Jump to content

TD/TDS går dårlig


Grimmi
 Share

Recommended Posts

Har en 94 TDS som går dårlig. Har dieselbox men går enda dårlig. Eller går jo greit. Men går dårligere enn den andre jeg har. Den er det skikkelig drag i.

Er det pumpa som kan være ute av kurs? Og åssen er det og justere den? Mistenker den sterkt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 39
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

har ikke så stor tro på puma egentlig.. feilmelidinger ved diagnose? mulig den går i erstatningprogram av en eller annen grunn..

å justere pumpa skal du ikke gjøre om du må spørre :) no offence, men er noe herk.

grovt, tenning justeres ved å vri pumpa, mengde ved å flytte på lokket.

sikker på at boksen fungerer?

Link to comment
Share on other sites

Alt er bytta. Dyser, filtre osv. Men ikke pumpa. Men bilen kakler . Ikke noe pen gange. Og boksen funker i annen bil. Der går den som ett uvær. Gjør meg ingen ting og måtte justere pumpe. Gjort det på mange biler før. For det hender at den kommer litt ute av kurs. Det virker som bilen får alt for lite diesel. Og at det er litt feil tenningstidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Ja kjører jo med boostcontroler og turbotryksmåler. Så har oversikten over det. Og det er også ny turbo. Men har en veldig stygg gange på hele motoren.

Men nå har jeg funnet ut at jeg tar motoren fra den andre bilen og bytter over. Den andre blir bare brukt på isen. Spinner seg løs på tørt i tredje.

Link to comment
Share on other sites

om du har justert pumpe på flere biler før, hvorfor spør du? dette er ikke ei pumpe som kan justeres med skrue, om det er det du tenker på..

feil tenning er godt mulig (mtp symptomer), men det må jo da komme av noe, eks slitt register eller elektronikk feil.

og bare siden jeg er litt nysgjerrig på dette, hva har du gjort med bilen som spinner løs på tredje? ettersom at jeg makser det pumpa er god for og min gjør ikke det (spesial mappa til meg).. kjører jeg dog med 265 dekk og dyrt understell osv..

Link to comment
Share on other sites

Har justert pumpa på audi før. Litt lettere der som jeg kan sitte og lese av verdier og pumpa ikke sitter på kjede. Og helt greit klar over at det ikke er snakk om en skrue.

Ja trur feil tenning kommer av kjede som har strekt seg. Eller at den har blitt byttet. Veldig godt brukt denne motoren. Men bruker ikke vann eller olje.

Med ett ladetrykk på 1,7 og mye diesel så skjer det ting med 195/65-15 dekker :) Har også to kompiser til som ikke har noe problem med dette. Er gode for 200+ på hjul disse motorene. Så vis du har maksa pumpa så burde du ha godt med hk. Eller så burde du bytte turbo. Dem er en god sperre. Er jo ikke spesielt stor denne. Ryker din godt da siden den er justert så mye?

Link to comment
Share on other sites

min ligger på ca 200 ærlige hk ja.. og da vil ikke turbo så mye mer.. tok nettopp eksospakningene..

men med de dekkene så skjønner jeg det ja :):P

motorene er for såvidt gode for mye mer, men ikke med original pumpe/pumpeelement.. heller ikke med den sinnsykt lille truboen som står på.. som du sier..

ryker greit ja.. men ikke så gale når ladetrykket er oppe..

men 200 på hjul vil jeg se på original pumpe og turbo :S

Link to comment
Share on other sites

ca 0,8 er vel originalt..

har kjørt på alt fra 1,2 til over 1,7. på original turbo er det ikke vits i så mye trykk..

trykk har ikke så veldig mye for seg på diesel uten nok diesel.. på en bensin bil ville jo 1,7 vært ganske heftig.. det er det ikke på diesel..

Link to comment
Share on other sites

min ligger på ca 200 ærlige hk ja.. og da vil ikke turbo så mye mer.. tok nettopp eksospakningene..

men med de dekkene så skjønner jeg det ja :):P

motorene er for såvidt gode for mye mer, men ikke med original pumpe/pumpeelement.. heller ikke med den sinnsykt lille truboen som står på.. som du sier..

ryker greit ja.. men ikke så gale når ladetrykket er oppe..

men 200 på hjul vil jeg se på original pumpe og turbo :S

det er så bullshit som overhodet mulig.. den pumpa leverer nok diesel til 270hk (målt i motor) Med 10mm elementer (som er orginalt i pumpe)

dette er effekt med større turbo/cooler å skikkelig justering..

bilen min tømmer jeg 3gir på tørr asfalt uten problemer.. å den skal ha i følge turbopower i kongsberg ca 200hk og 430nm v 2kg ladetrykk.

Link to comment
Share on other sites

haha.. kanksje du bør lære deg hvordan ei pumpe fungerer før du uttaler deg?

dette er ei rotasjons pumpe, ikke rekke pumpe.. den har dermed ikke elementer, men element i entall..

12mm element leverer TEORETISK nok til 360 hk.. 12 mm leverer et sted mellom 45 og 50 % mer enn 10mm.. you do the math.. altså teoretisk maks 250 hk.. men med det elendige topplokket på m51? nei.

så vet ikke hva du mener er bullshit.. forholder meg til hva som er virkelighet og ikke hva som er tenkt eller påstått..

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...