Gå til innhold

skifte olje på girkasse bmw 540ia?


skitz0
 Share

Anbefalte innlegg

Velkommen til forumet!

Automatkassa skal i bunn og grunn ikke byttes olje på da denne har såkalt "lifetime olje".

er det en spesifikk grunn til at du skal bytte olja?

olja som skal brukes på A5S560Z (ZF 5HP30) (antar det er denne kassen du har), skal ha olje av typen Shell LA2634. og den skal visstnok være veldig omfintlig på dette og det sies at annen olje kan ta døyven på kassa.

totalt skal det være 13 liter på kassa (inkl. converter), men om du gjennomfører byttet må du måle mengden du drenerer for å ikke overfylle. da får du nok problemer.

her er det en liten beskrivelse på fremgangsmåte:

http://www.bimmerfest.com/forums/showth ... p?t=179313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay da er det i boks, tuusen takk for svaret:)

jeg trenger ikke og skifte nå siden jeg nå vet at der skal vere sån som du sa.

men det kan hende der er for lite evt fordi jeg skifta motor på den. men det er greit og vite.er nybegynner når det er bil, men haolder på med et prosjekt nå:)

takk for svar! =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er absolutt ikke dumt å bytte olje, men på disse kan det være en litt mer kostbar affære enn på en dipstick kasse, og derfor ikke noe som er nødvendig å gjøre "årlig", for å si det på den måten.

men har du tid og kroner til overs en dag, er nok ikke oljebytte bortkastet tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så lett som å bare tømme ut og fylle på...

Du må fylle til det renner over, så starter du bilen og skifter igjenom alle girene(noen sek i hvert gir). Deretter fyller du opp igjen mens motoren går (I park og med ac og andre store strømtrekk på). Så lar du bilen stå å gå med fyllepluggen åpen og lar det renne ut olje til du oppnår riktig temp (på zfen i tdsen min er ca 40 grader, vet ikke hva som er riktig på din). Da er det bare å skru igjen pluggen og alt burde være i orden...

Jeg tar ikke på meg no ansvar for at det er nøyaktig riktig fremgangsmåte så du burde lese deg opp på hvordan dette skal gjøres på akkurat din kassa...

Husk på at du ikke kan sammenligne hvor mye olje du tapper av og hvor mye du fyller på da temperaturen sannsynelig ikke er lik på de to oljene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...