Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først og fremst, å spørre om hvordan man lufter bremser. Det er ikke flaut : ) Slike spørsmål drar flere nytte av, det er jeg sikker på. Det er nok mange som bare titter og ikke skriver i denne tråden, kan hende de lærer noe nytt : )

Å lufte bremser er en en manns jobb, om man ikke har problemer med å få ut luften. E30'n er ful noen ganger. Jeg har ett tips, luft alle hjulene. Mye greier med stenging og lukking i hytt å gevær, snedig da dette skal komme fra folk som jobber på verksted. Slik bremsesystemet fungerer, så suger det ikke luft tilbake, når man slipper opp pedalen. Så ved vanlig lufting (pleier å gå smertefritt om man tar alle hjulene), så starter man høyre bak, åpner nippel. Går inn i bilen, trykker 15 fulle ganger på pedalen. Går bak igjen, lukker luftenippel, så åpner man på venstre side bak. Og derifra så foregår det på samme måte som jeg akkurat har beskrevet. Rekkefølgen på hvilke hjul man skal ta først og sist, det er allerede oppgitt i tråden.

Her kommer styret når systemet kan være litt i tulle humør. Jeg ler ikke, men bremsesystemet gjør sikkert : )

Dette er en tomannsjobb. En pumper opp godt med trykk i systemet med bremsepedalen, en går bak å åpner luftenippel høyre bakhjul, mens personen i kupè holder pedalen nede. Mens pedalen er nede så blir luftenippel stengt igjen. Slik fortsetter man på alle hjulene i rett rekkefølge.

Jeg lufter alltid alle hjul. Får byttet bremsevæske samtidig, det gjør ingenting. Man er og sikker på at man har ett system, fritt for luft. Bremser er meget viktig, og derfor får ikke alle verksteder lov til å jobbe med slikt.

Skrevet
Først og fremst, å spørre om hvordan man lufter bremser. Det er ikke flaut : ) Slike spørsmål drar flere nytte av, det er jeg sikker på. Det er nok mange som bare titter og ikke skriver i denne tråden, kan hende de lærer noe nytt : )

Å lufte bremser er en en manns jobb, om man ikke har problemer med å få ut luften. E30'n er ful noen ganger. Jeg har ett tips, luft alle hjulene. Mye greier med stenging og lukking i hytt å gevær, snedig da dette skal komme fra folk som jobber på verksted. Slik bremsesystemet fungerer, så suger det ikke luft tilbake, når man slipper opp pedalen. Så ved vanlig lufting (pleier å gå smertefritt om man tar alle hjulene), så starter man høyre bak, åpner nippel. Går inn i bilen, trykker 15 fulle ganger på pedalen. Går bak igjen, lukker luftenippel, så åpner man på venstre side bak. Og derifra så foregår det på samme måte som jeg akkurat har beskrevet. Rekkefølgen på hvilke hjul man skal ta først og sist, det er allerede oppgitt i tråden.

Her kommer styret når systemet kan være litt i tulle humør. Jeg ler ikke, men bremsesystemet gjør sikkert : )

Dette er en tomannsjobb. En pumper opp godt med trykk i systemet med bremsepedalen, en går bak å åpner luftenippel høyre bakhjul, mens personen i kupè holder pedalen nede. Mens pedalen er nede så blir luftenippel stengt igjen. Slik fortsetter man på alle hjulene i rett rekkefølge.

Jeg lufter alltid alle hjul. Får byttet bremsevæske samtidig, det gjør ingenting. Man er og sikker på at man har ett system, fritt for luft. Bremser er meget viktig, og derfor får ikke alle verksteder lov til å jobbe med slikt.

Alt dette er gode greier, kjempeflott! Men her er ingen forklaring på trådstarter sitt problem..

Hva om du pumper og pumper og pumper 1000+ ganger, men fremdeles så bygger det seg ikke opp noe trykk, hva skal du gjøre da? Det skal bare en liten luftlomme til for at du ikke klarer og bygge opp trykk..

Jeg vet om eit lite triks som kan ordne dette, dette funker bra når det er lite eller ingenting i bremserøra. Du fylle opp en ketchup flaske med bremseveske sette en slange på flaska og inn på kalipperen, snu flaska på hode, åpne ventilen og trykk bremsevesken opp til beholderen for så stenge ventilen igjen.

Etter dette er gjort med alle 4 hjula så kan du prøve og lufte på normal måte, nå er det større kjangs for at du klarer og bygge opp trykk til å lufte ferdig om det i hele tatt trengs.

Skrevet

Dersom du har en hovedpumpe som er rusten innvendig pga. slurv med væskeskift kan du ha ødelagt pakningene første gang du trykket pedalen i bunn. Da kjører den bare væska i retur opp til beholder igjen.

Skrevet

ja, takk for mange svar her.. men jeg har gjort alt det dere anbefaler i tråden, bare så det er sagt... har nå observert tjukk avleiring i påfyllinga, noe som jeg tror kommer av at nettopp det som bimmerlars svarer på over meg.

Men får uansett takke for svar! Er jo helt sinnsykt hvor uheldig jeg har vært med bilen da.. er liksom ikke måte på.. ikke bare med bremsene.. men slik er det når man kjøper bil kun fordi det er motoren man liker best og som er sjeldent, hehe.

Skal levere hovedpumpa til bremseservice i morgen, har skrudd den av, så skal han teste den. Skal oppdatere hvordan det gikk til slutt.

Skrevet

Hei, da har jeg fått fiksa problemet, ikke rart jeg ikke klarte å få noe respons, når bremsesystemet var fullt med hydraulikkolje :? , dette førte til at pakningene eroderte, så jeg kjøpte splitter ny hovedpumpe, blåste igjennom systemet, så fylte jeg på væske, luftet rundt baut to ganger, vips så har jeg bremser. :) Men det kosta sitt, endte opp 6800kr fattigere, men da med overhalte callipere, nye skiver, nye klosser og hovedpumpe. :)

Lurer på hvilken rakettforsker som har brukt hydraulikkolje til bremsevæske. :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...