Jump to content

S50B30 i E30


Hesleskaug
 Share

Recommended Posts

Jeg har nettopp handlet M3 motor som jeg forhåpentligvis skal være klar med til våren. Derfor vil jeg starte en tråd om tekniske tips og triks for å få dette til å fungere.

JA jeg har sjekket opp andre forumer (Ink. bimmers) i tillegg. Men kunne tenke meg å få svar relatert til delene jeg har. (Det finnes helt sikkert noen som har spurt om dette fra før, men fikk ikke søket på siden til å fungere skikkelig)

Specs på bilen:

- E30 325i

- M20 325i girkasse

- 325i Understell med 4.10 sperrediff

- Resten er 325i deler (BKF, servo osv)

Motor som skal i:

- S50B30 (e36 m3) 1994 modell uten EWS

- Ledningsnett og hjerne

Ettersom jeg har forstått trenger jeg:

- E36 325i motorfester

- E28 528-535 motorputer

- E34 Bunnpanne med oljepickup

Kan dette stemme? Vil gjerne høre fra noen som har gjort denne konverteringen. Jeg vil gjerne lære i prosessen :)

Tusen takk på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Samme som M50 dette, vet ikke helt med koblings skjema.

Kan bruke motor armer fra 320 E36 også.

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=99996

Har sett denne posten og den er knall bra. Men må jeg bytte bremsekraft forsterker?

Jeg foreslår du leser side 8 på nytt ;)

Takk skal du ha! Sorry! Men er gira på at dette skal gå forholdsvis greit og ikke 17 forsøk og en bror som river å sliter seg i håret :)

Vil jeg ikke få dårlig brems med Golf BKF?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp handlet M3 motor som jeg forhåpentligvis skal være klar med til våren. Derfor vil jeg starte en tråd om tekniske tips og triks for å få dette til å fungere.

JA jeg har sjekket opp andre forumer (Ink. bimmers) i tillegg. Men kunne tenke meg å få svar relatert til delene jeg har. (Det finnes helt sikkert noen som har spurt om dette fra før, men fikk ikke søket på siden til å fungere skikkelig)

Specs på bilen:

- E30 325i

- M20 325i girkasse

- 325i Understell med 4.10 sperrediff

- Resten er 325i deler (BKF, servo osv)

Motor som skal i:

- S50B30 (e36 m3) 1994 modell uten EWS

- Ledningsnett og hjerne

Ettersom jeg har forstått trenger jeg:

- E36 325i motorfester

- E28 528-535 motorputer

- E34 Bunnpanne med oljepickup

Kan dette stemme? Vil gjerne høre fra noen som har gjort denne konverteringen. Jeg vil gjerne lære i prosessen :)

Tusen takk på forhånd!

e36 m3 motorfester er samme som alle 6cyl motorer fra e36. så du har riktige fester nå!

gummiene bruker jeg fra m20 6cyl med en ca 7mm tykk heiseskive på hver..

bunnpanne fra e34 m50 med olje pick up har jeg.. den kan du få kjøpt.. send privat mld om du er int..

bremsekraftforsterker har jeg brukt fra porsche 911. men golf funker nok like bra.. mvh.bent

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemeldinger da forstår jeg litt bedre ;) Er det GS som gjelder for å få tak i dette eller kan man prøve bimmers? (Muligens longshot?)

Koed har motorputer og spacerskive som kit. Under E30->nye dele-> tuning -> motorombyggingskit.

Du kan evt. forsøke med hydraulisk bremsekraftforsterker fra E23/E28, så får du mye bedre bremsekraft enn Golf forsterker. Mulig man må modde litt på innsugsbelg dog, for å få dette til å passe.

Titt i prosjekttråden til Trond S. her på forumet, der står det mye relativ info og bilder: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=75143&start=0

Link to comment
Share on other sites

Tusen takk for tilbakemeldinger da forstår jeg litt bedre ;) Er det GS som gjelder for å få tak i dette eller kan man prøve bimmers? (Muligens longshot?)

Koed har motorputer og spacerskive som kit. Under E30->nye dele-> tuning -> motorombyggingskit.

Du kan evt. forsøke med hydraulisk bremsekraftforsterker fra E23/E28, så får du mye bedre bremsekraft enn Golf forsterker. Mulig man må modde litt på innsugsbelg dog, for å få dette til å passe.

Titt i prosjekttråden til Trond S. her på forumet, der står det mye relativ info og bilder: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=75143&start=0

Tusen takk oddis! :) Sjekket ut koed med en gang da jeg handlet motoren for husket i det fjerne at det hadde motorombyggingskit. Hva er egentlig forskjell sånn fysisk utenpå m50 og S50? utenom det selvfølgelige.

Link to comment
Share on other sites

Innsuget bygger mer ut pga av utforming og spjeldrekka i mellom. Grenrørene tar i travers og stabstag. Motoren bygger litt lengre ut i fronten også med vanosenheten.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...