j-bravo Skrevet August 6, 2010 Forfatter Skrevet August 6, 2010 jeg måtte skivfte vannpumpe på min, det skjedde eksakt det samme med min og. har bilde av den. jeg tenkte jeg skulle drapå litt igjennom en tunnel, da jeg kom ut på andre siden sto temp måleren på rødt. fikk slept den hjem, sto ca to dager får å prøve å lufte den pga trodde det var termostaten som var gåen, fikk låne ett verksted å tok ut den jævla plastikdriten av en pumpe. helt utrolig at toppakninen/ toppen ikke røyk pga jeg kjørte flere ganger for å sjekke om den va i orden (jada, kokte hver gang) men det er vell mye sterkere toppakninger på diesel;) Ja, kan tenke du ble like irritert (og imponert) som meg da dette skjedde; irritert av kokinga og imponert av at det går an å lage en så viktig del i en motor i et noe så dårlig materiale.. jepp, det er helt utrolig. Men du, var det vanskelig å ta ut radiatoren? må ta ut min egen sjønner du pga bilen min blir varm etter at jeg skiften pumpen, så jeg lurer på om det er en bit av den gammle pumpen som ligger i systemet å blokkere. å nei da, det er ikke toppakningen som er gåen, bruker hverken vann eller olje. ikke olje i vannet eller omvendt. Knota litt for å løsne de 2 klipsene på toppen av raddissen men de var jo bare å klemme litt på og vippe av (ville jo helst ikke knekke de..). Løsnet så alle kjøleslanger og slangene til IC`n som sitter i bunnen. Så løsnet jeg 2 små slanger som sitter på førersiden av raddisen. Det er kjølinga til aut.kassa. Det rant ut ca en halv kaffekopp med rød atf når jeg tok av de og fylte på ca det samme etter jeg satt på den nederste slangen ved monteringen igjen. (Tok en liten trakt og satt på en liten myk plastslange for å få atf-olja inni der den skulle). På raddissen så løsna jeg først det innerste dekselet (som sitter nærmest slurevifta). Det må henge igjen der mens du løfter ut raddissen. Tror det var alt jeg kommer på ang å ta ut den.
Bergheim _525tds Skrevet August 6, 2010 Skrevet August 6, 2010 men hvor var det du fylte på atf olje igjen?
j-bravo Skrevet August 6, 2010 Forfatter Skrevet August 6, 2010 men hvor var det du fylte på atf olje igjen? I det øverste hullet der øvre slangen sitter...dvs fylte på før slangen ble skrudd på igjen.
bmw520 Skrevet August 7, 2010 Skrevet August 7, 2010 PS....... når du først bytter vannpumpa, så er d lurt å bytte løpehjulet og strammehjulet også Okei...men det sier du NÅ!!! Lenge siden jeg er ferdig med denne skruinga her. Mener jeg sjekka om de hjula virka gåene i lagrene når jeg satt dette sammen igjen. Syns de så og kjentes bra ut..! Men går jo å bytte ved en senere anledning også de hjula. Hvordan ser/merker man at de er gåene forresten..? Tja, piper d så er d jo ingen tvil om at d synger på siste værs, men med min så kom d helt uforberedt, så d resulterte da i ødelagt viftereim,motoren ble varm meget fort, fordi d skjedde i en oppoverbakke, og d var vel og årsaken til toppakkningen røyk så jeg ville ha bytta de hjula fortes mulig uansett, iværtfall for å forebygge et havari. hjulene koster under 1000 lappen og er greit å bytte.
