E30IX Skrevet Oktober 6, 2009 Skrevet Oktober 6, 2009 Forord: Prosjekt og prosjekt fru blom.. Vi får se, den er sinsykt konge på vintern. Jeg er egentlig litt lei E30IX'n, da vedlikeholdskostnader/tid er rimelig latterlig mye. Rusten har også kommet, klarlakken er borte og nådestøten var da jeg så rust i hjulbuen imot kanalen. Bilen har noen bulker fra tidligere kolisjoner som jeg alldrig orka å få fikse og trengte cash til annet. Etter å ha sett på alternativer til IX i noen måneder på finn uten å helt finne noe som tente meg for ny lekebil, ramla jeg tilfeldigvis over en mulig garasjeplass. På dette tidspunktet hadde IX stått råtna siden i sommer. Det var noe vannlekasje og ulyd i noe lager, den kokte og jeg bare parkerte den. På samme tidsrom har jeg blitt pappa, byttet jobb og alt annet som hører til å bli "voksen". Bilen: Modell: E30 325IX 1986 Farge: Hvit med litt krokan ;D Km: 185000 (Norsk bil, ikke import) Mods: H&R senkefjær 2,5" Eksos EBC turbo groove foran - Red stuff EBC bak - Red stuff Alarm, sentralås, startsperre. Deler som er byttet de siste årene: - Styresnekke - Alle foringer/stag/bærearmer foram/bak. - Varmeapparat - Lys - Et par cm med annet dill i verksted regninger. Problemer: - Fukt vann i bagasjerom. (Hull etter feste imellom bagasjerom arma) - Kjørleveske som har lekket inn i førersiden. (Varmeregulator) - Lekasje i varmeregulatorn. - Frontlys venstre side funker ikke. - Ulyd høyre side. (Hjulager?) - Klukkelyd venste side. - Defekt låsylinder fører side. - Dårlig/treig sentralås, fryser på vintern. - Treige elvindu som må hjelpes. - Bremselys, skiltlys, blinklys - Slitt frontvindu, kjørt uten vister en gang. Rust/Karroseri: - Små flekker tak, panser, rundt frontvindu. - Rust i hjulbue, inkl hull til kanal. - Bagasjeromlokk festet på en siden har ramlet av. - Bulker/stripe bak høyre ved bensinlokket. - Rust i dørene, samt bulk i høyre dør. - Rust dørkam. (Overflate) - Rust i hull under ekspansjontanken. - Rust i motorromet på fjærbenet. (Overflate) - Slitt førersete (Høy/tøy) Utestående vedlikehold/motor: - Registerreim, vannpumpe - Oljeskifte/Filter - Plugger - Mindre oljelekasje. (Topp/bunnpakning) - Slitte ventilforinger (Tror jeg) - Kakkler litt (Må justeres) Annet: - Jager på tomgang de 2 første minuttene som kald. (Ellers stabil) - Litt skeift ratt (hjulinstillinger er utført) Går utifra at en hver normal person ville kvittet seg med "vraket" asap. Målet med prosjektet er å ha en best mulig lekebil, og få gjort mest mulig selv/billig. Jeg bryr meg egentlig ikke så mye om kosmetiske ting. Det skal også sies at jeg gir bilen mye juling, så jeg har mye meg selv å skylde på.
E30IX Skrevet Oktober 6, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 6, 2009 Forord: Jeg legger altså nybil planene på hylla en stund, har fått tilgang til garasjeplass. Status que: - Bilen er tom for kjørleveske, og står på parkeringsplassen hjemme. - Lekker fra øvre høyre side på fører siden, ikke trykk på kjørlesystemet. Arbeid: - Skrur av alt av deksel og midtkonsol for å komme bedre til. - Av med deksel over girspaken m.m - Fyller på veske og leter etter lekasje. - Finner lekasje i varmeregulator, klarer ikke helt å se hva som er galt med den uten lys. For meg virker det som skruene går fra motoren og inn. Bestemmer meg for å skru senere. - Fyller opp bilen med vannflasker. - Fyller på maks kjørleveske, starter bilen ved hjelp av start kabler. - Kjører så rolig jeg kan til garasje med følgebil. (Har tau med - just in case) - Får bilen kjør inn i garasje. - Ser at det er mye enklere en jeg trodde å skru av varmeregulatoren. - Får den endelig av og ser skaden, boltene som holder den sammen har gitt etter (trykk ?).b - Tar av polene på batteriet siden alarmen uler uten noen grunn. Noterer meg følgende: - Ulyd høye side (Hjulager ?) - Stor vanlekkasje her ja, det spruter når bilen blir varm. - Kø og lyskryss skaper hverdags dramatikk, men det går greit.
E30IX Skrevet Oktober 7, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 7, 2009 Kjørling: - Slo ut de defekte boltene i varmeregulatorn, og skrudde de sammen med M-3 skruer og løsmutter. - Skrudde på delen, og gikk over slager og annet rundt kjørling etter evt andre lekasjer. - Fylte på kjørleveske. (50/50) - Jekket opp bilen slik at lufta skal komme lengst ut og får luftet systemet, sammtidlig som varmen står på fult. - Jobber med luftinga i en halvtime før jeg er fornøyd. - Skruer av litt lister og deksel slik at jeg kommer til under matta. - Setter på varme her, etter at jeg har tatt det værste sølet med papir/handuk. Alarm: - Feilsøker ulingen, alarmen uler svakt når bilen er igang. - DEFA driten er så gammel at jeg finner ingen koblings skjema. - Finner feilen ved at hovedkotakten sitter noe løst. - Trykker den max inn og legger på noen punkter med lim så den skal holde seg på plass. Lys: - Feilsøker sikring, rele. - Måler meg frem, men oppdager ingen feil i utgangspunktet. - Tester med ny pære - Etter mye om og men klarer jeg å lokalisere at det ikke er kontakt imellom sko og bolt i saken som skrues på lyset. - Bolter denne et par ganger før jeg endelig får kontakt. Sån, da er bilen kjørbar og jeg tar en runde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå