Gå til innhold

e46 varmeapparat problem/ fikset! bilde side 2.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei, har et litt irriterende problem ang klimaanlegget.

den blåser kun kald luft, uansett hva jeg setter gradene til.

problemet dukka opp etter termostathuset sprakk (har bytta det) og siden har det kun blåst kaldt.

har lufta kjølesystemet opptil flere ganger, uten å få varme i apparatet.

har også prøvd og kjøre på litt høyere turtall over en liten periode for å få blåst igjennom, uten resultat.

har enda et problem: har nylig også bytta vifta til vannpumpa (gamlevifta tok oppi dekselet og knakk) og når jeg står på tomgang flytter temp måleren seg opp på rødt :S kan det være radiatoren eller rett og slett vannpumpa? (den ble bytta ved 150k km og bilen har gått 180k km)

takker for svar ^^

Skrevet

de er myke når jeg klemmer på de (varm motor og kald)

når vifta knakk så fløy deler inn i radiatoren og det ble hull, men den lekker ikke lenger, kan den være tett av no slag? :P

edit: skal de vanligvis være type veldig myke?

Skrevet

Høres faktisk ut som du ikke har sirkulasjon i kjølevannet ditt i det hele tatt...!

Hvis det fløy biter inn i radiatoren din, skal du være utrolig heldig hvis det ikke gikk hull da kjølekanalene i radiatoren ligger tett så haggel.

Så hvis du hadde hatt sirkulasjon i kjølevannet ville det nok kommet ut der bitene fløy inn...

Hva mener du egentlig med at du: "har nylig også bytta vifta til vannpumpa" ?

Skrevet

måtte bytte vifta da den andre knakk? :P

hvis jeg ikke hadde hatt sirkulasjon ville jeg vel ikke fått 1. lufta systemet og 2. overoppheta motor, eller? :S

hadde bilen på verksted igår-idag for å bytte noen foringer osv, og spurte hva det kunne være. fikk til svar at det rett og slett kan være for mye kjølevann på systemet, så nå skal det prøves ut først ^^

EDIT: har nå tappa litt kjølevann av tanken, og når jeg nå kjørte på litt høyere turtall så ble lufta varm, lufta har blitt generelt varmere også, går ikke ned til samme temp som før jeg tappa av litt kjølevann... mystisk :P

Skrevet

ingen som har hatt det problemet før? varmer kun på høyere turtall over lengre tid, kan det være dårlig sirkulasjon i radiatoren? med andre ord full av drit?

Skrevet

Dette skjønte du ikke, så la meg forklare meg litt bedre:

Hva er det som skaper sikulasjon i kjølesystemet? Hvis du nå svarte vannpumpen, så er det helt rett.

La oss nå si at vannpumpen din er ødelagt, igjen.

1: Nei, du får ikke luftet systemet.

2: Du vil så klart få overopphetet motor.

Men... helt riktig, så spørs det hvor mye vann du har fylt på ja, og hvordan du lufter kjølesystemet ditt.

Det er litt teknikk med lufteprosedyren, bare søk her inne så finner du nok av poster om emne.

Skrevet

Hva er det jeg ikke skjønte? er vel heller du som ikke skjønte hva jeg skrev? :P

er en kompis av meg som jobber på bavaria (mekaniker) og det er han som har lufta for meg, så antar at det er gjort riktig.

ang vannpumpa, bilen blir kun overopphetet når den går på tomgang, ikke når jeg kjører til vanlig og da må det jo være sirkulasjon i kjølevannet, ellers ville den jo blitt overopphetet under kjøring også, eller?

har lest litt rundt, og selve vifta ser ut til å gå seint rundt når motoren er varm (når den står på tomgang), så har på følelsen av at det er viskosekoplingen.

Skrevet

Under kjøring blir vannet kjølt ned av lufta, ergo koker ikke bilen, ihvertfall ikke så lett. Når du da stopper bilen har den ingenting til å kjøle ned og bilen gr varm.

Kan også, som du sier være viskosekoplingens feil at den går varm på tomgang.

Ville bytta termostat og vannpumpe hvis du ikke vet når de var bytta sist. Er bakelittpumpe i de originalt som gir opp etterhvert...

Har bytta alt dette på begge mine E46.

Skrevet

termostaten ble bytta på mandag, så den er iallefall i boks :P så kommer ny radiator neste uke, hvis ikke problemet forsvinner så ryker vannpumpa ut xD

Skrevet

har nå bytta radiator, og problemet er der fortsatt... har lufta ordentlig flere ganger, og når jeg har kjørt litt så kjenner jeg på slangen til radiatoren at den er hard (noe som tilsier luft i systemet)

motoren går varm etter en liten stund på tomgang, og varmeapparatet blåser fortsatt kaldt, noe som ikke er deilig når det er kaldere inni bilen enn på utsiden :P

kan det være noe elektronisk? kompis av meg som skal tyvlåne diagnose verktøyet oppe på bavaria for å se om det kan være noen feil (noe det definitivt er, men vet bare ikke hvor)

begynner å bli dyrt og bytte ut diverse ting som muligens kunne vært ungått bare ved og vite hvor feilen ligger :o

takker igjen for hjelp :D

Skrevet

Som sagt... Jeg tror det er vannpumpen din, prøv å bytt den.

Så lufting:

På med tenningen og viften på laveste hastighet (da starter det en liten sirkulasjonspumpe) og varmen på 32 grader.

Så fyller du kjølevann/frosveske veldig rolig på ekspansjonstanken din med lufteskruen litt åpen, her er det tålmodighet som gjelder!

Når du ikke får på mer, kjører du bilen varm og gjentar prosessen helt til du har fått ut all luften og nivået i tanken er bra.

Skrevet

ok, da har jeg lufta som beskrevet over her, og nå kommer det ikke mer luft ut.

varmeapparatet blåser fortsatt kaldt, men har ikke fått sjekka om motoren går varm på tomgang heller, så skal testes asap :P

• 4 weeks later...
Skrevet

har fortsatt problemet, men det virker som at det kommer luft inn i systemet en vei, har lufta maange ganger nå og hvis jeg venter et par dager med å åpne lufteskrua, for så å åpne den, så kommer det luft ut.

bilen går også varm på tomgang (eller bykjøring med lavt turtall) men så fort jeg revver den til 3-4000 så går tempen ned igjen, og legger seg på midten. så ser kanskje stygt ut at det er vannpumpa? -.-

er det noen mulighet for å sjekke om vannpumpa funker som den skal? for den lager ingen ulyder, ei lekker det heller ikke kjølevann.

takker som altid for svar =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...