Gå til innhold

m50b25 innmat som tåler rundt 1 bar


Anbefalte innlegg

Skrevet

hallo. har en m50b25 motor til overs. så da lurte jeg på og bygge turbo motor i vinter. så da lurte jeg på hva av deler jeg burde bruke i bun delen for at det skal holde ca 1 bar lade trykk.

jeg vet at mange bruker disel veiv, m20 råder og 318is stempel. da skal man vist få en fin komperisjon til ca en bar lade trykk. så har jeg hørt at en burde ha noe under spylig? kan noen forklare meg noe mer om dette? også hørt jeg noe om og burke disel olje pumpe.

så det jeg lurte på er:

-noen som vet motor koden på den motoren jeg burde bruke veiv fra? og må jeg gjøre noe modifikasjoner for og få den til og passe?

- åssen råder burde jeg bruke?

- åssen stempler?

- kan noen forklare meg litt mere dette med under spyling?

- kan noen forklare meg litt mer om hvorfor jeg brude bruke olje pumpe fra disel motor? viss ikke dette bare er en "myte" da:)

- noen annet jeg burde huske på når jeg skal bygge bunn del til turbo motor?

takker mange tusen takk for svar da jeg har litt lyst til og begynne:)

Skrevet

her: http://www.daham.org/16vt/technical/bmwm20/ har du en side om oppsett for turbokonvertering, riktignok for m20.

men her er alle mål på diverse originale bmw motordeler som er brukende i ditt tilfelle. bare å finne frem kalkulatoren og regne :D

ang underspyling, så er det små dyser på undersiden av hver sylinder, som spruter olje opp på undersiden av stemplene på eksossiden for kjølingens skyld. men skal du ha dette, burde du også benytte oljepumpe fra en dieselmotor da de fløder mer olje, så ikke underspylingen går på bekostning av trykk/mengde til lager, løftere osv.

her er et bilde av min m20 blokk, med saab underspylingsdyser

1xvqmww67d19qdx9u3su.jpg

montering av dette er litt jobb, da man må vite sikkert at man treffer oljekanalen i blokka ved boring. samt plassering av dysene for at de skal treffe senter på eksosiden av stemplenes underside, uten å ta borti hverken stempelskjørt eller råder.

alt avhenger jo selvfølgelig av effekt du har i planen din.

original bunndel holder lenge ved førstegangsbygg :D

Skrevet

hmm. høres bra ut:) men trudde nesten at man måtte ha mindre komperisjon for at truboen skulle ha noe særlig effekt jeg? topp pakning og sånt må jeg vell bytte? virker jo nesten for enkel og bare smokke på en turbo og lade på 1-1,5 bar og kose seg? har hørt noe om en sånn "regel" om at vær 0,1 bar er ca 10% flere hk jeg? rett meg om jeg er på tur:)

Skrevet

Hvis du bare er ute etter "Moderat" effekt og ikke har ubegrensede midler viller jeg bare hivd på tykkere topp pakning, arp bolter, nye dyser, bensin pumpe, BTR og investert i et skikkelig datasprut av type autronic eller Vi-pec.

Skrevet
Hvis du bare er ute etter "Moderat" effekt og ikke har ubegrensede midler viller jeg bare hivd på tykkere topp pakning, arp bolter, nye dyser, bensin pumpe, BTR og investert i et skikkelig datasprut av type autronic eller Vi-pec.

Akkurat det samme som jeg holder på med!

Burde vel holde til rundt 350-380 hk?

Skrevet
hmm. høres bra ut:) men trudde nesten at man måtte ha mindre komperisjon for at truboen skulle ha noe særlig effekt jeg? topp pakning og sånt må jeg vell bytte? virker jo nesten for enkel og bare smokke på en turbo og lade på 1-1,5 bar og kose seg? har hørt noe om en sånn "regel" om at vær 0,1 bar er ca 10% flere hk jeg? rett meg om jeg er på tur:)

Myte.

Så lenge man ikke kjøper kina-turbo, så er det ikke noe problem. Det er ikke turbotrykket som er killeren for motorer, det er tenningsbank og mager blanding! Så lenge man unngår tenningsbank(pga lite mottrykk i eksosen pga riktig turbo), og har nok bensin, så tåler M50 motorer en god del. Som sagt, jeg har ladet 1.5bar på helt original M50, bare 0.3mm tykkere org pakning, og ARP bolter.

Det er rett. Har man 192hk, så får man 384hk på 1bar. Bortsett fra at grunneffekten på en så gammel motor naturligvis er litt lavere, og at man taper noen hk på å måtte trekke tenning for å ha marginer.

:)

Skrevet
her: http://www.daham.org/16vt/technical/bmwm20/ har du en side om oppsett for turbokonvertering, riktignok for m20.

men her er alle mål på diverse originale bmw motordeler som er brukende i ditt tilfelle. bare å finne frem kalkulatoren og regne :D

ang underspyling, så er det små dyser på undersiden av hver sylinder, som spruter olje opp på undersiden av stemplene på eksossiden for kjølingens skyld. men skal du ha dette, burde du også benytte oljepumpe fra en dieselmotor da de fløder mer olje, så ikke underspylingen går på bekostning av trykk/mengde til lager, løftere osv.

her er et bilde av min m20 blokk, med saab underspylingsdyser

1xvqmww67d19qdx9u3su.jpg

montering av dette er litt jobb, da man må vite sikkert at man treffer oljekanalen i blokka ved boring. samt plassering av dysene for at de skal treffe senter på eksosiden av stemplenes underside, uten å ta borti hverken stempelskjørt eller råder.

alt avhenger jo selvfølgelig av effekt du har i planen din.

original bunndel holder lenge ved førstegangsbygg :D

M50 har jo underspyling orginalt. Har forsått det slik at det er en av fordelene med å turbokonvertere denne motoren?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...