jolly Skrevet Oktober 4, 2009 Skrevet Oktober 4, 2009 Hei. Har skiftet bensinpumpa i tanken på en E34 525. Kjøpte pumpe på Biltema til 549.- Fortsatt ikke bensin opp fra tanken. Hva er neste plass å sjekke. Er det ikke en slik relee kass. som skal skiftes en plass. Hvor sitter denne , hva heter den , og er det noen som kan ha en slik ? Har kinna tom for strøm , og tatt av slangen med "ut" pil bake i tanken. Helt tørt... Ja der er bensin... Tipper det da må være strømtilførselen som er problemet.. men tar i mot forslag så bare fyr løs...
bjørn vidar Skrevet Oktober 4, 2009 Skrevet Oktober 4, 2009 ligger sikring til bensinpumpa i motorrommet. i sikringsboksen der. skjekk den
Rkv Skrevet Oktober 4, 2009 Skrevet Oktober 4, 2009 Prøv å tvangskjøre pumpen med egen midlertidig tilførsel, hvis bilen starter da, kan du friskmelde pumpen, slanger og filter. Vet ikke helt hvordan koblingen er gjort på e34, men sleit litt med samme symptomer på en gammel toyota til en kompis. På den bilen var det en sikkerhetsfunkson som er lagt inn sånn at bensinpumpen ikke fortsetter å gå hvis tenningen er på, og motoren stopper...for eks. ved ett uhell/krasj. Måten dette er gjort på er at pumpen får spenning via tenningsbryteren (når du har vridd nøkkelen til "start"), når bilen starter går nøkkelen tilbake til "tennings"-posisjon. Da skal dynamoen gi strøm til bensinpumpen, ikke batteriet. Hvis motoren da stopper, får ikke bensinpumpen strøm. Hvis den bryteren i tenningslåsen din er slitt/sotet/dårlig kontakt, så kan det være feilen. Du kan jo prøve å åpne opp rundt låsen og spraye med elektro-rens, vente til det har tørket og se om det funker. Håper det var forståelig lesing;) Men som sagt: vet ikke hvordan dette er gjort på e34, men tipper det er noe i nærheten. Sånne sikkerhetsdetaljer er noe de fleste produsenter må forholde seg til. Prøv å få tak i koblingsskjema og let der. Vet ikke om de som selges på Biltema duger. Hvis du får tak i et skjema, kan jeg godt være behjelpelig med å tyde det for deg, hvis du sender det til meg på mail;)
Bjorn86 Skrevet Oktober 4, 2009 Skrevet Oktober 4, 2009 hei, nettopp hatt akkurat samme problem på min E34 525 nå, bensinpumpen gikk ikke, trodde først det var den, men så fant jeg ut at det heller ikke var tenning på pluggene. byttet bensinpumperelë, motorstyringsrelë og hjalp heller ikke, bensinpumpen tvangskjørte jeg så fant ut at den var i orden. kunne ikke forstå dette, så begynnte å fundere på motorstyrenheten. men da begynner ting å koste litt penger, så jeg tauet bilen inn på jobben hvor jeg jobber lærling, jeg og sjefen tok da å sjekket veivaksel føleren, ohme selve føleren. den skal være på rundt 510ohm. min var i dette tilfelle ingenting, så den var deffekt. men jeg trodde det var styrenheten itilegg til denne føleren, men bytta bare føleren og vips startet på første kiiiin. så ett råd hvis ikke bilen starter sjekk den veivaksel føleren! koster ikke noe å sjekke dette. og føleren koster omkring 1000-lappen. du kan også sjekke "kraftpumpen" sikringen, på min bil sikring nr.23
jolly Skrevet Oktober 4, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 4, 2009 Av Innlegg Bjorn86 Ja denne har jeg tenkt litt på , og har lest det her inne en gang før. veivakselføler sensor altså. Ja men da er det vel like greit å skifte den da tipper jeg. Men...bare så det er sagt. Jeg har tatt av "ut" slangen på pumpa. Når jeg kinner så kommer det ikke bensin ut av pumpa i det hele tatt. Virker veivaksel sensor inne på dette ?
Mons1 Skrevet Oktober 4, 2009 Skrevet Oktober 4, 2009 Nix! Det er et relee i plastboksen på motsatt side som sikringsboksen. Inne boksen finner du bl.a ECU-boksen, ABS-boksen og releet til bensinpumpen. Releet er en helt standard 4-fots relee til 50kr på Biltema. Det er flere like releer og ingen er merket, så det er litt vanskelig å si hvilken. Pumpen skal gå i 1-2sek når tenningen setter på, så kanskje du kan lytte hvem av releene som slår ut etter 1-2sek. Eller så kan det jo være sikringen. Tror det er nr. 26. RS Av Innlegg Bjorn86 Ja denne har jeg tenkt litt på , og har lest det her inne en gang før. veivakselføler sensor altså. Ja men da er det vel like greit å skifte den da tipper jeg. Men...bare så det er sagt. Jeg har tatt av "ut" slangen på pumpa. Når jeg kinner så kommer det ikke bensin ut av pumpa i det hele tatt. Virker veivaksel sensor inne på dette ?
Mons1 Skrevet Oktober 4, 2009 Skrevet Oktober 4, 2009 Men er du sikker på at du ikke forvekslet slangene da du skiftet pumpa? Eller tok du ikke løs slangene da du skifte? Og ikke minst; Hva med ledningene? ble de satt på med riktig polaritet? RS Av Innlegg Bjorn86 Ja denne har jeg tenkt litt på , og har lest det her inne en gang før. veivakselføler sensor altså. Ja men da er det vel like greit å skifte den da tipper jeg. Men...bare så det er sagt. Jeg har tatt av "ut" slangen på pumpa. Når jeg kinner så kommer det ikke bensin ut av pumpa i det hele tatt. Virker veivaksel sensor inne på dette ?
jolly Skrevet Oktober 12, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 12, 2009 Skiftet pumpe. Gitt strøm til denne og den starter.Skiftet rele (nytt). Sikringer er i orden. Men...Begynte å måle. I det øyeblikket releet settes på plass og tenningen settes på , så forsvinner signalet. Merkelig fenomen.....
Mons1 Skrevet Oktober 12, 2009 Skrevet Oktober 12, 2009 Du må kjøre startmotoren. Er signalet borte da? Det er normalt at pumpen går i 1-2sek når tenningen settes på for så å stoppe, men når du kjører startmotoren skal pumpen starte igjen. RS Skiftet pumpe. Gitt strøm til denne og den starter.Skiftet rele (nytt). Sikringer er i orden.Men...Begynte å måle. I det øyeblikket releet settes på plass og tenningen settes på , så forsvinner signalet. Merkelig fenomen.....
jolly Skrevet Oktober 14, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2009 Ja, har prøvd å kjøre startmotoren. Signalet er fortsatt borte. Skal forsoøke å jorde ramma på hjerna i dag.
jolly Skrevet Oktober 14, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2009 Det hjalp heller ikke. Diagnose i morra.Men det går vel mot at motorstyring er gåen.. Så om noen har en hjerne liggende ...så senPM.. Må våre fra en 520 eller 525 produsert mellom mnd 9 1990 og mnd 9 i 1992. Samme hjerne ble brukt i 320 og 325 i samme tidsrom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå