Gå til innhold

For en drittjobb :-o


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg skulle sjekke glødepluggene da jeg har feil på glødeplugg syl1. For å komme til må man ta løs innsuget. Det gikk forsåvidt greit, men så får jeg se til min forskrekkelse; Innsuget er nesten kokset igjen.

Jeg hadde en mistanke at det blir mye sot mer mye småkjøring. Egentlig er det min kone som bruker bilen daglig til og fra jobben. Det er vare 2km, så motoren blir jo aldri varm. Samtidig skulle jeg sjekket Swirl-flapsene for å se om de ikke er løse. Heldigvis ser de helt ok. JEg tok dem løs og gjorde dem ren. Innsugskanalen via Swirl-flapsene var værst og så og si helt igjennkokset.

Men så får jeg oppleve det værste helvettes stoffet som finnes; Sot iblandet olje! Dette blir som asfaltolje av værste sort. Jeg sparyet inn med forgasserrens i innsoget og brukte en rundbørste og å børste ren kanalene. Himmel og hav for noe svineri. Alt ble svart! Jeg! Klærne! Verktøyene! Arbeidsbenken! Gulvet! Skoene! og når jeg gikk så etterlot jeg men svarte fotspor overalt.

Hadde jeg viste dette, så hadde jeg like godt kjøpt nytt innsug. Hadde BMW vært smart, så hadde innsuget kunne deles og derette kjøre det i motorvaskmaskinen. Det var som å grave ut herdet asfaltolje.

Alt dette kommer av det forbannede miljø-greiene der deler av eksosen ledes tilbake til innsuget for ny forbrenning. Dette skjer kun ved lav turtall og selvfølgelig med mye småkjøring, så står vel EGR-ventilen konstant åpen.

Men til dere alle! Vær obs på at mye småkjøring med en diesel, vil kunne risikere at innsuget sotes igjen. Jeg er også redd for at Turboen slipper vel mye olje igjennom, men det er fortsatt godt drag i bilen. Etter at jeg rengjorde innsuget, så kunne jeg høre turboen mer tydelig.

Forresten så står det en sensor på innsuget. Er dette turbotrykk-sesoren? Vel den var igjenklistret med gugge. Gjorde den ren og håper den fungerer.

Alle som har en 2002-2004mod 320d 150hk! Kan dere bare løsne den korte gummebelgen mellom røret fra intercooleren og EGR-ventilen. Det er en helt vanlig slangeklemme i hver ende. Se inn i røret til intercooleren og se inn i EGR-ventilen. Hva ser dere? Er det olje det? Er det sot i EGR-ventilen? Hadde vært hyggelig å høre om alle har samme som meg.

Jeg har iallefall bestemt meg for å kjøpe en Defa motorvarme. Det vil hjelpe en god del på småkjøringene.

Forresten så Ohmet jeg alle glødepluggene og alle hadde 0,6 Ohm. Jeg tror det er noe feil med glødereleet. :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde BMW vært smart? De er ganske smarte de som lager disse bilene, at ikke alt virker logisk for deg når du står i garasjen din oppi Narvik er vel noe gutta i Munchen ikke mister nattesøvn av.

En diesel motor er ikke det samme som en bensin og går ikke sur på samme måte som en bensin gjør. Enig i at EGR ikke er noe bra løsning på miljøspørsmålet ,men en måte må det være på når kravene en gang er som de er.

Men enten har du en lekk i EGRen din eller så kan det være turboen din som slipper inn olje i innsuget. Men har ikke så peil jeg på akkurat disse motorene jeg ,men mange nye motorer har ånding inn i innsuget og kompinert med at du kanskje har en motor som ånder en del(uten at det trenger være noe galt med motor av den grunn) så går dette inn i turbo innsug og intercooler. Og tetter ic og innsug. Men har mer tro på at dette er pga av ånding eller turbo enn pga av egr.

Har bygd om flere motorer jeg og bare fjernet ånding inn i innsug og lagd den ut sånn som det var i gode gamle dager:-)

Du får sjekke dette og event ta ut denne slangen. Vi måtte bytte intercoler og vasket innsug som du gjorde. Men pga av at ic var nesten tett innvendig ble det veldig tungt for turbo så denne gikk og i stykker.

Så ville sjekket trykkfallet gjennom kjøleren (jeg målte 1bar trykkfall) ved full belastning var jeg deg, så kanskje du tilogmed finner flere hk hvis der sitter noe inne intercooler.

Min erfaring anyway.