Mister Bimmler Skrevet September 26, 2010 Skrevet September 26, 2010 Har selv fått skiftet termostaten (og beltestrammer/løpehjul) på min 325TDS. Den ble radikalt kaldere i lange unnabakker og på en tur over Hardangervidda i -30 sto nåla på blått og ville ikke stige. Skiftet termostaten, og nå holder den temp uansett forhold. Beltestrammeren min (viste det seg) laget en kjip kvitrelyd i et års tid... Så oppdaget jeg en oljelekkasje. Strammeren hadde røket i festet og lakk olje nedover blokka i en del mengder. Reima var fortsatt på plass. Nå tror jeg vannpumpa er gåen. Jeg får nødprogram i lange motbakker og skjønner fint lite. Har laget egen tråd for det. Er det noen enkel måte å sjekke om den fungerer? Motoren kommer opp i driftstemperatur litt for fort, slik at jeg tror kjølevæska står stille. Men den stiger ikke over midten... Uff. Bilen har snart gått 380k og om litt er det nok bare blokka som ikke har vært byttet ut
j-bravo Skrevet September 27, 2010 Forfatter Skrevet September 27, 2010 Har selv fått skiftet termostaten (og beltestrammer/løpehjul) på min 325TDS. Den ble radikalt kaldere i lange unnabakker og på en tur over Hardangervidda i -30 sto nåla på blått og ville ikke stige. Skiftet termostaten, og nå holder den temp uansett forhold. Beltestrammeren min (viste det seg) laget en kjip kvitrelyd i et års tid... Så oppdaget jeg en oljelekkasje. Strammeren hadde røket i festet og lakk olje nedover blokka i en del mengder. Reima var fortsatt på plass. Nå tror jeg vannpumpa er gåen. Jeg får nødprogram i lange motbakker og skjønner fint lite. Har laget egen tråd for det. Er det noen enkel måte å sjekke om den fungerer? Motoren kommer opp i driftstemperatur litt for fort, slik at jeg tror kjølevæska står stille. Men den stiger ikke over midten... Uff. Bilen har snart gått 380k og om litt er det nok bare blokka som ikke har vært byttet ut Tok ikke sjansen på å bytte ut den originale termostaten som satt hos meg...den u-originale fra meca virket så jalla og den hadde ikke luftenippel slik den org hadde. Vet ikke om noen enkel måte å sjekke at den fungerer. Men når det er som du sier at den blir fort varm så høres det jo ut som den kan begynne å gi dårlig sirkulasjon da.. Og med den km.standen du har der så ville jeg nok tatt den ut og sett på den (og hatt en ny liggende på lur for å bytte)...kan tenke meg at det ser ut som noe lignende den min...dvs plastvrak!!
Mister Bimmler Skrevet September 30, 2010 Skrevet September 30, 2010 Takk for svar. "Plastvrak" er bra! Termostaten jeg fikk byttet til var ordentlig mener jeg. Faktisk selger Nylunds her i byen vannpumper med stålimpeller til under 600 kroner så jeg løper ned dit uansett. Har lest litt tråder og ser at det skader jaffal ikke å bytte den.
j-bravo Skrevet September 30, 2010 Forfatter Skrevet September 30, 2010 Takk for svar. "Plastvrak" er bra!Termostaten jeg fikk byttet til var ordentlig mener jeg. Faktisk selger Nylunds her i byen vannpumper med stålimpeller til under 600 kroner så jeg løper ned dit uansett. Har lest litt tråder og ser at det skader jaffal ikke å bytte den. Det høres bra ut. Legg ut svar og bilde har når du får tatt ut vannpumpa da..så vi får høre og se resultatet
635csi Skrevet Oktober 2, 2010 Skrevet Oktober 2, 2010 Jeg bytta ut vannpumpa på min 725tds i forbindelse med toppakningsbytte, men makan til dårlig kvalitet (eller uflaks) har jeg aldri vært borti. Kjørte kun et par dager før jeg la merke til en ulyd foran i motorrommet. Og joda, vanvittig kast i vannpumpa som gjorde at vifta nesten tok borti plastdekslet. Demonterte pumpa og kunne konstatere at lagret var fullstendig knust. Ramla ut lagerdeler da jeg fikk løs pumpa. Etter en rask og opphisset telefon til GS var ny pumpe riktignok på vei. De ville ha tilbake den ødelagte pumpa sånn at de kunne sende den videre til BMW for undersøkelse av årsaken til problemet. Hadde jeg fått motorhavari grunnet denne møkkapumpa hadde jeg ikke blitt enkel å ha med å gjøre Ikke ment for å skremme dere som holder på å skifte vannpumpe nå, men vil bare minne om at det finnes ingen garanti for at en ny vannpumpe er helt som den skal. Mulig jeg fikk en såkallt "mandagspumpe" først da, for den jeg fikk nå sist fungerer som den skal Lykke til videre, men vær obs. på ulyder og uballanse i etterkant av vannpumpebytte
Gjest Skrevet Oktober 2, 2010 Skrevet Oktober 2, 2010 var dette ei kompositt pumpe? problemet du beskriver har jeg aldri vært borti på plast og kompositt pumpene.. på de med stål skovler hender det dog at lageret går. og det var vel ikke original pumpe du kjøpte? gs pleier å bruke Febi, med mindre du ber om originalt.
635csi Skrevet Oktober 2, 2010 Skrevet Oktober 2, 2010 var dette ei kompositt pumpe? problemet du beskriver har jeg aldri vært borti på plast og kompositt pumpene.. på de med stål skovler hender det dog at lageret går. og det var vel ikke original pumpe du kjøpte? gs pleier å bruke Febi, med mindre du ber om originalt. Var vel en pumpe med stål/støpegods. Kjøpt på GS, og navnet Febi virker kjent ja. Kostet vel bare rundt 800,- så det er nok ikke noe originalvare akkurat. Men uansett måtte dette vært en pumpe med fabrikasjonsfeil, for den holdt altså kun noen få mil. Nede til høyre ligger to av lagerrullene som falt ut da jeg demonterte pumpa. Skovlen var i tillegg løs:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå