Gå til innhold

Hvordan er livet med E34 525 TDS?


EirikL
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har letet litt i forumet uten å bli så veldig klok, så jeg retter dette spørsmålet til de som har eller har hatt denne bilen. Hvordan er den å ha som bruksbil? Hvilke feil er mest vanlig, driftskostnader, motorkarakteristikk osv. Har funnet en som frister, men den ligger litt høyt i pris i forhold til andre jeg har sett. Så før jeg går videre, vil jeg prøve å danne meg et bilde av hva jeg bør sjekke av ting som er spesielt for TDS i forhold til bensin E34. Alle innspill er velkomne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å spørre de som HAR en slik bil også, og ikke bare de som har hatt en slik.. :D

Fikk tak i en rimelig pen slik i sedan -93 modell med automat for ca 3 uker siden. Godt fornøyd, nydelig kjørekomfort, målt den til ca 0,75 på litt blandet kjøring.

Her er`n ennå gitt:

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnk ... 533838.jpg

Syns den drar godt og motor går stille og pent til å være diesel. Sitter visstnok gm-automatkasse i disse som er litt utsatte/dårlige. Ringte og snakket med oslo automatgirservice og de mente de ikke holdt særlig mer enn 150 til max 200`km før de var modne for bytte. Nå har min gått ca 270` så da måtte det være bytta kasse sa han. Girer pent. Ny (forsterket) byttekasse lå på 30 lapper sa han.

Bare å passe på med olje- og filterskift på kassa sa han.

Ellers er jo jekkfester, kanaler og nedre del på dører utsatt for rust (ligger ofte mellom dørplatene i nedre kant og kryper frem sakte men sikkert).

Kanten på panser over lyktene, rundt baklyktene og kanten ovenfor støtfanger bak i overkant på sidene også hvis du skjønner.

På touring-utgavene er ofte ledninger til bakluka dårlige ved hengslene til luka hvorpå diverse lys, visker og håndtak i luka ikke virker.

Også den store dobbelte takluka er det visst ofte litt krøll med.

Vindusviskermekanismen blir etter normal slitasje slik at akslingene "går utover" med det resultat at viskerarmene kan subbe inni Øvre kanten på panseret.

En jeg så på var slik, men på min her var denne mekanismen byttet så det var fin klaring.

Tja, tror det var det jeg kom på nå.

Håper du fikk noen brukbare tips.. :)

Mvh

Jc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, gikk litt fort i svingene der, ja. Takk for infoen. Jeg er litt skeptisk til gangen på motoren, for de jeg har hørt har hatt en helvettes kakling. 0,75 på blandet kjøring er jo slett ikke verst for en såpass stor bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt alt i betraktning, årsmodell, km-stand, generel stand, utstyr, tja. Syns egentlig prisen er OK :) .

Noen kan argumentere med at det er mye penger å gi for en e34, men jeg syns nå at e34 er mere bil til den prisen, en feks en e39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok et poeng der. Det positive med bilen er jo km-standen og at den virker noenlunde godt holdt. Men må vel bestemme meg for hva jeg skal gjøre med ix'en før jeg kjøper ny bil;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett den for salg før.. den er for høyt priset mener jeg. men det er det sikkert mange som mener om min og. kassa er ikke gm, det er getrag eller zf (husker ikke hvilken) men den er ikke noe god. jeg synes bilen går fra å være ok sprek original til å være direkte slapp og masete.

min ligger for salg under biler selges. Denne trenger jo dog lakkering. Men så er den i meeget god stand ellers. påkostet omtrent det dobbelte av salgsummen.

vannpumpe er fint å være obs på.. bør byttes hver 100k, hvertfall ikke sjeldnere enn hver 150k. lekkasje fra dieselpumpe er også vanlig. ganske dyrt å få gjort noe med.

også er det rust da. Alle e34 jeg har sett på har rust. ofte ikke synlig. I noe varienrende grad dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser knallfin ut den du har linket til. Men var den import i -02..? Kan være greit å sjekke litt historikk.

Jeg har sendt reg.nr til: Firmapost-ost-rislokka@vegvesen.no for å få historikk med eier o.l på bilen. Det er jo i dette tilfellet bare 2 eiere i Norge.

Søke på navn og ta en telefon til en av disse kan jo sikkert være interessant for å få vite mer om evt servicehefte fra tyskland f.eks, større reperasjoner, skader o.l. :)

De gangene jeg sjekket opp historikk på litt biler dukket det opp mye rart.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett den for salg før.. den er for høyt priset mener jeg. men det er det sikkert mange som mener om min og. kassa er ikke gm, det er getrag eller zf (husker ikke hvilken) men den er ikke noe god. jeg synes bilen går fra å være ok sprek original til å være direkte slapp og masete.

min ligger for salg under biler selges. Denne trenger jo dog lakkering. Men så er den i meeget god stand ellers. påkostet omtrent det dobbelte av salgsummen.

vannpumpe er fint å være obs på.. bør byttes hver 100k, hvertfall ikke sjeldnere enn hver 150k. lekkasje fra dieselpumpe er også vanlig. ganske dyrt å få gjort noe med.

også er det rust da. Alle e34 jeg har sett på har rust. ofte ikke synlig. I noe varienrende grad dog.

Du har nok ikke sett denne for salg før. Eieren som har denne, er meget pedantisk, og et aktivt medlem av BMWCCN (de fleste kjenner han som 02 Henning) Biler er vel mer eller mindre solgt, å det var faktisk flere som ville ha den, å det sier vel sitt om prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å nei.. det finnes sikkert flere slike i samme området da :S

nå vet ikke jeg om det er nåværende eier eller tidligere som annonserte den, men føler meg fremdeles ganske sikker på at jeg har sett denne for lenge siden.

Og fint for dem som vil ha den, sikkert en kjempe bil, ser strøken ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

å nei.. det finnes sikkert flere slike i samme området da :S

nå vet ikke jeg om det er nåværende eier eller tidligere som annonserte den, men føler meg fremdeles ganske sikker på at jeg har sett denne for lenge siden.

Og fint for dem som vil ha den, sikkert en kjempe bil, ser strøken ut.

Den har hatt samme eier siden den ble importert til norge, å han har ikke annonsert den tidligere. Men nå er bilen solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...