Gå til innhold

noen som skal bygge turbo på m20 motoren sin ? se her ;S


endre88
 Share

Anbefalte innlegg

ligger ut litt innfo her om tubo bygg på m20 motoren, så kan vi dele tanker og info :lol:

noe info ang pyramide ringer og oringing av blokk

Mange har med sine motorbygger fått sett noe slikt når de tar opp etter litt ivrig bruk av ladetrykket eller høy kompresjon i sin sugemotor:

tjwtuvpbrq0vgip6qmoc.jpg

Trykket har lett seg forbi pakningens såkalte " trykk-kant " og fått slippe ut og dermed både ødelegge pakningen , trykket forsvinner ut av sylinderen og alt mer som kan gå galt gjør det som regel.

Bedre pakninger er å få tak i noen ganger men selv ikke da kan det være tilstrekkeig for å holde trykket der det hører hjemme , i sylinderen.

Hva kan vi gjøre med noe sikt da ?

En løsning kan være å såkalt ; O-ringe blokken.

Så hva er så dette o-rings greiene da ?

La oss ta en titt her først :

Målet er å få økt trykklet lokalt ved pakningens " trykk-kant " uten å dra av bolter , sprekke blokker og gud vet hva med meterlange rør på skrallene i håp om å holde greiene isammen.

Det kan da oppnås med en genial liten teknikk hvor en legger inn en liten O-ring , i metall

( alt etter applikasjon ) , ned i ett maskinert spor under pakningens " trykk-kant " for å øke trykket og igjen gi større sjanse for å unngå toppakningslekasjer og annet.

Særskilt for dem som vil kjøre høyere ladetrykk på biler med turbo.

ikke alltid får man tak i bedre pakninger og da kan denne teknikken gi vel så gode resultater.

ok , da trenger vi først en blokk som klargjøres med å hones / borres , planslipes og ellers være i grei stand.

Neste trinn er å slamre blokken oppi fresen for å kunne maskinere sporet som en skal legge o-ringen inn i.

bsksi0rrzmzd2y7lrqa7.jpg

Først måler man seg litt frem for å finne rette diameter for sporet og dybden en skal ha ringen i.

81qkn7x2ksx358ak2d4e.jpg

Her bruker jeg litt maskineringsfarge for å få inntrykk av hvordan det kommer til å se ut når det er ferdig.

Når jeg har bestemt målene må jeg maskinere sporene , omhyggelig nøye , og etterpå vil det bli seende ut slik:

5afga6qe0j9gfsxmbqvp.jpg

sett ifra mellom 2 sylindre :

zhprqruwwvyy253xmce5.jpg

Sporene Må ha presis høyde , lik høyde og absolutt være riktig plassert for å kunne gjøre jobben sin riktig.

Nå er det tid for å legge inn O-ringen ( her i spesial materiale )

j1s8rjkt26ceyz5rtoq0.jpg

Den måles ut , grovklippes , slipes 90 gr i endene og til slutt monteres med tungen rett i munnen :

Har en vært flink blir det slik på denne BMW her :

aq1ubac6u898sm50yykd.jpg

Eller som denne Cosworth (bosworth) motoren her :

6trtjc27uu1nxyw82zf6.jpg

h96131xy8ggbt9k2x8ie.jpg

Da er blokken ferdig preppet og klar til bruk med en genialt enkel og effektiv måte å få skikkelig stabil og holdbar løsning for å holde trykket inne i sylinderen.

så har vi pyramide ringer er annbefalt når man skal over 700hk på m20

oringing fungerer bra opp til 700hk

frnhb4zjg56p086quzrw.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

veldig fint forklart endre88.

jeg kan nevne at det som er mest brukt er 1mm tråd, og da freser man ut 0,7mm som er sporet i blokka slik at 0,3mm av tråden stikker opp som danner o-ring kanten som ligger inntil toppakningen.(du skrev ikke noe om dybde og slik..)

kan være litt problematiskt å få o-ringen til å ligge i sporet sitt ved montering av toppen, da er det veldig greit å lime 2-3 dråper nedi sporet før du legger o-ringen nedi slik at den holder seg på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott skrevet Endre88 Trenger slike tråder.!

Og til deg Fazerfreak nå har ikke jeg sjekket så mange priser på dette. Men jeg selv tar 1800kr for en slik jobb (6 sylyndret), er kansje andre som er litt billigere eller samme pris vis ikke så stiger det. Veit Oslo sylynderservice tar ca 500pr syl pluss mva

Jeg selv anbefaller å plane blokka og slik at alt er 100% rett, selvsagt toppen og..

Er blokka grei er det ingen vist å plane den, men 7 av 10 motorer jeg har o-ringet er blokka skeiv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott skrevet Endre88 Trenger slike tråder.!

Og til deg Fazerfreak nå har ikke jeg sjekket så mange priser på dette. Men jeg selv tar 1800kr for en slik jobb (6 sylyndret), er kansje andre som er litt billigere eller samme pris vis ikke så stiger det. Veit Oslo sylynderservice tar ca 500pr syl pluss mva

Jeg selv anbefaller å plane blokka og slik at alt er 100% rett, selvsagt toppen og..

Er blokka grei er det ingen vist å plane den, men 7 av 10 motorer jeg har o-ringet er blokka skeiv

takk ja bør også slipe blokken. selv holder eg på og bygge med pyremideringer kan bli interisangt. hehe med tanke på at eg aldrig har gjort dette. hehe men e lærling på auto23 aka. sylinder service bergen ;) tenkte og ligge ut litt mer infor ang dreing av stempler og sveising av topp osv kommer hehe 8) ligg gjerne ut noe om du har noe info selv ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...