Gå til innhold

Kjøleproblemer! Motor går varm.

Anbefalte innlegg

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Når bilen står på tomgang og hvis du åpner lokket på ekspansjonstanken. Ser det slik ut da?

Har ikke testa. Men er det ett tegn på for mye kjøleveske?

Skrevet

Sjekk radiatoren for revner, og ta ut ekspansjonstanken for å se etter sprekker.

Har du lufta den ordentlig?

Når du skal lufte, er den beste måten å fylle den med kjølevæske mens den er kald, sette på lokket og starte motoren. La motoren gå varm (IKKE så varm at den koker)

La den gå på tomgang, om den går varm, stopper du motoren og lar den kjøle seg ned i ca 30-40 min.

Åpne så lufteskruen for å slippe ut trykk. Skru igjen og fyll på kjølevæske.

Kan bare være det det er, at det er mye luft i systemet.

Skrevet
Sjekk radiatoren for revner, og ta ut ekspansjonstanken for å se etter sprekker.

Når du skal lufte, er den beste måten å fylle den med kjølevæske mens den er kald, sette på lokket og starte motoren. La motoren gå varm (IKKE så varm at den koker)

La den gå på tomgang, om den går varm, stopper du motoren og lar den kjøle seg ned i ca 30-40 min.

Har ikke gjort det på den måten nei.. Skal prøve det!

Skrevet

Har ikke gjort det på den måten nei.. Skal prøve det!

Jeg gjorde heller ikke det første gangen jeg lufta, og da gikk motoren varm nesten med en gang... Så lufta jeg skikkelig, og da gikk den som ei klokke :)

Du skjønte sikkert at du skal starte den igjen etter at du har fyllt på kjølevæske når den har kjølt seg ned. Gjenta prosessen til du ser vannet sirkulerer og temperaturmåleren er stabil!

Om det spruter opp av ekspansjonstanken din nå, kan det være 2 ting: Det er luft i systemet og/eller for mye kjølevæske :)

Skrevet

Nei da har jeg enten skrevet feil eller du misforstått :)

Du skal skru på lokket ja ;) Ellers er det som du sier, at det blir luft i systemet igjen.

For å se om vannet sirkulerer, kan du skru av lokket når motoren er i gang i det termostaten slår inn. (Normalt en god stund før motoren er varm)

Da slipper du at det spruter varm kjølevæske på deg.

Skrevet
når ca skal termostaten slå inn? Går vifta da i en gjevn gange, eller intervaller?

Akk det med vifta er jeg usikker på, men på min gikk den i intervaler.

Du hører når termostaten slår inn + at du kan da kjenne på slangene at vannet begynner å sirkulere. (på den måten slipper du å åpne lokket og risikere å slippe inn luft)

Skrevet

Da har jeg feilsøkt en del. Og har ikke skjønt hvorfor kjølevifta ikke har startet, frem til idag! Skrudde på AC, åpnet panseret og vifta gikk. Så skrudde jeg av AC og vifta stoppet! så nå kjører jeg med AC på hele tiden. Spørsmålet mitt er derfor: - Hvorfor starter ikke vifta uten AC på? :?

Skrevet

hmm...AC-vifta er vel alltid elektrisk? :? Aldri vært borti noe annet, det er i såfall tomgangskjølinga. Men jeg får ikke sjekka det jeg for har ikke gass på klima-anlegget :P Så er nok derfor min ikke vil skru seg på :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...