men er det ett tegn på for mye kjøleveske?
rulven Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 Sjekk radiatoren for revner, og ta ut ekspansjonstanken for å se etter sprekker. Har du lufta den ordentlig? Når du skal lufte, er den beste måten å fylle den med kjølevæske mens den er kald, sette på lokket og starte motoren. La motoren gå varm (IKKE så varm at den koker) La den gå på tomgang, om den går varm, stopper du motoren og lar den kjøle seg ned i ca 30-40 min. Åpne så lufteskruen for å slippe ut trykk. Skru igjen og fyll på kjølevæske. Kan bare være det det er, at det er mye luft i systemet.
Rannem Skrevet September 22, 2009 Forfatter Skrevet September 22, 2009 Sjekk radiatoren for revner, og ta ut ekspansjonstanken for å se etter sprekker. Har du lufta den ordentlig? Når du skal lufte, er den beste måten å fylle den med kjølevæske mens den er kald, sette på lokket og starte motoren. La motoren gå varm (IKKE så varm at den koker) La den gå på tomgang, om den går varm, stopper du motoren og lar den kjøle seg ned i ca 30-40 min. Åpne så lufteskruen for å slippe ut trykk. Skru igjen og fyll på kjølevæske. Kan bare være det det er, at det er mye luft i systemet. Har ikke gjort det på den måten nei.. Skal prøve det!
rulven Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 Sjekk radiatoren for revner, og ta ut ekspansjonstanken for å se etter sprekker. Har du lufta den ordentlig? Når du skal lufte, er den beste måten å fylle den med kjølevæske mens den er kald, sette på lokket og starte motoren. La motoren gå varm (IKKE så varm at den koker) La den gå på tomgang, om den går varm, stopper du motoren og lar den kjøle seg ned i ca 30-40 min. Åpne så lufteskruen for å slippe ut trykk. Skru igjen og fyll på kjølevæske. Kan bare være det det er, at det er mye luft i systemet. Har ikke gjort det på den måten nei.. Skal prøve det! Jeg gjorde heller ikke det første gangen jeg lufta, og da gikk motoren varm nesten med en gang... Så lufta jeg skikkelig, og da gikk den som ei klokke Du skjønte sikkert at du skal starte den igjen etter at du har fyllt på kjølevæske når den har kjølt seg ned. Gjenta prosessen til du ser vannet sirkulerer og temperaturmåleren er stabil! Om det spruter opp av ekspansjonstanken din nå, kan det være 2 ting: Det er luft i systemet og/eller for mye kjølevæske
Rannem Skrevet September 22, 2009 Forfatter Skrevet September 22, 2009 Du mener at andre gang jeg fyller på skal jeg starte motoren uten å skru igjen lokket? Vill det ikke dra med seg luft inn i systemet da?
rulven Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 Nei da har jeg enten skrevet feil eller du misforstått Du skal skru på lokket ja Ellers er det som du sier, at det blir luft i systemet igjen. For å se om vannet sirkulerer, kan du skru av lokket når motoren er i gang i det termostaten slår inn. (Normalt en god stund før motoren er varm) Da slipper du at det spruter varm kjølevæske på deg.
Rannem Skrevet September 22, 2009 Forfatter Skrevet September 22, 2009 når ca skal termostaten slå inn? Går vifta da i en gjevn gange, eller intervaller?
rulven Skrevet September 22, 2009 Skrevet September 22, 2009 når ca skal termostaten slå inn? Går vifta da i en gjevn gange, eller intervaller? Akk det med vifta er jeg usikker på, men på min gikk den i intervaler. Du hører når termostaten slår inn + at du kan da kjenne på slangene at vannet begynner å sirkulere. (på den måten slipper du å åpne lokket og risikere å slippe inn luft)
Wendel Skrevet September 23, 2009 Skrevet September 23, 2009 Filmen jeg la ut er fra bilen min og kan være et tegn på gåen topp pakning.
Rannem Skrevet September 26, 2009 Forfatter Skrevet September 26, 2009 Da har jeg feilsøkt en del. Og har ikke skjønt hvorfor kjølevifta ikke har startet, frem til idag! Skrudde på AC, åpnet panseret og vifta gikk. Så skrudde jeg av AC og vifta stoppet! så nå kjører jeg med AC på hele tiden. Spørsmålet mitt er derfor: - Hvorfor starter ikke vifta uten AC på?
///Naitsirk Skrevet September 26, 2009 Skrevet September 26, 2009 Ahhh...så det er defor min ikke går og altså hehe
Rannem Skrevet September 26, 2009 Forfatter Skrevet September 26, 2009 Ja, du kan prøve! Men jeg har kun elektrisk vifte. Den er ikke drevet av drivreima. Kan jo hende du har samme problem som meg?
///Naitsirk Skrevet September 26, 2009 Skrevet September 26, 2009 hmm...AC-vifta er vel alltid elektrisk? Aldri vært borti noe annet, det er i såfall tomgangskjølinga. Men jeg får ikke sjekka det jeg for har ikke gass på klima-anlegget Så er nok derfor min ikke vil skru seg på
///Naitsirk Skrevet September 26, 2009 Skrevet September 26, 2009 Når bilen står på tomgang og hvis du åpner lokket på ekspansjonstanken. Ser det slik ut da? Har ikke testa. Men er det ett tegn på for mye kjøleveske? Hahaha Det var dagens
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå