plumbo79 Skrevet September 25, 2009 Skrevet September 25, 2009 Hei! jeg har akkurat begynt å snuse på mulighetene til et turbo oppsett på min m20b25, og jeg ser for meg at denne dump ventilen folk bruker sløser energi rett ut i lufta, hvorfor rettes ikke lufta igjennom en dyse siktet på kompressorhjulet og at lufta sirkulerer i en lukket loop ved at et 3-veis spjeld sjalter innsuget over til friluft ? En annen tanke jeg har er å rette gassen fra wastegaten gjennom en venturi slik at den reduserer mottrykket etter turbo. Endret overskriften til noe mer relevant.
Mekketom Skrevet September 25, 2009 Skrevet September 25, 2009 vil ikke dette bare la det være mot trykk i turbo? dumpen slipper jo ut dette mot trykket. Er jo en grunn til at den brukes.
plumbo79 Skrevet September 26, 2009 Forfatter Skrevet September 26, 2009 Jeg mente å omdirigere luften til sugesiden på turboen, eller kanskje på eksos siden for å holde hastighet på turboen, en dump skal vel sørge for at gassen ikke går tilbake igjennom turboen som ville bremset den. Prøver bare å lære her
Ballder Skrevet September 26, 2009 Skrevet September 26, 2009 Er vel slik det er på orginale bensin turbo oppsett..
OverKill Skrevet September 26, 2009 Skrevet September 26, 2009 Jeg mente å omdirigere luften til sugesiden på turboen, eller kanskje på eksos siden for å holde hastighet på turboen, en dump skal vel sørge for at gassen ikke går tilbake igjennom turboen som ville bremset den.Prøver bare å lære her Du kan koble en slange fra dumpen og til sugesiden på turboen, det er det alle bilfabrikantene som Audi, Saab o.s.v gjør på sine turbo-biler...
plumbo79 Skrevet September 26, 2009 Forfatter Skrevet September 26, 2009 Seriøst, kødder dere? slik at turboen får litt ekstra hjelp? hvorfor i alle dager vil noen forandre det hvis du får mer respons Trodde jeg var smart jeg
plumbo79 Skrevet September 26, 2009 Forfatter Skrevet September 26, 2009 Men hva med å bruke wg-gassen til å lage negativ trykkpuls etter turbo da (eller egentlig en ventury som gir undertrykk)samt å la motoren suge litt atmosfæretrykk helt i bunnregisteret, slik som en syncronic-bov brukt på de nye bmw turbomotorene, jeg tenkte en kombo av disse kunne vært bra. Man kunne kanskje også sprøytet en meget liten, meget fin dusj med vann inn i downpipe for å minske volumet på gassen og dermed få ned mottrykket, 1liter vann blir til 1662 liter gass men volumreduksjonen ved avkjøling av varme gasser er mye mer betydelig, det vet jeg fra jobben min som prosessoperatør. Viste ikke at turbo kunne være så interesant, til nå har sugemotor vært det eneste for meg, jeg tror jeg er bitt av basillen turbo-influensa
plumbo79 Skrevet September 26, 2009 Forfatter Skrevet September 26, 2009 blir kul pshh.. lyd;) ;P Det strider jo bare mot hele poenget med å optimalisere motoren, å den lyden er litt harry og tiltrekker seg mye oppmerksomhet, kanskje fint om du er 20 og på leit etter noen smårips og vil imponere fjortis guttene no offence men jeg er litt for gammel for det
FTE Skrevet September 26, 2009 Skrevet September 26, 2009 Så mye hjelp får du jo ikke ved å ha resirk-ventil, den forhindrer bare at trykket går ut i friluft og lager denne "psjhh"lyden. Det er jo ikke noe trykk på slangen mellom luftfilter og turbo. Den fungerer som en dumpventil, overflødig trykk vekk for å ikke bremse turbo. Teorien din med vanndusj i downpipe var litt interessant, lurer på om det vil funke..? Kjør stort eksoshus
plumbo79 Skrevet September 26, 2009 Forfatter Skrevet September 26, 2009 Ikke noe trykk fra boven, det høres jo ut som det er litt luft som blåser ut?
FTE Skrevet September 26, 2009 Skrevet September 26, 2009 Ikke noe trykk fra boven, det høres jo ut som det er litt luft som blåser ut? Var kanskje lett å misforstå det jeg skrev, mente ikke bov, der er det jo trykk som slippes ut ved stengt gasspjeld, men det jeg mente var at du får ikke "brukt" dette trykket til noe fornuftig. Slik jeg forstod det så ville du sende dette trykket til innsug-siden for å hjelpe turboen..? Eller misforstod jeg nå?
plumbo79 Skrevet September 26, 2009 Forfatter Skrevet September 26, 2009 Så mye hjelp får du jo ikke ved å ha resirk-ventil, den forhindrer bare at trykket går ut i friluft og lager denne "psjhh"lyden. Det er jo ikke noe trykk på slangen mellom luftfilter og turbo. Den fungerer som en dumpventil, overflødig trykk vekk for å ikke bremse turbo. Teorien din med vanndusj i downpipe var litt interessant, lurer på om det vil funke..? Kjør stort eksoshus Ikke noe trykk mellom luftfilter og turbo ja det er greit men det var der dysa som var siktet på impellerene kom imm, slik at man kan utnytte det dynamiske trykket , altså hastigheten på lufta.
plumbo79 Skrevet September 26, 2009 Forfatter Skrevet September 26, 2009 En annen tanke er å stenge turbo komressor ( ikke turbin) av med spjeld og la motoren suge friluft i mellomtiden via et annet luftfilter, dette ville gjort at kompressorhjulet nesten ikke hadde noe å jobbe med. Spør deg selv, når jobber støvsugern din mest, når du holder handen foran eller når den suger fritt ? jo når den suger fritt, ellers hadde ikke turtallet gått opp når du holdt handen foran den brenner, ja men det er fordi den ikke får kjøleluft.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå