Gå til innhold

Ang Steptronic,problemer og oljetype


borgepett
 Share

Anbefalte innlegg

Som mange hær på forumet,har jeg også vært plaget med zf sin step(tip)tronickasse.I mitt tilfelle mistet jeg plutselig reversen,noe jeg i senere tid fant ut hvorfor.For det første har disse en svak revers,å for det andre slepte jeg en bil som stod fast i revers.Dette tåler de ikke.

Både byttekasse og rep var dyre greier,også en godt brukt kasse lå på fra 10-12 og oppover.Snakket med bmw om dette å de sa det ikke var noe å gjøre,måtte bytte kasse....til en pris av nærmere 50000.

Så dermed fant jeg ut at jeg skulle se på dette selv,er mekaniker å er av den oppfatningen av at ting som er skrudd sammen,også må gå an å demontere for så å sette sammen igjen.Skrudde kassen ut,la den på benken,å skrudde den i atomer...noe som faktisk var en helt grei sak.Enkel å skru på,lett å komme til,ingen spesialverktøy.Fant raskt ut hva som var gåent,så ringte zf å bestillte ny og forsterket revers samt tettinger/pakninger.Kom på rundt 3000.Satte kassen i sammen,å den fungerer perfekt.Bruker heller ikke den såkalte "spesialoljen" som denne kassen liksom MÅ ha.Bruker Omega super atf olje,å har ingen problemer i det hele tatt.Har forsåvidt undersøkt dette med olje,å funnet ut at denne kassen kjører helt fint på et hundretalls oljemerker.Samme kasse brukes i en mengde biler,ny og gammel...alle har hver sin olje foreskrevet.Poenget er at oljen har de verdier din kasse skal ha å trenger slett ikke dyr bmwmerket olje til en sinnsyk pris.ZF anbefaler forresten oljeskift på alle sine kasser på rund 60-80000 km,uansett hva bilfabrikant sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...