Gå til innhold

TD/TDS går dårlig


Grimmi
 Share

Anbefalte innlegg

Har en 94 TDS som går dårlig. Har dieselbox men går enda dårlig. Eller går jo greit. Men går dårligere enn den andre jeg har. Den er det skikkelig drag i.

Er det pumpa som kan være ute av kurs? Og åssen er det og justere den? Mistenker den sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

har ikke så stor tro på puma egentlig.. feilmelidinger ved diagnose? mulig den går i erstatningprogram av en eller annen grunn..

å justere pumpa skal du ikke gjøre om du må spørre :) no offence, men er noe herk.

grovt, tenning justeres ved å vri pumpa, mengde ved å flytte på lokket.

sikker på at boksen fungerer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er bytta. Dyser, filtre osv. Men ikke pumpa. Men bilen kakler . Ikke noe pen gange. Og boksen funker i annen bil. Der går den som ett uvær. Gjør meg ingen ting og måtte justere pumpe. Gjort det på mange biler før. For det hender at den kommer litt ute av kurs. Det virker som bilen får alt for lite diesel. Og at det er litt feil tenningstidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja kjører jo med boostcontroler og turbotryksmåler. Så har oversikten over det. Og det er også ny turbo. Men har en veldig stygg gange på hele motoren.

Men nå har jeg funnet ut at jeg tar motoren fra den andre bilen og bytter over. Den andre blir bare brukt på isen. Spinner seg løs på tørt i tredje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du har justert pumpe på flere biler før, hvorfor spør du? dette er ikke ei pumpe som kan justeres med skrue, om det er det du tenker på..

feil tenning er godt mulig (mtp symptomer), men det må jo da komme av noe, eks slitt register eller elektronikk feil.

og bare siden jeg er litt nysgjerrig på dette, hva har du gjort med bilen som spinner løs på tredje? ettersom at jeg makser det pumpa er god for og min gjør ikke det (spesial mappa til meg).. kjører jeg dog med 265 dekk og dyrt understell osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har justert pumpa på audi før. Litt lettere der som jeg kan sitte og lese av verdier og pumpa ikke sitter på kjede. Og helt greit klar over at det ikke er snakk om en skrue.

Ja trur feil tenning kommer av kjede som har strekt seg. Eller at den har blitt byttet. Veldig godt brukt denne motoren. Men bruker ikke vann eller olje.

Med ett ladetrykk på 1,7 og mye diesel så skjer det ting med 195/65-15 dekker :) Har også to kompiser til som ikke har noe problem med dette. Er gode for 200+ på hjul disse motorene. Så vis du har maksa pumpa så burde du ha godt med hk. Eller så burde du bytte turbo. Dem er en god sperre. Er jo ikke spesielt stor denne. Ryker din godt da siden den er justert så mye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min ligger på ca 200 ærlige hk ja.. og da vil ikke turbo så mye mer.. tok nettopp eksospakningene..

men med de dekkene så skjønner jeg det ja :):P

motorene er for såvidt gode for mye mer, men ikke med original pumpe/pumpeelement.. heller ikke med den sinnsykt lille truboen som står på.. som du sier..

ryker greit ja.. men ikke så gale når ladetrykket er oppe..

men 200 på hjul vil jeg se på original pumpe og turbo :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 0,8 er vel originalt..

har kjørt på alt fra 1,2 til over 1,7. på original turbo er det ikke vits i så mye trykk..

trykk har ikke så veldig mye for seg på diesel uten nok diesel.. på en bensin bil ville jo 1,7 vært ganske heftig.. det er det ikke på diesel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min ligger på ca 200 ærlige hk ja.. og da vil ikke turbo så mye mer.. tok nettopp eksospakningene..

men med de dekkene så skjønner jeg det ja :):P

motorene er for såvidt gode for mye mer, men ikke med original pumpe/pumpeelement.. heller ikke med den sinnsykt lille truboen som står på.. som du sier..

ryker greit ja.. men ikke så gale når ladetrykket er oppe..

men 200 på hjul vil jeg se på original pumpe og turbo :S

det er så bullshit som overhodet mulig.. den pumpa leverer nok diesel til 270hk (målt i motor) Med 10mm elementer (som er orginalt i pumpe)

dette er effekt med større turbo/cooler å skikkelig justering..

bilen min tømmer jeg 3gir på tørr asfalt uten problemer.. å den skal ha i følge turbopower i kongsberg ca 200hk og 430nm v 2kg ladetrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha.. kanksje du bør lære deg hvordan ei pumpe fungerer før du uttaler deg?

dette er ei rotasjons pumpe, ikke rekke pumpe.. den har dermed ikke elementer, men element i entall..

12mm element leverer TEORETISK nok til 360 hk.. 12 mm leverer et sted mellom 45 og 50 % mer enn 10mm.. you do the math.. altså teoretisk maks 250 hk.. men med det elendige topplokket på m51? nei.

så vet ikke hva du mener er bullshit.. forholder meg til hva som er virkelighet og ikke hva som er tenkt eller påstått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...