Gå til innhold

Hva styrer Ventilen til luftpumpa????????E46


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det som styrer ventilen til luftpumpa (den som sitter på manifoilen)? er det bare vakum?

Hvordan kan jeg overstyre denne for å få den til å lukke seg?

E46 1.9L M43TU19

Skrevet

Luftventilen styres av den lille magnetventilen #13 på bildet. Denne sitter lett tigjengelig foran på motoren.

f9q506tgoqtnd4eawy9m.gif

Magnetventilen er elektrisk, så du kan koble fra ledningen på denne. Luftventilen skal da lukke.

Luftpumpe skal stoppe når magnetventilen lukker (kontrollert av motorstyringen) så jeg ville ikke latt luftpumpen gå for lenge uten gjennomstrømning gjennom luftventilen.

Skrevet

Det er vel ikke koblet noe elektrisk til selve ventilen(15)? Er det ikke vakum som går gjennom magnetventilen(13) som styrer selve ventilen(15)?

Pumpen stopper etter en stund, men ventilen(15) forblir åpen.

Skrevet

Da har jeg testet, pumpen stopper og ventilen blir stående åpen... prøvd å ta av kontakten på magnetventilen, men det hjelper ingen ting.

Nylig byttet vakumslangene, så det er ikke de.. Noe jeg kan gjøre for å utelukke magnetventilen?

Skrevet

Kjøp en magnet indikator på clas eller biltema, koster ikke mange kronene.

Sett denne intill magnetventilen og det skal lyse rødt når den slår inn. hvis ikke er den gåen.

Du kan jo også selfølgelug høre/kjenne om den klikker når du sette på ledningene.

Skrevet
Det er vel ikke koblet noe elektrisk til selve ventilen(15)? Er det ikke vakum som går gjennom magnetventilen(13) som styrer selve ventilen(15)?

Pumpen stopper etter en stund, men ventilen(15) forblir åpen.

Riktig det.

Magnetventilen #13 styrer vacumet til luftventilen #15. Er en annen på forumet som har byttet dette, men da med 171 feilmelding (mager blanding) mener jeg å huske.

Hvordan testet du luftventilen for å finne ut at denne stod åpen?

Skrevet

Løsnet slangen mellom luftpumpa og ventilen(15) ved ventilen,kjente at den sto å blåste eksos hele tiden. prøvde deretter å ta av strøm til magnetventilen(13) men ingenting skjedde.

Tenkte jeg skulle prøve å kjøre vakum rett på ventilen i morgen(fra2), da burde den vel lukke seg, og gjør den det så må det jo være magnetventilen som er gåen.

Hadde feilmld. 171 mager blanding, men det var LMM på min.

Jeg merker egentlig ikke noe på at ventilen står åpen, bortsett fra at bilen går litt ujevnt på tomgang og at det kommer litt kondens over i luftpumpa.

Skrevet

Når jeg koblet fra vakum lukket den seg, så da er det nok bare magnetventilen som er gåen.

Sjekker om den får strøm i morgen, gjør den det så bytter jeg den. Så er vel alt i orden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...