Gå til innhold

Ventiltikking! (video)

Anbefalte innlegg

Skrevet
hmm.. kanskje dumt spørsmål men hva er tenningspistolen?

Du får kjøpt deg en på biltema for under 200 lappen. Ganske enkel sak. Feste + til en pluggkabel og den andre til jord... så sikter du den ned på den skiven som er festet på veiven og ser inn i pistolen. Den blinker for hver runde motoren går rundt. Ganske enkelt...så hører du etter om lyden kommer to eller en gang pr blink. Da vet du om det er i toppen eller bunnen.. :wink:

Skrevet
Dette kan høres dumt ut, menne når skjekket du pluggene sist? Det kan være at en eller fler plugger er løse, ikke mye, men nøk til å lage en lyd som i denne filmsnutten.... Det er ikke alltid at løsningen er så dyr eller avangsert! Jeg villle sjekket pluggene før du begynner med videre feilsøking.

hmm det har jeg ikke gjort.. skal gjøres, takk for tipset :)

Skrevet
hmm.. kanskje dumt spørsmål men hva er tenningspistolen?

Du får kjøpt deg en på biltema for under 200 lappen. Ganske enkel sak. Feste + til en pluggkabel og den andre til jord... så sikter du den ned på den skiven som er festet på veiven og ser inn i pistolen. Den blinker for hver runde motoren går rundt. Ganske enkelt...så hører du etter om lyden kommer to eller en gang pr blink. Da vet du om det er i toppen eller bunnen.. :wink:

skiven,altså der reimene sitter?

bør vel skaffe meg en sånn ja ;)

Skrevet

Normalt sett, så pleier rådebank å komme rundt 3-4000 om man ruser motoren og slipper gassen, så kommer det på deaccel på motoren. Da vil man høre en kraftig knakking i motoren.

Men er ikke umulig at det er over hele turtallsregisteret om det er skikkelig gale.

Skrevet

hmm, tikkingen kommer jo først når motoren er driftsvarm.. er den kald høres det ikke i det hele tatt.. tror ikke det er mer tikking når jeg drar av, tikkingen høres ikke inne i kupeen likevel, og når jeg drar av fra 3-4000 rpm overdøver brumlingen og poppingen fra eff. anlegget uansett... ;)

Tror kanskje jeg skal prøve å bytte til en annen olje, kanskje tykkere ? (10w-50?) Eller er det så lurt nå som vinteren lurer?

Skrevet

Om lagrene dine er slitte så må de byttes, er for sent å bytte olje nå når skaden har skjedd desverre. Men å bytte lagre på den der burde ikke være noe vanskelig og tidsmessig lang jobb. Går vel an å få en mekaniker til å gjøre dette svart på kveldstid vil jeg tro om du ikke har en kamerat som er mekaniker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...