Gå til innhold

Ventiltikking! (video)

Vmaxx
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, vet det er mange som har spurt og tatt opp dette emnet men lurte på om noen her hadde peil og kunne høre seg til hva som var feil.. I mine ører høres det ut som ventilløftere men kanskje noen av dere kan gi et bedre svar..

Lyden (tikkingen) kommer både fra selve motoren og fra undersiden av bilen/motoren (prøvde å få fram dette i filmen)

motoren er en M50B20,bilen er en 520i 1995.. Det skal sies at den har gått snart 300 000, men bør vel gå an å få fikset dette.

Det nevnes oxo at jeg har tatt oljerens nylig og kjører på 5w-40 olje nå.

filmen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes grovere ut enn ventiltikking i mine ører. Hadde konstant ventiltikk på min M50B25, og den lyden var lysere. Og om den ikke er der når den er kald, men når den blir varm, så kan det tyde på stor klaring en eller annen plass, og når oljen blir varm og mer flytende så "dekker" den ikke mellomrommet like godt og demper ikke lyden så mye.

Var borti dette på en sierra jeg kjørte tom for olje. Satans rådebank, helte nedpå olje som faen og ikke en lyd, helt til oljen ble varm.

Men det kan være jeg tar feil. Er veldig vanskelig å vurdere slike ting med youtube-videoer med vifte som går for full hals +++.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyttet med skrujern nå, ble ikke veldig mye klokere men hørtes ut som om det kom fra ventilene.. skal ikke rådebank høres litt mer voldsomt ut? det blir nesten borte på høyere turtall, rådebank skal vel bli mer fremtredende på høyere turtall?

Hvordan kan man løse dette? nye ventiler? går ikke å justere ventilene siden de er hydrauliske..

Hva med VANOSen? kan det være den?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det hørtes ut som du har dårlige lagre på veiv/veivstakene jeg..Kan jo også være ødelagte løftere selv om det er vanskelig å si ut ifra en halvdårlig film hva lyden angår. Det er tydelig noe som ligger og slår inni den motoren og det der ville jeg aldri kjørt rundt med. Plutselig står du der=\ Du har jo en god unnskyldning til å hive i en B25 nå;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på en saab jeg sjekket lignende lyd... var vanskelig å høre noe med skrujern på blokken og er det noe i toppen høres det litt tydeligere med skrujer.

På den saab`n viste det seg å være rådelager. Men det er en an måte å sjekke om det er råådelage på .. Ta tennignspistolen og se for hver runde motoren turner. Er lyden en gang pr runde så kan mest sansynlig være rådelager. Ventilene er vel 2 gang pr runde.

Håper det er noen med litt mere peiling som kan bekrefte det siste jeg sa no.. hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan høres dumt ut, menne når skjekket du pluggene sist? Det kan være at en eller fler plugger er løse, ikke mye, men nøk til å lage en lyd som i denne filmsnutten.... Det er ikke alltid at løsningen er så dyr eller avangsert! Jeg villle sjekket pluggene før du begynner med videre feilsøking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...