Twix Skrevet Oktober 26, 2009 Share Skrevet Oktober 26, 2009 Hallo:) Kjørte et par mil til nermeste verksted med gåen vannpompe, jeg etter fylte vann hele tiden. fikk bytet pompe og etter det har bilen ståt en måneds tid. sjekka oljen i dag å den var brun å tynn, omtrent som disel eller no. Lurte på om toppene til 325ia har lett får å sprekke eller om det kan vere gåen toppakning? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Azeton Skrevet Oktober 26, 2009 Share Skrevet Oktober 26, 2009 Det kan være mulig ja.. Men hvorfor kjøre med ødelagt vannpumpe? hjelper ikke og etterfylle bare. Vannet skal liksom sirkulere vennen skjer ikke det blir det fort vamt.. der oppe i toppen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
///MoePower Skrevet Oktober 26, 2009 Share Skrevet Oktober 26, 2009 Vannpumpen kan jo lekke uten at den er ødelagt da.. Ganske vanlig at gamle vannpumper begynner å lekke vann rundt akslingen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dekkbrenneren Skrevet Oktober 26, 2009 Share Skrevet Oktober 26, 2009 snakte med en fyr på bavaria stavanger, han sa at det er svært sjelden toppen(e) sprekker, så jeg ville gått til iinkjøp av toppakning, for så å planslipt og trykktestet toppen, viss den da er sprukken på en plass det går an å sveise så gjør du det Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet Oktober 26, 2009 Share Skrevet Oktober 26, 2009 de toppene kan ikke sveises Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Twix Skrevet Oktober 27, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 27, 2009 OK.. Satser på plansliping og ny pakning da:) Takk får svar:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dekkbrenneren Skrevet Oktober 27, 2009 Share Skrevet Oktober 27, 2009 kan de ikke sveises?? Hvorfor det? Det er jo alu. så det skulle da gå helt fint...? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet Oktober 27, 2009 Share Skrevet Oktober 27, 2009 Hallo:) Kjørte et par mil til nermeste verksted med gåen vannpompe, jeg etter fylte vann hele tiden.fikk bytet pompe og etter det har bilen ståt en måneds tid. sjekka oljen i dag å den var brun å tynn, omtrent som disel eller no. Lurte på om toppene til 325ia har lett får å sprekke eller om det kan vere gåen toppakning? Hvis oljen kun er brun og tynn vil jeg tro det er fordi den inneholder mye bensinrester (kjøres det mye småkjøring ?) oljen blir jo grå hvis det hadde vært kjølevann i den. ,jeg hadde vel ikke gjort noe anet en oljeskift i første omgang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jensemann23 Skrevet Oktober 27, 2009 Share Skrevet Oktober 27, 2009 kan de ikke sveises?? Hvorfor det?Det er jo alu. så det skulle da gå helt fint...? Det er en spesiell alu-legering som ikke kan sveises. Sprekker igjen med en gang når det utvider seg/trekker seg sammen. Tro meg, jeg har spurt hos cylmo og mange andre bedrifter. En sprukket m50 topp er bare å kaste. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet Oktober 27, 2009 Share Skrevet Oktober 27, 2009 kan de ikke sveises?? Hvorfor det?Det er jo alu. så det skulle da gå helt fint...? Det er en spesiell alu-legering som ikke kan sveises. Sprekker igjen med en gang når det utvider seg/trekker seg sammen. Tro meg, jeg har spurt hos cylmo og mange andre bedrifter. En sprukket m50 topp er bare å kaste. Dette har jeg selv erfart men da på en M52/54 topp, den sprakk igjen etter første prøvetur ,og den sprekken var ikke i kontakt med kjølevann kun olje.Godset røyk rett ved siden av den nye sveisen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dekkbrenneren Skrevet Oktober 27, 2009 Share Skrevet Oktober 27, 2009 Tror jeg ikke, disse er laget av en ikke så uvanlig legering at det ikke lar seg sveise i. Isåfall vil jeg gjerne at du nevner den legeringen. Vet det er blitt brukt AA356 mye, vet ikke hva den heter i DIN Standard. Sveiser selv motorblokker, topper til biler og båter på jobb. Det er ikke lett så lett men det går helt fint. Så jeg vil si at det går. Så jeg mener at en m50 topp lar seg sveise i, men det vil tiden vise da min nå skal av for trykktest, så får vi se om den er så voldsomt ulik alle de andre toppene jeg har sveist på jobben. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet Oktober 27, 2009 Share Skrevet Oktober 27, 2009 Tror jeg ikke, disse er laget av en ikke så uvanlig legering at det ikke lar seg sveise i. Isåfall vil jeg gjerne at du nevner den legeringen. Vet det er blitt brukt AA356 mye, vet ikke hva den heter i DIN Standard. Sveiser selv motorblokker, topper til biler og båter på jobb. Det er ikke lett så lett men det går helt fint. Så jeg vil si at det går. Så jeg mener at en m50 topp lar seg sveise i, men det vil tiden vise da min nå skal av for trykktest, så får vi se om den er så voldsomt ulik alle de andre toppene jeg har sveist på jobben. Tror bmw har brukt mye av alu legeringen AA390. Denne inneholder en del tilsatser som gjør den spesilet gunstig i motorblokker,men det kjenner du sikkert til. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Twix Skrevet Oktober 28, 2009 Forfatter Share Skrevet Oktober 28, 2009 Ja, kjørte en del småturer rett etter pumpa ble byttet, motoren rakk ikke å bli noe serlig varm på de turene. . Men under topp dekselet er det, masse lyse grå klumper. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
metalheart Skrevet Oktober 28, 2009 Share Skrevet Oktober 28, 2009 Fra m50 og nyere bruker bmw magnesium blanding i aluminium toppene,de siste årene bruker de også den blandingen i blokkene. du kan jo prøve og sveise i det,da får du en opplevelse skal jeg love deg AA356 er også mye brukt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dekkbrenneren Skrevet Oktober 28, 2009 Share Skrevet Oktober 28, 2009 Hmmm, mener du met det egentli? Eneste jeg kommer på som ikke kan sveises er av type sur aluminium, som er flyskrog... men for å kunne sveise denne toppen viss jeg må så blir det brukt en spesiell legering på tilsette vertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå