Gå til innhold

Finne ut virkelig kilometerstanden !

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har et lite spørsmål. Jeg lurte på om det er noen der ute som vet hvordan man finner ut hvor langt en bil virkelig har kjørt? Og ikke bare stoler på det som står på instrumentet? Er det noen enkle triks eller er det tungvindt?

Jeg har en E36 320, 92 modell.

Skrevet

Enkelt triks:

Hold inne resetknappen for triptelleren.

Vri nøkkel til posisjon 1.

Panelet kjører en test av alle klokkene.

Deretter kommer det opp en rekke forskjellige tall i displayet der hvor km.stand pleier å stå.

En av disse tallkombinasjonene tilsvarer de seks siste sifrene i chassisnummeret.

Hvis disse stemmer overens med rammenr. på bilen, er det den riktige km.standen som vises til vanlig.

Hvis det ikke stemmer har chippen bak panelet blitt byttet.

:)

Skrevet

det enkleste er vell å sjekke i serviceheftet hvis du har det..

ellers kan du dra til bmw å få de til å kople til dataen hvis du har kontakt for det.

*edit* glennski kom før meg..men funker det der på alle modeller??

Skrevet

Det Glennski sier stemmer jo forsåvidt, men man kan jo fjerne det originale instrumenthuset når man kjøper bilen, kjøre 100000 km, og så sette det originale tilbake når man skal selge.

Så selv om tallene stemmer gir det desverre ingen garanti for at det viser korrekt km. stand.

Skrevet

Er bra sikker på at kilometerstand lagres bl.a i lysmodulen, i hvertfall på E36 og oppover... Så hvis du har bilen på et BMW-verksted kan de se kilometerstand der også.

Skrevet

i E46 lagres vell kmstanden i 4-5 plasser..og tukler du med 1 av disse vill du få en varsellampe i instrumentet.så det er litt vanskeligere med nyere biler men det er fortsatt mulig.Dog du må ha god kjennskap til dette,og ikke minst utstyr..

Skrevet

Jeg får opp km stand når jeg kobler opp e46'n til carsoft. Husker ikke helt hvor det kom opp, men er på den funksjonen der chassi nummer, motor kode og bilmodell kommer opp...

Skrevet
i E46 lagres vell kmstanden i 4-5 plasser..og tukler du med 1 av disse vill du få en varsellampe i instrumentet.så det er litt vanskeligere med nyere biler men det er fortsatt mulig.Dog du må ha god kjennskap til dette,og ikke minst utstyr..

Denne varsellampa tenner ikke på bakgrunn av misforhold mellom lagret km-stand i de forskjellige modulene nei. Ergo kan du faktisk "tukle" med km-stand uten å tenne lampa...

Den eneste sikre sjekken av km-stand må være en bil som er nøye/godt dokumentert mtp. service og vedlikehold, og kanskje drivstoffforbruk :)

Skrevet

En annen ting som pleier funke greit er å sjekke alle Eu kontroller hos BT.

Km stand er registrert på hver Eu/etterkontroll, så da kan man jo se at den har steget og øker hele veien.. kan vel ikke alltid hjelpe dersom det import bil osv.., men det en liten antydning :-)

Skrevet
En annen ting som pleier funke greit er å sjekke alle Eu kontroller hos BT.

Km stand er registrert på hver Eu/etterkontroll, så da kan man jo se at den har steget og øker hele veien.. kan vel ikke alltid hjelpe dersom det import bil osv.., men det en liten antydning :-)

Går de an da? trodde personvern osv kom inn i bildet da
Skrevet

Denne varsellampa tenner ikke på bakgrunn av misforhold mellom lagret km-stand i de forskjellige modulene nei. Ergo kan du faktisk "tukle" med km-stand uten å tenne lampa...

Den eneste sikre sjekken av km-stand må være en bil som er nøye/godt dokumentert mtp. service og vedlikehold, og kanskje drivstoffforbruk :)

vill det si at du kan tukle med kmstand uten å få varsellampe?eneste at bmw kan bruke de andre punktene til å sjekke opp kmstand?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...