Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

yup.. sorry... men blir engasjert når noen proklamerer noe som er feil som den hele og fulle sannhet.

men jeg skal gi meg.

• Svar 72
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
vel, dine ferdigheter har kjørt fra ferrari osv.. det har jeg aldri gjort..

Poenget mitt var at hva man har kjørt fra på bane egentlig har lite å si. Mange med dyre biler gir absolutt ikke noe gass, så selv om jeg har passert noen ferrarier på treff, så tror jeg ikke at det er pga bilen min (eller jeg selv) er så utrolig rask..

bremsing rett frem på tørr asfalt skjer fremdeles raskest uten abs om du er bare litt rutinert..

Deg om deg, jeg er ikke enig. Når jeg hører profesjonelle sjåfører si at abs er bedre - og det også er min egen erfaring - så velger jeg å ikke tro på hva enkelte har klart med kjøreskolebilen sin... Jeg tror dog at man, med full fokus og optimale forhold, kan komme tett opp til det abs gjør hver eneste gang.

er ikke bare du som har kjørt på bane ;)

Nei, har jeg påstått det da? :)

Skrevet

Stian Sørlie sa vel noe sånt som at det kun var 2-3 førere i verden som var raskere uten ABS. Men hva vet vel han....

Selv kjører jeg mye raskere rundt en bane med ABS. Man kan bremse senere og ofte litt inn i svingen. Grunnen til at mange ikke får kortere bremsestrekning med ABS, er at de ikke trykker hardt nok på pedalen når ABSen begynner å jobbe. Bruker du ABSen slik den skal, stopper du mye raskere-

Skrevet

hvis du er på et sånt faglig nivå at du prøver å forklare at man må trykke hardt på abs, og at det er feilen, ja da er det ikke så mye mer å snakke om..

hva kjøreskolebilen min en gang i tiden gjorde er bare det samme som alle andre biler gjør.

er det vanskelig å skjønne at abs systemet som brukes i motorsport ikke kan sammenlignes med det vi har på vanlige biler?? jeg snakker om vanlige biler.

jeg har full respekt for dem som er profesjonelle sjåfører..også dem som ikke er "inn" akkurat nå. og de fleste profesjonelle sjåfører sier hverfall ikke det dere sitere stian sørlie på.. dermed, tilbake til forskjellen på systemene.

jeg har desverre ikke noen å sitere på dette, da jeg aldir har bitt meg merke i det.. "alle" vet at om du er noenlunde til å kjøre, og kjenner bilen din, så stopper du fortere uten. var min oppfatning da, men tydeligvis ikke "alle" da..

at man kan bremse inn i sving er ikke det vi diskuterer.. lurer dog på hvrodan rundetidene dine går ned når du ender med å bremse innover i svingen.. ja det finnes kurver hvor dette er hensiktsmessig, men det er jo ikke det vanlige..

ikke vits i å ta den latterlige tonen "hva vet vel han".. putt sørlie i en 97 modell mondeo så tror jeg han bremser raskere enn absen.. eller e34 med abs, noen av disse er jo en ren tragedie.. stopper jo aldri..

også lurer jeg litt på hvordan dere har målt dere fram til at det går raskere å stoppe med abs? rundetidene er såpass variable for normale sjåfører at det på ingen måte er noe bra referanse, kan gå fortere bare fordi man har mer hjerne kapasitet til andre ting, so du selv nevnte.. har du fakltisk prøvd på en strekning gjentatt ganger og målt?

jeg har.

Skrevet

Selv om det er film jeg snakker om nå, så skal jeg gjerne møte den mann som ikke synes det var kult, i scenen av The Fast And The Furious når Brian og Dom er på vei til Race Wars, og dragger mot Ferrari.

" -What you got under there?

- More than you can afford man, FERRARI!

- Dominic: Smoke him" :-D

Skrevet
"alle" vet at om du er noenlunde til å kjøre, og kjenner bilen din, så stopper du fortere uten. var min oppfatning da, men tydeligvis ikke "alle" da..

Dette mener jeg er en oppfattning som henger igjen fra elendige abs-system fra 80-tallet. Det har svært lite å gjøre med dagens abs. Jeg synes dog det er interessant at de fleste jeg prater med som kjører mye på bane mener abs er bedre. Noen foretrekker å kjøre uten, men det er fordi de ikke liker at en datamaskin gjør jobben, ikke fordi det er bedre.

lurer dog på hvrodan rundetidene dine går ned når du ender med å bremse innover i svingen.. ja det finnes kurver hvor dette er hensiktsmessig, men det er jo ikke det vanlige..

Der hvor det går fra ganske så fort til ganske så sakte er det veldig hensiktsmessig, f.eks i overgangen fra gammel til ny bane på Våler. Tjener enormt på å bremse seg igjennom svingen.

har du fakltisk prøvd på en strekning gjentatt ganger og målt?

jeg har.

