Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, prakkes litt med m50 motoren min nå.. den går ugjevnt, i går sjekka jeg coilene å da fikk den ikke gnist på syl 1.. i dag sjekka jeg igjen, da funka syl 1, men da funka ikke syl 6 igjen :S noen som har hatt lignende problem?

Skrevet

Hadde litt kødd etter at toppdekselpakninga lakk olje ned i plugghullene.

Har tørket av pluggene ordentlig flere ganger før og etter pakningsbytte. Ble bedre, men den gikk ikke rent.

Så var det en her som nevnte at coilene trolig var ødelagte av overslag pga feiltenningen.., så jeg kjøpte brukte coiler her på forumet, samt byttet til nye tennplugger.

Ikke hatt noe fusking eller problem etter det :-)

Ang feilsøking på coiler, så vet jeg ikke helt hva som er best..

Har du rensa plugger? Evt bytta dem?

Skrevet
Hadde litt kødd etter at toppdekselpakninga lakk olje ned i plugghullene.

Har tørket av pluggene ordentlig flere ganger før og etter pakningsbytte. Ble bedre, men den gikk ikke rent.

Så var det en her som nevnte at coilene trolig var ødelagte av overslag pga feiltenningen.., så jeg kjøpte brukte coiler her på forumet, samt byttet til nye tennplugger.

Ikke hatt noe fusking eller problem etter det :-)

Ang feilsøking på coiler, så vet jeg ikke helt hva som er best..

Har du rensa plugger? Evt bytta dem?

ja, topp dekselpakningen min er også gåen, pluggene var fylt med olje når jeg åpna første gangen..

Skrevet

da har du nok fått olje inn i mellomstykkene mellom coil og plugg, du kan prøve og rengjøre di så bra som mulig men jeg vil tro du må bytte di! skift toppdeksel pakningen om den er dårlig! ellers så er det et lite kjent fenomen at loddingen i hjernen kan løstne, dette skjedde hos meg. da fikk den ikke signal på den ene dysen at den skulle åpne.

Skrevet
da har du nok fått olje inn i mellomstykkene mellom coil og plugg, du kan prøve og rengjøre di så bra som mulig men jeg vil tro du må bytte di! skift toppdeksel pakningen om den er dårlig! ellers så er det et lite kjent fenomen at loddingen i hjernen kan løstne, dette skjedde hos meg. da fikk den ikke signal på den ene dysen at den skulle åpne.

hvordan sjekker jeg om det er hjernen da?

Skrevet

jeg målte med multimeter på dysene mens bilen gjikk. da skal du kunne se at dysene har signal. hvist en ikke har signal er det nok der problemet ligger. prøv da og låne deg en hjerne som funker og som selfølgelig passer den motoren du har. og se om det blir bedre.

da jeg hadde problemet der så kunne det komme og gå at den gjikk på 5.

Skrevet

Ser ut som at problemet ditt er coilene og/eller motstands-stykkene.

Om ett slitt motstandsstykket blir liggende i kontakt med olje trekker den til seg oljen og du vil aldri få den fri for olje igjen (egen erfarging) og du vil derfor få overslag pga at motstands-stykket vil svette olje hver gang når motor blir varm, uansett hvor mange ganger du rengjør det. Da må motstands-stykket byttes.

Som nevnt lengre opp her kan også i værste fall en eller flere av coilene dine ha tatt skade av overslag. en coil som gir gnist kan fortsatt være deffekt ved å gi for svak gnist. dette kan ett verksted måle med ett osilloscop men det vil snart gi en like stor regning som ett par nye coiler og motstandsstykker.

Mitt forslag (fremgangsmåten jeg brukte på min egen m50) er å låne alle seks coiler fra en m50 (eller s50 for den del) du vet tenner som den skal. Sette alle de lånte coilene over på din bil, for så å bytte ut en og en coil med dine egene helt til du finner coilen/coilene som "fjusker" og/eller er defekte. Når du finner en fjuskete coil kan du prøve å bruke ett motstands-stykke som du vet er ok, det trenger ikke være coilen som er problemet om den fjusker. Bare pass på at motstands-stykket har riktig ohm verdi for din coil, det finnes mange produsenter av orginale/u-orginale coiler og de har hver sine ohm verdier på motstands-stykket.

f.eks kan bosch sine coiler ha motstands-stykker på 1,1kOhm mens Bremi har vel 1,8kOhm.

Skrevet
funnet feilen :) bytta plugger, å nå går den på alle syll, men den fusker, så skal bytte toppdekselpakning :)

fjuskingen er nok pga at det fortsatt er feiltenning. hadde akkurat samme problem på både min og dama sin m50. bytta plugger ofte, ble litt bedre av det men den fjuska fortsatt. bytta ut to coiler på min og en på dama sin og nå går de rent som en klokke :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...