Gå til innhold

Ettermontere ABS på E28?


rolfi
 Share

Anbefalte innlegg

Hallo.

Satt bare og tenkte rent praktisk. På delebilen (E23) er det ABS bremser. Er det mulig å montere dette over på E28n? Hva er annerledes på biler med abs? Vet at det er slike tannkranser eller hva jeg skal kalle det, ved hjulene. Men er det annet? Må ha alle hjullagerene nye på E28n uansett.

Er ikke at jeg trenger ABS på noen måte, jeg har nødbremset flere ganger med E28n og kjenner bilen og bremsene såpass godt at jeg _aldri_ ufrivillig har låst hjulene. Men ekstrautstyr er ekstrautstyr :P

Håper noen vet noe om dette, og kanskje har gjort det før :)

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det waldez. Du trenger en styreenhet til systemet som hele tiden føler på hvor stor forskjeld det er mellom hjulene til en hver tid. Når denne forskjelden blir for stor gir styreenheten et signal til servopumpa og denne trykker bremseveske tilbake i pedalen slik at du får typiske abs dunkingen i pedalen.

Jeg har abs ,men synes for det første at den er dårlig har du litt mye fart inn i en sving og du vil korigere farten litt inn i svingen eller bare flytte litt på tyngde punktet i bilen slipper gjerne innerhjulet litt, da hugger abs til og nekter deg å bremse. ABS er et bra hjelpe middel til kjøring på vei og typisk passiv kjøring, men den på E28 er for lite rafinert og tar i for tidlig, iallefall på min bil.

For det andre har jeg reddet meg mange ganger ved litt grisete kjøring at i det øyeblikket jeg har gått rundt eller fått så rask kontra at jeg ikke rekker å hente den har jeg låst hjulene før framhjulene styrer bilen ut av veien/banen, men istedet fulgt retningen på stive hjul og ungått å ødelegge bilen.

Så jeg ska fjerne ABS på min bil nå:-)

Men har du lyst på utstyr burde det jo være mulig å få montert dette! Er ganske simpelt system på disse gamle bilene :-)

Jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke noe annen masterpumpe på biler med abs, er kun ei mil med rør og en fordelingsblokk som sitter i "batterikassa" på høyre side,

det er andre fjørbein foran med abs og det er andre bærebruer bak på biler med abs.

om du er int ri led nett inkl hjerne så har jeg dette liggendes. helst strøkent. tror faktisk led nettet er teipet opp igjen også.

jeg har rivd ut alt på min hvite m535i, bremsene blei MYE bedre av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg bare skal drite i hele ABSen da :P Det er ikke noe jeg ville brukt penger på uansett, men siden jeg har det liggende.. Nei, jeg får vel la det ligge :P Evt. kaste det :P

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...