HerrFlick Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Må etterfylle frostvæske på bilen min, og har sett at man ikke må finne på å blande rød og blå væske. På Statoil sa de jeg skulle ha rød, på shell sa de blå, så tenkte jeg burde høre med gutta her inne før jeg fyller på noe Hva bruker man på BMW 520i -98? Sett at man nå får universalvæske, mn ikke funnet denne ennå
steinar84 Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 vist du skal etterfylle s¨bruk samme farge som er der. vist du skal bytte kjøleveske til en annen farge. må du flushe kjølesystemet og kjøre på et par runder med rent vann før du blander og har på den nye kjølevesken. vist de forskjellige fargene blandes skjer det en del mindre heldige kjemiske prosesser, som kan være skadlig for toppakninger radiatorer osv..
HerrFlick Skrevet Oktober 14, 2009 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2009 BMW fyllte på sist... Sjekket fargen i sted men vanskelig å tyde, men litt gulaktig. Trygt å fylle blå?
steinar84 Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 det finnes gul kjøleveske også tror jeg. er du usikker så fyll på rent vann
lloydsb Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 blå(mest vanlig) bruker jeg, helt topp.. tåler mange minus grader.
AlXz Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Som nevnt så bør du ikke blande fargene. Noen sier man får universal som kan blandes med alle (blå + rød) osv.., men er vel greiest om du er usikker å bytte alt.. Fylle på rent vann nå er bare dumt.., da frysepunktet vil endre seg osv.. Fryser kjølevannet, så kan det også være skadelig for motor, slanger, radiator osv..
Torbjørn H Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Fikk plutselig akutt bruk for mer væske på min her i sommer, og da ringte jeg nærmeste BMW forhandler og spurte de hvilken type som skulle bruke, og at den jeg hadde på nå var grønnaktig, muligens blå. "Svaret" jeg fikk var: "Samme det vel?" Fylte da på med blå, og har putret og gått fint siden.
AlXz Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Merkelig.. Er ikke uten grunn dem ikke skal blandes.. Det kan man jo prøve om man vil.., men blander du rød med blå blir det noe grumsete og grøt aktig..
Robkill Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Agip fører vel en som kan blandes med alle, og de er vel det eneste som kan det også.
Lars89 Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 BMW kommer originalt med grønn væske, som kan blandes med blå. Hvis det er en gulaktig væske på motoren din har nok verkstedet fylt gul universalvæske da det er en enklere løsning. Ville prøvd å finne universalvæske. Burde ha det på BilXtra, Torshov osv Vann er tull å fylle på hvis man ikke vet kjølevæskens frysepunkt både før og etter. For stor andel vann kan gi uante konsekvenser i vinter...
Bimmerlars Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Valvoline har også en universal. MaxLife kalles det vel. Den er rød.
Disaster Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Det er 2 typer frostvæske. Den ene er billig. Lukten ligner på spylervæske. Den er alltid blå. Den andre er dyr. Lukten ligner på bremsevæske. Den kan ha alle mulige farger. Velg den typen du har fra før. Fordi blå frostvæske er glykol, det er ikke den røde. Hvis de blandes, blir det grøt, og tetter hele kjølesystemet.
E36Cab1 Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Den røde er også glykol.... Det er hovedsakligt 2 typer frostvæske,Ethylenglykol og Propylenglykol. Er desse som ikkje kan blandes uten å kjemisk reaksjon. Er sistnevnte som er rød.
Simpel Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 Grønn og blå kan blandes, rød kan ikke blandes med noe annet enn rød.
Sjøbuse Skrevet Oktober 14, 2009 Skrevet Oktober 14, 2009 bilen min har grønn. men verken best eller shell har det. noen som vet hvor jeg kan få tak i grønn?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå