Gå til innhold

blir mye overtrykk i radiatoren.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Prøv og spyl i gjennom og lufte skikkelig.. Er ikke alltid det er toppakningen som er gåen selv om det blir trykk.. sjekk alle slanger å se om det kommer inn luft et sted..

Hehe! Nå har jeg satt fyr i luftegutta igjen! Hvor skal lufta komme INN når slangene er knallharde? En frisk motor er ikke vanskeli å få lufta.. Den skal ikke stå i bakke osv osv...

• Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Prøv og spyl i gjennom og lufte skikkelig.. Er ikke alltid det er toppakningen som er gåen selv om det blir trykk.. sjekk alle slanger å se om det kommer inn luft et sted..

Hehe! Nå har jeg satt fyr i luftegutta igjen! Hvor skal lufta komme INN når slangene er knallharde? En frisk motor er ikke vanskeli å få lufta.. Den skal ikke stå i bakke osv osv...

For ikke å snakke om dette med å sette varmeapparatet på full guffe på høyre side el noe sånt :lol:

Skrevet

For ikke å snakke om dette med å sette varmeapparatet på full guffe på høyre side el noe sånt :lol:

etter en hard venstresving! :lol:
Skrevet

okei, jeg har bra varme i varmeapperate. og det er ikke olje i vannet, og det med harde slanger har jeg en fornemelse av at er når motoren stanses.

Skrevet

Har du letta på lokket på ekspansjonstanken? prøv det. LIIIIT om gangen! Du vil ikke ha kjølevæske på 120 grader i trynet! Kjøleanlegget holder på ganske hefti trykk pga. en eksoslekkasje før radiator,slanger. o.l begynner å sprekke.!

Skrevet

Erfarte en ting på gamle russebilen (en chevy diesel): der var topp-pakningen gått, denne røyk heller aldri hvitt. Men det blei et voldsomt trykk i slangene som du beskriver. Men trykket var der i løpet av 10-15 sekunder etter start av kald motor. Dette kom av at trykket inni den ene sylinderen ble presset rett inn i kjølesystemet.

Så gjør som følgene: Start motoren kald, hold på slangene. Kommer det trykk veldig fort tyder det på def topp/topp-pakning. Har aldri tatt tiden på hvor fort slangene blir harde ved "normal" oppvarming, men ville tru det tok noen minutter med tomgangskjøring.

Som nevnet over her så kommer det heller ikke luft inn i ett allerede trykksatt system, grunnet en eller annen lekkasje, med mindre det er an lekkasje fra en "kilde" med enda høyere trykk: altså en sylinder.

Skrevet
Litt off topic.

Sett at en har en helt frisk motor, med kjølesystem som er i orden. Skal det ikke være trykk i den øvre radiatorslangen da?

jo. men ikke "sykt" mye.. Men jeg antar att trådstarter har ett problem med varmgang/koking,når han har bytta alle deler som er synonymt med slike problemer. off topic var det heller ikke. :) Men lett på lokket viss du tror der er noe muffens!

Skrevet

ser ikke helt humoren din men, nettopp gjort dette på min etter det ble så mye trykk i systemet at en slange revnet.. tømte ut å fikk ut all luft.. gikk ikke seg varm på en 5timers kjøretur og heller ingen overdreven trykk i systemet.

Så handler lite om "luftegutta", men noe som er verdt å prøve før man roper og skriker om at toppakningen er "defekt".

Skrevet
ser ikke helt humoren din men, nettopp gjort dette på min etter det ble så mye trykk i systemet at en slange revnet.. tømte ut å fikk ut all luft.. gikk ikke seg varm på en 5timers kjøretur og heller ingen overdreven trykk i systemet.

Så handler lite om "luftegutta", men noe som er verdt å prøve før man roper og skriker om at toppakningen er "defekt".

Hvorfor har dere ikke kommet med råd til stakkaren før da? unnskylder viss du føler deg støtt, Men jeg har bytta topp/pakning på mer en 10 bmw'r med "lufteproblem" De har vært veldi greie å lufte alle sammen etter de har fått tett topp/pakning.

Skrevet

Er ikke interessert i en diskusjon om hva som er riktig og galt, jeg la et innlegg om hva som fungerte for min sin del.

Så du får bytte så mange toppakninger du vil om det må til for å få fikset et slikt problem.

Skrevet

Dette sier jo seg selv.. du starter jo ikkje med å ta av toppen før du er helt sikker på at den er gåen evt pkn. KAN jo være luft, så det kan være verdt å prøve å lufte litt.

Men eg tror nok du må av med toppen ja..

Skrevet

Takker for svar alle sammen.

jeg har ikke sjekket men, mener at det ikke blir overtrykk på noen sekunder og ikke på noen minutter men over litt tid.

Kan det være at jeg ikke har fått lufta godt nok??

Og bilen blir ikke unormalt varm og koker ikke.

Grunnen til at jeg har bytta termostat, vannpumpe, radiatorlokk og radiator. Er fordi at jeg var på vei hjem fra bilhandelen og hadde kjørt ca 1,5time og kjørt opp et fjell. Så sier den alarm lyden PLING og jeg ser at tempratur nåla viser maks varme. og stopper og ser at radiatoren er bula ut pga varmen jeg kjører så da litt til og radiatoren flenger opp. Så fikk jeg taua bilen hjem og finner ut at vannpumpa har ryki, termostat og radiatorlokk bytta jeg bare for sikretsskyld.

Bilen fungerer bra og kjøre med kan kjøre 0,5-1time uten problemer har ikke kjørt lengre, så vet ikke hva som skjer da...

Skrevet

Da har du gitt motoren en ganske så heftig varmkjøring iom at du har fortsatt å kjøre etter at du har kommet til rødfeltet!

Her er det bare å plukke i biter ;) Sjekk også toppen for eventuelle sprekker mellom ventilene...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...