Hvordan målte du det? :)

Skrevet

i senere tid med fast bremsepunkt, på glattkjøring er det jo utstyr som måler dette :)

hva med å svare på spørsmålet selv?

gidder ikke å gjenta meg selv. 2005 er ikke 80tallet. og at det finnes steder hvor det er hensiktsmessig med bremsiga sa vel jeg også gnakse klart.

så enten juger jeg, er abnormalt flink til å kjøre (noe jeg ikke er) eller så ligger det altså noe i det.. det er strengt tatt de eneste alternativene du har.. og jeg har ikke noe å tjene på å lyge..

deep dish sitt innlegg demonstrerer dette ganske bra..

det er jo ren forbanna fysikk.. stand friksjon vs glidefriksjon. og et abs system er avhengig av å gå over i glidefriksjon før det slipper opp..

Skrevet
i senere tid med fast bremsepunkt, på glattkjøring er det jo utstyr som måler dette :)

hva med å svare på spørsmålet selv?

gidder ikke å gjenta meg selv. 2005 er ikke 80tallet. og at det finnes steder hvor det er hensiktsmessig med bremsiga sa vel jeg også gnakse klart.

så enten juger jeg, er abnormalt flink til å kjøre (noe jeg ikke er) eller så ligger det altså noe i det.. det er strengt tatt de eneste alternativene du har.. og jeg har ikke noe å tjene på å lyge..

deep dish sitt innlegg demonstrerer dette ganske bra..

det er jo ren forbanna fysikk.. stand friksjon vs glidefriksjon. og et abs system er avhengig av å gå over i glidefriksjon før det slipper opp..

Siden du liker å gi inntrykk av at du har enorm mye baneerfaring og i tillegg har stålkontroll på fysikk. Kan du ikke forklare litt dypere hva du mener med stand friksjon og glidefriksjon. Hvilke bil kjører du forresten på bane? Jeg kjører på endel treff i løpet av året og har aldri sett en 525tds på bane.

Skrevet

jeg har ikke enormt mye bane erfaring.. det har jeg ikke på noe vis gitt inntrykk av.

over til fysikken. En gjenstand som står i ro (hvilket et dekk gjør i forhold til asfalten så lenge det ruller) har høyere friksjon mot underlaget enn når gjenstanden har begynt å bevege seg. Tenkt deg at du skal flytte en kasse, du må bruke mer kraft for å få den i bevegelse enn du må for å opprettholde bevegelsen.

låser du hjulene (eller spinner) har du dermed mindre friksjon enn om dem ruller (standfriksjon). det er vi vel enige om.

det absen gjør er jo at den bremser til hjulet låser seg for så å slippe opp trykket på den aktuelle kalipperen og så påføre trykk igjen og det hele gjentar seg.

Problemet for absen er nettopp dette, den må låse og slippe opp hjulet. Dette gjør den mye mer effektivt enn å "pumpe" bremse, så systemet er i og for seg bra på sine måter det. Men om du greier å utnytte standfriksjonen maksimalt så bremser du raskere enn om du veksler mellom "hardt,hardere,lås, sllipp opp." når man også legger inn tida det tar for bremsene å gå fra mye retardasjon, til lite/ingen, for så å øke igjen så trenger du ikke utnytte 99% av tilgjengelig friksjon for å bremse raskere, du trenger bare å være i nærheten.

Nå vil sikkert noen dra opp "du prater jo om et gammelt system", og det gjør jeg ikke. De nye systeme er akkurat like, bare mer effektive. (ja noen har div tilleggsfunksjoner, men de er bygd på dette).

ja nye abs systemer er ganske bra, men jeg forholder meg til hva jeg har målt at jeg selv greier.

og slutt å dra inn motorsports abser osv.. disse tillater mye større differanse før de slipper opp trykket (bla.)

Skrevet

buuuhuuu!

*lokker fristende med generalsnus, cola flaske og et par splunka nye mokkasiner*

hvor er du, "BMW-745iA" ? Kom tilbake i diskusjonen :P

(det var laaangt mer underholdende da du og dine utsagn tok del i tråden)

;)

Skrevet
Problemet for absen er nettopp dette, den må låse og slippe opp hjulet.

Så vidt jeg vet prøver moderne abs holde hjulene på et optimalt nivå (en viss prosent saktere enn hva bilen beveger seg) og dette reguleres grisefort.

Uten abs derimot er det du og én pedal, og da blir det egentlig umulig å få optimal brems både foran og bak. Går du litt over grensa og låser (da gjerne foran) tar det ikke bare mye lenger tid for deg å reagere kontra abs, men det bremser samtidig for dårlig bak.

Og nei, jeg har ikke testet noe med og uten abs på samme bil. Jeg har tatt sikringen på abs'en noen ganger, men det blr for mye servo på bremsene på E36 så det blir bare tull. Håpløst å dosere.

Skrevet

for mye servo på e36? nå har jeg bare prøvd noen få, og da uten å fjerne abs (om det var dette på alle da), og jeg synes man må trå til for konge og fedreland, og atter litt for at det skal stoppe.

for min del, personlig, så har jeg ikke problemet med for mye bremser foran på min bil.

ja, de fleste bremser for mye foran, ikke alle abser regulerer dette noe særlig effektivt.

bilen kan ikke vite hvor fort den beveger seg på noe annet vis enn å lese av hjulene, som abs gjør. dermed slipper den opp trykket når det låser,altså så fort differeansen på hjulene oppdages (og det skal ikke mye til før det slipper opp, fordi at hadde den godtatt noe særlig differanse på hjulfart og faktisk fart så hadde det blitt helt hålpløst på glatta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...