Gå til innhold

Bygge om fra automat til manuell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skal jeg spørre rett fram her! Hva vil dere anbefale? Bygge om til manuell, eller selge og kjøpe manuell bil.

Må legge med at bilen min er veldig strøken, ikke gått mere enn 187k. Veldig usikker her.

• Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Nå skal jeg spørre rett fram her! Hva vil dere anbefale? Bygge om til manuell, eller selge og kjøpe manuell bil.

Må legge med at bilen min er veldig strøken, ikke gått mere enn 187k. Veldig usikker her.

Hvis bilen er i veldig bra stand så bør du bygge om. Vil tro den er lettere å selge den dagen du skal det hvis den har man. gir isteden...

Skrevet

dette er kurant å bygge om. tar sikkert rundt en kveld om du har alle delene. bedre å bare hoppe ut i det en å syte over hvor solid operasjon det er.

også blir bilen din mer lettsolgt blandt ungdommen. :lol:

Skrevet

holder på med dette selv. egentlig ferdig, men bytt pedal sett, 4 mutere under dasj, sett inn det nye pedal settet, er ferdig presset ut hull til kløtjs så må bare poppe den ut, sette på slangen fra pompa ned til slaven til gear kassa,

bak i bakkant av brønnen der hulet er til gear stanga, må du sveise opp et forings feste så gear spaken får feste i bakkant, sette inn gearspaken inn, la den dingle til du setter inn motor og gearkasse,

så inn i bilen, legge på foam isolasjons bute, sette på mittkonsol, regner med du kan bruke gamle,

trekk over skintrekket og så er det gear kula

snipp snapp knurre nå må du ut og rulle:P

Skrevet

Må man lage et feste selv, eller fås det tak i ferdiglagd og må bare sveises fast? Veit ikke helt om jeg har lyst til å gå på det, da jeg ikke har tilgang til sveiseapparat.

Skrevet

du får ferdig foring på gs, til dette, så trenger ikke sveise,

men om du ikke vil dette selv må du jo bare få noen til og gjøre det for deg, er ingen tusenkunst og gjøre dette,

Skrevet

Heisann !

Driver med akkurat det samme , bare på en 325 vanos ;) .

er egentlig en ganske enkel sak vil jeg påstå . kan jo fortelle alt jeg har gjort for å få det til da . er vel så og si klar til montering nå .

jeg begynte å koble fra wire etc fra automat kassa (altså fra spaken og ned til kassa ) .derretter tok jeg av mellomaksling, og etter det løsnet jeg festebrakketen til girkassa og satt en jekk oppunder, så begynte jeg på skruene rundt girkassa (der den er skrudd til motorblokka ) . Kom ganske langt vil jeg påstå, men kom ikke oppunder på 4 av skruene på toppen . så da tenkte jeg at jeg kan prøve og skrå motoren litt, så da var det å få tak i en elefant jekk da, løsna motorfestene og skrådde motoren litt ( heiste den opp i framkant så kassa blir hengenes pekende mot bakken ) . fikk ikke kommer til helt da heller, så fant ut i min situasjon i og med at jeg skulle pusse ned motorrom osv så kunne jeg like så godt plukke ut motoren, er en relativt enkel sak det også, og fra mitt synspungt det letteste også :D !

vil bare minne på at skruene mellom kasse og motor er noe spesielle, men hvis du bruker fastnøkler med størresle 8 , 9 ,10 og 11 mm så er det egentlig de du trenger :) .. er forskjellige størrelser på skruene rundt kassen :) .

PS ; ta det litt pent med fastnøklene da du egentlig skal ha pipe som passer perfekt til dette, men om du tar det litt pent greier du å lure de av :) .

også over til pedalsettet da, man kan vel egentlig si brems og clutch hører sammen, så du kan ta av bare bremsepedalen fra automaten, også sitter brakketten igjen som clutchbrakketen med pumpe og pedal kan skrus i :) .

pedalene er lettvinne og ta av, sitter bare i klips !

også må du passe på å lage en løsning for ledningen fra clutchpumpa og opp til tanken, og ledningen fra pumpa og ned til kassa . har ikke montert clutchen min enda så vet ikke om det er hull/ propper i torpedoveggen . mulig du må bore også !

så over til girspaken, er vel ganske enkel den også vil jeg si, du kan bruke midtkonsollen som er der fra før av, for hullet passer i en ramme som gummitrekket rundt manuellspaken er beskyttet med !

så den er vel egentlig bare å plukke ut, og koble fra alle ledningen til, er en til lys og en som har med ryggelys å gjøre mener jeg å ha oppfattet !

da er vel det en grei sak, da ser du rett i bakken etter det er gjort ;) .

også som nevnt over her, så er det denne gummiforingen til girkassen , som ikke sitter der !

jeg har da en delebil så jeg tenkte å ta ned denne og rett og slett bare kline på litt zikafleks eller tek7 og poppe den fast med noen popnagler, eller evnt gjøre det 100 % og bare få lagt ei pølse med sveis der :) .

vet ikke hva slags karosseri du har, men etter hva jeg har forstått skal mellom akselen være lik på sedan og coupe, så du trenger bare den første delen som sitter skrudd i kassa og går til skjøten på mellomakselen, den bakerste delen er lik uansett !

Jeg har da en coupe og bruker akselen fra en sedan ; ) .

vel, tror jeg har husket alt . Jeg er stort sett ferdig med jobben jeg da, har jo plukket alt fra en bil, og mangler bare gummiforingen til girspaken, og clutchen så er det bare å montere i ! .

de som snakket om omkobling ved at den skal tro den står i park, det vet jeg desverre ikke noe om ..

Jeg har byttet ledningsnett og hjerne likesågodt fra en manuell bil, og da er jeg rimelig sikker på at jeg slipper eventuelle problemer med det :) .

Vil si at det er verdt ombyggingen om du har en eller 2 kvelder til overs og bilen er så strøken som du utaller deg om, så absolutt, gjør det !

håper dette hjelper, så må du legge opp bilde av bilen, interessant og se vet du , for oss entusiaster ! :)

joakim

Skrevet

glemte å legge til at du må ha alle komplette deler når det gjelder clutchen, altså lager innefor svinghjul, som girkassa ligger i, også svinghjulet fra en manuell, og komplett clutch, og evnt skruer til svinhjulet da de er mye lenger enn hva de til automaten er !

Lykke til ;)

• 3 months later...
  • 3 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...