Mons1 Skrevet September 16, 2009 Skrevet September 16, 2009 Jeg har en kompis som har en 1997mod 525tdsa Touring, som har fått diagnosen om defekt turbo. Ny koster en formue, så han har fått tak i en brukt turbo. Men først: Er turbo en svakhet på 1997mod BMW 525tds? Bilen har vist gått ca.180000km. Men vi har tenkt å bytte turboen selv og trenger all tips og råd som finnes. Regner med med at man kommer best til fra undersiden. Jeg har anbefalt han om å kjøpe nytt alle pakninger og olje og vakumrør(slanger). Hva bør man sjekke med turboen før man bytter den? Er det noen som vet hvor man får billigst tak i en ny turbo?
hauken Skrevet September 16, 2009 Skrevet September 16, 2009 http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=18833678 Her er en...
BMW 2002 Fredrik Skrevet September 16, 2009 Skrevet September 16, 2009 Jeg vil ikke si at turboen er en svakhet på 2,5 tds motoren, men er turbomotor må behandles slik en turbomotor skal, ellers kan prematur turbohavari forekomme. Vet om flere slike motorer som har passert over 400.000 km uten bytte av noen annet enn luftfilter, olje, oljefilter og vannpumpe på motoren.
peder87 Skrevet September 17, 2009 Skrevet September 17, 2009 behandles turboen rett holder den lenge.. jeg byttet turbo på min e34 525tds for en stund siden. jeg måtte ha en 12 kantet kopp til 3\8" skralle for å få løsnet den ene bolten da boltene er 12 kantet og ikke vanlig 6 kantet. ellers så er det alt av pakninger i forbindelse med turbo og gummislangen ved blokka på returen som bør byttest. jeg plukket av luftfilterboksen så kom jeg greit til. jeg betalte 7000 for ny bytteturbo og sendte inn den gamle så det å kjøpe brukt turbo synes jeg er et sjangsespill ikke vet du hvordan den var og hvordan den er blitt behandlet kansje den ryker om 1000 km?.
Mons1 Skrevet September 17, 2009 Forfatter Skrevet September 17, 2009 Behandle!? Hva er egentlig den riktige måten å behandle en turbo? Jeg regner med at så lenge man bruker jevnlig oljeskift og god olje, så går det bra. Før i tiden snakket man om å la turboen kjøle seg ned før man stopper motoren og jeg tar meg selv mange ganger at jeg la motoren gå 2-3min på tomgang før jeg stopper motoren. Har jo selv en 2002mod 320dAT og tenker ofte på å ta vare på turboen. Så hva er egentlig den riktige måte å behandle en turbo på en diesel? RS Jeg vil ikke si at turboen er en svakhet på 2,5 tds motoren, men er turbomotor må behandles slik en turbomotor skal, ellers kan prematur turbohavari forekomme.Vet om flere slike motorer som har passert over 400.000 km uten bytte av noen annet enn luftfilter, olje, oljefilter og vannpumpe på motoren.
BMW 2002 Fredrik Skrevet September 17, 2009 Skrevet September 17, 2009 Du har vel egentlig sagt hvordan du skal behandle en turbo Mons1 Derimot vet vi ikke hvordan kompissen din har behandlet den og hvertfall ikke eventuellt tidligere eiere.
Mons1 Skrevet September 17, 2009 Forfatter Skrevet September 17, 2009 Men er det noe poeng i dag å la turboen kjøle seg ned? Noen ser dette kun gjelder lastebiler/trailere. Årsaken er at når man stopper motoren, så stoppes oljetrykket, men turboen fortsetter å snurre i en god tid etterpå og da uten smøring. Er dette riktig? RS Du har vel egentlig sagt hvordan du skal behandle en turbo Mons1 Derimot vet vi ikke hvordan kompissen din har behandlet den og hvertfall ikke eventuellt tidligere eiere.
Gjest Skrevet September 17, 2009 Skrevet September 17, 2009 ja delvis..og det forekommer lite defekte turboer på m51.. har skjedd noen få ganger, men sjeldent...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå