endre88 Skrevet September 24, 2009 Share Skrevet September 24, 2009 ligger ut litt innfo her om tubo bygg på m20 motoren, så kan vi dele tanker og info noe info ang pyramide ringer og oringing av blokk Mange har med sine motorbygger fått sett noe slikt når de tar opp etter litt ivrig bruk av ladetrykket eller høy kompresjon i sin sugemotor: Trykket har lett seg forbi pakningens såkalte " trykk-kant " og fått slippe ut og dermed både ødelegge pakningen , trykket forsvinner ut av sylinderen og alt mer som kan gå galt gjør det som regel. Bedre pakninger er å få tak i noen ganger men selv ikke da kan det være tilstrekkeig for å holde trykket der det hører hjemme , i sylinderen. Hva kan vi gjøre med noe sikt da ? En løsning kan være å såkalt ; O-ringe blokken. Så hva er så dette o-rings greiene da ? La oss ta en titt her først : Målet er å få økt trykklet lokalt ved pakningens " trykk-kant " uten å dra av bolter , sprekke blokker og gud vet hva med meterlange rør på skrallene i håp om å holde greiene isammen. Det kan da oppnås med en genial liten teknikk hvor en legger inn en liten O-ring , i metall ( alt etter applikasjon ) , ned i ett maskinert spor under pakningens " trykk-kant " for å øke trykket og igjen gi større sjanse for å unngå toppakningslekasjer og annet. Særskilt for dem som vil kjøre høyere ladetrykk på biler med turbo. ikke alltid får man tak i bedre pakninger og da kan denne teknikken gi vel så gode resultater. ok , da trenger vi først en blokk som klargjøres med å hones / borres , planslipes og ellers være i grei stand. Neste trinn er å slamre blokken oppi fresen for å kunne maskinere sporet som en skal legge o-ringen inn i. Først måler man seg litt frem for å finne rette diameter for sporet og dybden en skal ha ringen i. Her bruker jeg litt maskineringsfarge for å få inntrykk av hvordan det kommer til å se ut når det er ferdig. Når jeg har bestemt målene må jeg maskinere sporene , omhyggelig nøye , og etterpå vil det bli seende ut slik: sett ifra mellom 2 sylindre : Sporene Må ha presis høyde , lik høyde og absolutt være riktig plassert for å kunne gjøre jobben sin riktig. Nå er det tid for å legge inn O-ringen ( her i spesial materiale ) Den måles ut , grovklippes , slipes 90 gr i endene og til slutt monteres med tungen rett i munnen : Har en vært flink blir det slik på denne BMW her : Eller som denne Cosworth (bosworth) motoren her : Da er blokken ferdig preppet og klar til bruk med en genialt enkel og effektiv måte å få skikkelig stabil og holdbar løsning for å holde trykket inne i sylinderen. så har vi pyramide ringer er annbefalt når man skal over 700hk på m20 oringing fungerer bra opp til 700hk Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet September 24, 2009 Share Skrevet September 24, 2009 du som har skrevet guiden eller er det EBB? jeg har begynt på en guide på e30klubbens nettsider. Hentet info fra meg selv, e30tech, ppf osv http://e30klubben.net/e107_plugins/foru ... c.php?2791 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endre88 Skrevet September 24, 2009 Forfatter Share Skrevet September 24, 2009 se der ja ebb og meg som har skrevet dette hehe hadde hvert fint om alle kunne dellt litt info her så kan vi bygge m20 med turbo og alle e fornøyd hehe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
fazerfreak Skrevet September 24, 2009 Share Skrevet September 24, 2009 hadde vert fint med ca priser på slikt også, pyramideringer freses det i toppen også ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ehrnst Skrevet September 24, 2009 Share Skrevet September 24, 2009 pyramideringer er designet slik at de vil grave seg inn i toppen etter tid. det lages ikke spor i toppen nei Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
m20b25turbo Skrevet September 24, 2009 Share Skrevet September 24, 2009 veldig fint forklart endre88. jeg kan nevne at det som er mest brukt er 1mm tråd, og da freser man ut 0,7mm som er sporet i blokka slik at 0,3mm av tråden stikker opp som danner o-ring kanten som ligger inntil toppakningen.(du skrev ikke noe om dybde og slik..) kan være litt problematiskt å få o-ringen til å ligge i sporet sitt ved montering av toppen, da er det veldig greit å lime 2-3 dråper nedi sporet før du legger o-ringen nedi slik at den holder seg på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MotorViagra Skrevet September 24, 2009 Share Skrevet September 24, 2009 Flott skrevet Endre88 Trenger slike tråder.! Og til deg Fazerfreak nå har ikke jeg sjekket så mange priser på dette. Men jeg selv tar 1800kr for en slik jobb (6 sylyndret), er kansje andre som er litt billigere eller samme pris vis ikke så stiger det. Veit Oslo sylynderservice tar ca 500pr syl pluss mva Jeg selv anbefaller å plane blokka og slik at alt er 100% rett, selvsagt toppen og.. Er blokka grei er det ingen vist å plane den, men 7 av 10 motorer jeg har o-ringet er blokka skeiv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
endre88 Skrevet September 24, 2009 Forfatter Share Skrevet September 24, 2009 Flott skrevet Endre88 Trenger slike tråder.!Og til deg Fazerfreak nå har ikke jeg sjekket så mange priser på dette. Men jeg selv tar 1800kr for en slik jobb (6 sylyndret), er kansje andre som er litt billigere eller samme pris vis ikke så stiger det. Veit Oslo sylynderservice tar ca 500pr syl pluss mva Jeg selv anbefaller å plane blokka og slik at alt er 100% rett, selvsagt toppen og.. Er blokka grei er det ingen vist å plane den, men 7 av 10 motorer jeg har o-ringet er blokka skeiv takk ja bør også slipe blokken. selv holder eg på og bygge med pyremideringer kan bli interisangt. hehe med tanke på at eg aldrig har gjort dette. hehe men e lærling på auto23 aka. sylinder service bergen tenkte og ligge ut litt mer infor ang dreing av stempler og sveising av topp osv kommer hehe ligg gjerne ut noe om du har noe info selv ;P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MotorViagra Skrevet September 24, 2009 Share Skrevet September 24, 2009 Ligger mye nyttig info her http://www.pure-pf.com/phpBB2/viewtopic.php?t=1003 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rel0ad Skrevet September 25, 2009 Share Skrevet September 25, 2009 Fint guide, endelig skjønt hva oringing er;) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå