Gå til innhold

Lamdasonde, jeg koblet ut den ene lamdasonden og da startet

Anbefalte innlegg

Skrevet

bilen.

Bilen starter når den er varm men må taues i gang når den er kald.

Jeg koblet ut den ene lamdasonden og da strtet bilen med en gang, var ikke klar over at den kunne ha så mye å si på start av bilen.

Noen med samme erfaring? riktignok en audi jeg har stående dette.

Skrevet

Var jo det du fikk av meg på PM ;) hehe

I mitt tilfelle var det fukt og drit i kabelen og da leste den av feil verdier. Bare kjør uten den sonden. Spiller meget liten forskjell. Den går like bra i nødmodus. Ingen lamper i dashbordet som maser heller =)

Skrevet

Ja men jeg var litt for kjapp, for den startet rett etter jeg koblet den ut, så prøvde jeg igjen og da var den like dann gitt, men prøve å bytte pluggledninger i morgen selv om de koster ubegripelige 1900,-

Skrevet

Om det er to lambdasoner på den så kopl ut begge. Ville uansett prøvd meg litt frem.

Ellers så ville jeg sett etter vakum feil, om den suger falsk luft noe sted.

Beste måten å søke etter det er startgass.

Start bilen og sprut startgass på diverse slanger, innsug etc... Ruser turtallet seg så suger den falsk luft i det området.

Skrevet

Ja prøvde å koble ut en og en og begge to, men den ville ikke da heller,

Sjeket luftfilteret nå oh det er tatt ut og bare satt en tynn filt over innsuget er det nok til at den ikke starter når den er kald?

Skal prøve med strtgass også. men først må jeg få strt på F... skapet. Få en til å taue meg i gang for da starter den etter å bli dradd et lite stykke.

Skrevet

Kan hende tomgangsregulateren er gått åt skogen. Det er en sylinderformet sak med en diameter på ca 6 cm... Ligger somregel langs toppdekselet med en vakumslang og strøm koplet til.

Det som også kan testes er å vaske LMM (luftmengemåleren). De vaskes ved å dynke de kraftig med startgass.

Skrevet

Har du noen som helst formening om hvor dette sitter på en audi 100 2.8 v6,

Men vet du om dette kan være at toppakkning er gåen,

Gleder meg til å få bmw igjen kjenner jeg jeg nå:)

Skrevet

tror ikke det er toppakningen. Du kan jo teste komp på sylinderene.

Hvor dette sitter på en Auda vet jeg ikke, men du kan jo sjekke på VW-Auda gutta og høre evt finne en lokal helt der du bor.

Skrevet

ja ha og da er jeg på net niva hvor mine kunskaper er veldig på viddene, hva er denne du snakker om og hvor sitter den??

Takker for svar

Skrevet
jeg tipper deff vann temp giver til motorstyring.

Du sier noe der... Det er litt modellavhengig på disse bilene. Noen har felles tempgiver (4 pins) med instrumentpanel og hjerne, mens andre modeller har seperate givere (2 pins).

termostat.jpg

Denne f.eks har "enkel" føler, dvs at det er 4 pins termostat. De som har doble så sitter de etter hverandre (2 pins termostat).

Mål disse og se hvor mange Ohm du får.

Skrevet

hei men hvis vanntempføleren er gåen ville vel kanskje ikke instumentet inni bilen virket, eller er denne vann temp måleren uavhengig og kun justerer hvor mye chock den skal gi bilen ved kaldstart

Skrevet

Selv om det er en "felles" tempgiver med 4 pins, så er det fortsatt to seperate følerer inni der. Så ja, instrumentpanel og hjerne har hver sin måler og er dermed uavhengige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...