Gå til innhold

Seriøst firma?? Bergen


B_K___
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg tenkte å bytte inn bilen min hos en "forhandler" i fyllingsdalen utenfor bergen, men jeg søkte på navnet på firmaet å fant ingen ting på verken google.no eller brønnøysund registret.

Navnet på firmaet er FAGUS C. AS eller Fagus Biltjenester As når jeg søker på gulesider.no å kontaktpersonen heter Jan Myrdahl

Noen som har vært i kontakt med han og eventuelt handlet av vedkommende?

Jeg tenkte å bytte inn gliset mitt i en billigere bil da jeg skal bli student til neste høst, da er det greit å vite om det er sånn noenlunde seriøst slik at jeg ikke sitter med skjegget fullt av postkasser etterpå :D

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har funnet flere slike "firma" på biler som er annonsert på finn.no.

men jeg snakka med søskenbarnet mitt, som har litt peiling på dette, å han sa at det kan være registrert som en utenlandsk bedrift. kan dette stemme? han er jo registrert som AS også..

Er det noe jeg må gjøre for å unngå å bli lurt ved innbytte av bil til denne fyren eller bør jeg bare styre unna?

Bare så det er sagt så har han ca 12 biler annonsert på finn.no

Han har en bil jeg har veldig lyst på og :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det magefølelsen din som avgjør. Det er ingen her som kan ta risikoen fra deg. Men det du kan spørre deg selv om, er om risikoen ved innbytte hos han her, lønner seg i forhold til å selge bilen privat først, for så å kjøpe bilen hos han du har lyst på.

De fleste som driver med kjøp og salg av bil for å tjene penger, tar ikke innbytte med mindre prisen er under markedspris, i tilfelle har han gjort en dårlig markedsresearch.

Det er derfor riktig å anslå at du kan få mer for bilen du har i dag, enn hva han er villig til å tilby i innbyttepris.

Jeg ville derfor spurt han hva han tilbyr å gi deg i innbytte, og til hvilken pris du i tilfelle skal få "drømmebilen" din. Kanskje du kan få litt avslag? Slik finner du ut hvor mye bilen din er verdt i hans øyne.(innbyttepris pluss rabatt) sammenlign så dette med hva andre biler av ditt nåeiende kaliber ligger til i pris. Trekk gjerne av 5-10% i prutningsmonn. Da vet du omtrent forsjellen du får for bilen din i innbytte, eller rent salg. Får du ikke solgt bilen din over den prisen han tilbyr? Da gir du den fra deg i innbytte..

Måten selger kan lure deg på, er uansett ikke ved å kjøpe din nåværende bil, såfremt du har gjort tilstrekkelig markedsundersøkelser først for å finne ut hvor mye den er verdt. Sånn sett, er den eneste måten han kan lure deg på, er å selge deg en bil med mangler og feil du ikke ble gjort oppmerksom på. Jeg vil anta at det er en større sikkerhet ved å handle hos noen professjonelle, enn hos private ettersom forbrukerkjøpsloven gir deg som kjøper større rettigheter enn kjøpsloven. (forbrukerkjøpsloven gjelder handel mellom næringsdrivende og private, kjøpsloven gjelder kun mellom private)

En næringsdrivende er uansett dum, hvis han risikerer ryktet sitt, som følge av å lure kjøpere.

Sett deg gjerne inn i forbrukerkjøpsloven før handelen (lovdata.no) for å finne ut hvilke rettigheter du har i forhold til utsalgssted. Jeg tror det er slik at du taper noen rettigheter dersom handelsstedet ikke er det samme som fast utsalgssted (hvor han har kontorer eller lignende)

En god pekepinn på om det er ugler i mosen eller ikke, er ved å spørre om han kan ta bilen på naftest, hvor du betaler regningen. Spesifiser at det skal være en "kjøpetest" sånn sett er det du som får all informasjonen, og ikke selgeren. Da vil du kunne inne ha noen kort i ermet som du kan prute på. I tillegg til sikkerheten testen gir.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et norsk AS er selvfølgelig registrert i Norge (Brønnøysundregistrene) mens NUF (Norsk Utenlandsk Foretak) er en filial av et utenlandsk foretak i Norge (kan godt være AS), men det er etter min mening lite relevant for en som driver bruktbilvirksomhet i Norge... Må ha hovedvirksomhet i utlandet for å kunne etablere NUF i Norge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt faktafeil der oljebrenneren.

Ved et NUF. Så får en fordelene med å drive et AS, uten å måtte investere 100 000 i egenkapital. Dvs kun inntektsskatt og ikke utbytte/overskudd Ved et ANS (enmannsforetak) skatter en like mye av alt. Dersom et ANS pådrar seg gjeld, er det den/de ansvarlige i selskapet som står personlig økonomisk ansvarlig. Ved et AS og NUF er det kun firmaet (og evt egenkapital) som går dukken.

Et NUF må være registrert i feks england, og ha en filial i Norge. Det stiller ikke noen andre krav til å ha et firma i england enn å ha en postkasse der. Altså ingen krav om en viss størrelse i omsetning eller lignende.

Uten at jeg skal garantere det, så mener jeg at all virksomhet i Norge skal være registrert i Brønnøysund, inkl NUF. Dette for at kreditorer skal kunne avgjøre likviditeten til firmaet i et spørsmål om de vil gi varer på kreditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva du mener med faktafeil, Haawkon88. Jeg har ikke kommentert skatteeregler e.l., ei heller fordeler/ulemper med NUF vs. AS. Her er det flere; NUF slipper som du sier å binde opp 100.000 i grunnkapital (AS-kap) som et AS må. De slipper også revisjonsplikt og kan skatte til "hjemlandet" (eller Norge om de velger det...). Det forenkler etableringen i andre land med NUF (særlig innen EU/EØS-området). Ulempene er bl.a. at ved økonomiske problemer vil selskapet i "hjemlandet" kunne gå konkurs og dra med seg alle "NUF-er" i andre land. Det er også et poeng at Finansdepartmentet har foreslått at NUF-er skal ha reell virksomhet utenfor Norge (og EU/EØS) for å tillate registrering av norsk NUF og samtidig skal ikke virksomheten reellt sett drives fra Norge. Åpenbare kontrollønsker ifm evt. skatteunndragelse... Jeg tror det vil være vanskelig å få godkjent NUF for et selskap som f.eks. er på papiret er hjemmehørende i UK, men hvor alt bortsett fra posten (postboksen) er i Norge...Innenfor EU/EØS er det jo skatteeavtaler og regler for beskatning av grensekryssende konsern-/selskapsbidrag.

I denne saken tor jeg ikke en bruktbilforhandler i Bergensområdet kan etablere et NUF med hovedsete i utlandet med mindre det er betydelig virksomhet i dette "hjemlandet"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktafeil og faktafeil, men det er faktisk mulig å drive firmaet praktisktalt i Norge, uten å ha noen som helst virksomhet i England. Eneste kravet er at noen videre sender posten som kommer i den engelske postkassen din. Det er pr dags dato lov å flytte ubegrenset med penger over landegrensene, så fremt at man skatter for dem i "riktig" land. At det ikke finnes noen former for transaksjonsgebyr osv, sies av mange eksperter å være en stor pådriver for størrelsen på finanskrisen.

http://kontorfabrikken.no/fordeler-med-nuf/

http://no.wikipedia.org/wiki/Norskregis ... sk_Foretak

Altså, en oppretter feks et engelsk "Ltd" selskap, og dette firmaet står altså da passivt- mens all virksomhet innad i firmaet- skjer i Feks Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat:"Det er pr dags dato lov å flytte ubegrenset med penger over landegrensene, så fremt at man skatter for dem i "riktig" land".

Nettopp; men alle valutatransaksjoner må også rapporteres mhp type, beløp, grunnlag osv til Norges Bank. Og da må det være en reell grunn til overførselen; jeg ser godt at et NUF kan flytte et overskudd (etter skatt) fra ett land til et annet EU-/EØS-land. Men skatteavtaler med andre land innebærer at "kildeprinsippet" blir lagt til grunn; beskatning skjer der hvor overskuddet oppstår...overskudd etter skatt kan fritt disponeres/flyttes til andre land (forutsatt rapportering). For multinasjonale selskaper er det satt regler som forhindrer manipulerte internpriser, dvs. et selskap kan ikke overføre verdier/overskudd fra et selskap i et land til et annet selskap i et annet land med lavere skattesatser (for å spare skatt). Nokia kan derfor ikke sette kunstig høye priser på mobiltelefoner som lages i f.eks. Slovenia (jeg vet ikke om dette er reelt; bare for eksemplets skyld) og som selges til Norge for derved å få stort overskudd i Slovenia som evt. beskattes gunstigere enn i Norge. Jeg ser defor ikke poenget ved å opprette NUF i Norge med begrunnelse i å spare skatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...