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på det, men da hadde jeg ødelagt kameraet ;-)

På det tidspunktet hadde jeg mer lyst på en bensinmotor. Diesel-olje er noe av det verste som fins.

Hvorfor blir motorolje som sinnsykt svart? Det sies at det kommer sot fra forbrenningen, men hvor kommer sotet fra?

Man bytter til ny olje og filter og det tar bare 1dag og oljen er kullsvart. Hadde jeg ikke viste at dette er normalt, så hadde jeg virkelig lurt.

Euro4-motorer er ikke laget for nordisk klima og småkjøring. Det er iallefall sikkert! For håpe at en Defa-varmer gjør ting bedre. En kollega av meg sier at man sparer 30% drivstoff om vinteren med småkjøring.

RS

Herlig jobb :D

Du tok ingen bilder under operasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel BMW er ikke alltid så smarte i måten de plasserer deler på en bilen. Endel deler virker helt fantastisk feilplassert slik at man umulig kommer til uten å gå inn via eksosrøret, men ingeniørene tenker nok ikke at folk prøver å gjøre jobben selv for å spare gigantutgifter på et autorisert verksted, men jeg er nok enig med deg!

Mitt problem er mye småkjøring. Min kone kjører til og fra de 2km til jobben. En diesel blir jo knapt lunken. Vi snakker om kontinuerlig kaldstart. Merker også på strømmen at jeg om vinteren må lade batteriet flere ganger. EGR åpner ved lav turtall noe som virker logisk med tanken på sotet i EGR-ventilen på en bil som kjører 80% bykjøring.

Det står en temp-ventil på røret fra intercooleren og jeg tror at sensoren på selve innsugsmanifoilen er trykk-sensoren. Det er den betegnelsen som står på denne sensoren på GS. Den koster tross alt 1200kr. Når denne blir igjennklistret med gugge, så kan den umulig fungere. Det er et lite hull i sensoren. Skal jo ikke mye til for dette hullet er igjennklistret. Denne sensoren burde ha stått på samme sted som luft-temp-føleren FØR EGR-ventilen. Jeg har ingen feil i diagnosen for utenom den ene glødepluggen. Når jeg leser av Turbotrykk, så oppgis den i hPa. Hva er dette sammenlignet med Bar? Jeg kan også lese av Atmosfærisk trykk. Dette tolker jeg er selve lufttrykket i omgivelsen. Turbotrykket bør med 1500rpm overstige atmosfærisk trykk. Dette vet vel du mye om!?

Men jeg skjønner ikke hva du mener med "Ånding". Er dette i den tiden er at undertrykk i innsuget (Før turboen jobber)?

Intercooleren må vel kunne renses på en måte? Det er jo bare en ren radiator der det går luft igjennom og ikke vann. Er dette en ide å gjøre?

Og hva slags stoff kan man bruke for rensing? Avfetting?

RS

Hadde BMW vært smart? De er ganske smarte de som lager disse bilene, at ikke alt virker logisk for deg når du står i garasjen din oppi Narvik er vel noe gutta i Munchen ikke mister nattesøvn av.

En diesel motor er ikke det samme som en bensin og går ikke sur på samme måte som en bensin gjør. Enig i at EGR ikke er noe bra løsning på miljøspørsmålet ,men en måte må det være på når kravene en gang er som de er.

Men enten har du en lekk i EGRen din eller så kan det være turboen din som slipper inn olje i innsuget. Men har ikke så peil jeg på akkurat disse motorene jeg ,men mange nye motorer har ånding inn i innsuget og kompinert med at du kanskje har en motor som ånder en del(uten at det trenger være noe galt med motor av den grunn) så går dette inn i turbo innsug og intercooler. Og tetter ic og innsug. Men har mer tro på at dette er pga av ånding eller turbo enn pga av egr.

Har bygd om flere motorer jeg og bare fjernet ånding inn i innsug og lagd den ut sånn som det var i gode gamle dager:-)

Du får sjekke dette og event ta ut denne slangen. Vi måtte bytte intercoler og vasket innsug som du gjorde. Men pga av at ic var nesten tett innvendig ble det veldig tungt for turbo så denne gikk og i stykker.

Så ville sjekket trykkfallet gjennom kjøleren (jeg målte 1bar trykkfall) ved full belastning var jeg deg, så kanskje du tilogmed finner flere hk hvis der sitter noe inne intercooler.

Min erfaring anyway.

Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt Gurgling, så fant jeg noen tråder om å rense intercooleren.

Et av tipsene er å bruke utblandet felgrens. Dette tar jo ALT inklusiv olje, asfalt og annet svineri. Et tips var Biltemas felgrens som blandes i forholdet 1dl felgrens mer 2,5-3liter vann. Så fylle opp intercooleren med stoffet og la det stå over natten.

Men det blir på eget ansvar da felgrensen angriper aluminium som intercooleren er laget av. Derfor må den utblandes. Etterpå må den skylles skikkelig med vann og så tørkes(Hårtørrer?).

Hvis intercooleren er igjennklistret med olje fra turboen, så skjer det to ting; Intercooleren blokkerer for turbotrykket og kjølingen av luften mister effekten.

Noen som har gjort denne jobben med å rense intercooleren?

RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi la den flere dager i diesel, og det var ikke et lite kar. Intercooler til 600diesel hk:-)

Vi byttet, nå er det ikke sikkert din ic er noe i da, var bare en heads upp.

Som jeg skrev går lufta fra ånding alstå veivhus ventilasjonen på noen motorer inn i innsug, og den går inn på sugesiden av turboen, alstå drar den inn luft fra veivhus ventilasjon hele tiden. Da det alltid er undertrykk på sugeside så lenge bilen går

:-)

Som sagt vet jeg ikke om dette er tilfellet på denne motoren i det hele tatt, men høres veldig likt ut som den problematikken jeg hadde da.

Når det gjelder plaseringen av ting, så husker jeg helt fra moped tida at vi synes den og den mopeden var dum for den var lei å ta av toppen på. En annen var dum for ledningene lå på en annen måte enn på min GP osv.

Men en bil er så ommfattende å lage at det er ikke en mann som tegner alt eller to, det er mange som lager forskjelige systemer også parres disse systemene og man sjekker om alt går i hop. At ikke rørgater krasjer med f eks travers eller eksosanlegget osv. Når alle disse systemene er ferdige og alt i teorien ser ut til å virke så ser man gjerne at en ting fra et system er i veien for et annet. Så blir det vurdert om man skal flytte det /gjøre det om eller ikke. Nå kan det jo hende du er mer erfaren mekaniker ombygger ingeniør enn meg ,men når jeg har bygd om mine div sykler og biler er min erfaring at flytter du på en ting ,må du flytte på tre andre ting og. Dette opp imot kostnaden av å konstruere bilen, så sjønner jeg din tanke, men min erfaring sier meg at en måte må det jo være på.

Synes jevnt over at BMW er en veldig godt og mye sammensatt bil og det kan være mye jobb å gjøre inngrp på de. Men sammenlignet med f eks Frenske biler der der det fort kan gå 1 lang dag for å bytte reg reim er BMW fine å holde på etter mitt skjønn.

Og ofte er ting på en spesiell måte som de er kommet fram til under testing i lab, at sånn bør det være uten at vi kanskje klarar komme på det uten å være oppi situasjonen. Nå ble dette veldig generelt, og enig at det er en grisete jobb å gjøre den jobben du gjorde. Jeg gjorde den 5 6 ganger ute i ei søppelfylling på en 5 gang så stor motor som du har. Bare for å trøste deg litt:-))

Men at BMW er et lite gjennomtenkt produkt, nei der er jeg uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK du snakker om veivhusventilasjonen! Denne har jeg byttet for 1år siden. Mener å huska å ha lest at BMW har tatt med veivhusfilteret i storservicen da endel turbo-ras kan relateres til tett veivhusvent.

Det var derfor jeg byttet den da jeg hadde lest dette.

Veivhusfilteret er endret i konstruksjon også. Før lå det noen som ligner på et filter, men det er byttet ut med en plastboks(kammer). Det er tydelig at dette har vært et tema hos BMW.

Men så fryktelig mye olje var ikke kommet fra intercooleren, men jeg regner med at det er mye mer der enn oppe ved EGR-ventilen. EGR-ventilen var bare sotet med tørr sot, men røret fra intercoolere hadde et tynt oljefilm. Regner med at mestparten av evt olje ligger nede i intercooleren.

RS

Vi la den flere dager i diesel, og det var ikke et lite kar. Intercooler til 600diesel hk:-)

Vi byttet, nå er det ikke sikkert din ic er noe i da, var bare en heads upp.

Som jeg skrev går lufta fra ånding alstå veivhus ventilasjonen på noen motorer inn i innsug, og den går inn på sugesiden av turboen, alstå drar den inn luft fra veivhus ventilasjon hele tiden. Da det alltid er undertrykk på sugeside så lenge bilen går

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...