Gå til innhold

Bygging av subkasse i e36, se design,noen med erfaring her?


 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har lenge tenkt på å få bygget meg en kasse til bilen.

Dvs. helt siden jeg kjøpte en "Cadence FXB12V2"

Link: http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=10510&prodid=1434

I følge målene så passer den inn i bilen (BMW 325 E36 coupe) MEN den passer F..... ikke inn åpningen :S at det er mulig! :P vel det er feil jeg aldri mer kommer til å gjøre.

Vel det jeg har tenkt er å bygge en egen kasse, vel egentlig 2 kasser i stedet for en stor, slik at jeg da har mulighet for å flytte eller ta ut den ene i tilfelle jeg må kjøre ski/materialer etc.

Men

jeg har ikke mye erfaring med beregninger (selve byggeprosessen går greit ettersom jeg får hjelp av min far som er møbelbygger på hobbybasis).

Her er data på elementene:

Link til "FXW12-400-4": http://www.cadencestore.com/ProductCart/pc/viewPrd.asp?idcategory=138&idproduct=400

MODEL.........FXW12-400-4

RMS............400

PEAK...........800

Re..............3.2

X-MAX (mm)...8

SPL.............90

Fs (Hz).........34.6

QTS.............0.709

QES.............0.826

QMS............5.003

VAS (L)........41.5

BL ™...........12.13

Jeg har valgt at kassa skal vare lukket pga 2 grunner.

1) jeg har blitt anbefalt det for Heavy Metall musikk som trenger å slå raskt.

2) Programmet: "BassBox Pro 6" Utgiver: "HT Audio" anbefalte dette for mitt element.

Jeg har regnet litt på det med programmet nevnt over.

Det jeg trenger hjelp med er at noen kan se over hva jeg er kommet fram til og si GO/No GO hvis dere skjønner hva jeg mener. Kom gjerne med tips til forbedringer.

Trenger noen erfarne her til å se at jeg ikke bommer helt.

Jeg er interesert i å få mest mulig "clean" og rask lyd, IKKE! interessert i å bare få det til å virke og smelle mest mulig så nabokommunen hører når jeg kommer :P

Jeg vet at det elementet kanskje ikke er førstevalget hos mange, men nå har jeg dette og vil gjøre det beste ut av det.

Og detter er det jeg har kommet fram til så langt:

Tegningene viser MAX Bredde og Høyde, HVIS jeg MÅ kan jeg trekke ut lengden noe.

Bassprosjektet2.jpg

Bassprosjektet1.jpg

111.jpg

110.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du monterer elementene bakover blir det ingen slag bass i kupèn. Eneste du vil høre forran er skrangling. Holder på å lage en kasse til e36 nå.

Denne kassen må du ta ut setene dine for å få inn i bilen. Kassen som er tegnet og den som det er bilder av er ikke samme. Den tegnede er 5cm dypere.

731oxp9o6xd207qwtzgd.jpg

0d2u57mk88fl4sgxxq68.jpg

pgp5gasmim5ozkilsa74.jpg

8mxc5yghylyhb9oju749.jpg

oimwjs5rgkd172mbgutb.jpg

8xd88xteaeizqt6vwz8u.jpg

85nvykt2z9bhkwa1dxrs.jpg

tgtkonirj3iqzpb9qreq.jpg

g4i7wl38a0rm95f35qsk.jpg

jwui5ign18b7gm9ys6eo.jpg

b7shyebobvq0xxlci9um.jpg

knr3e6g5hkr9mf8i7qgj.jpg

u2g3mn8ras7f8hrzfpqj.jpg

7yw7ktp27uvaonop63l7.jpg

9xh9vbay0388ni59h38m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info,

så fin ut den kassen der,

Men jeg er interessert i å ha 2 små kasser, så jeg kan ta den ene ut hvis jeg må ha med ski osv. på hytta.

Jeg kan jo gjøre om på den jeg har, å plassere elementene mot setene.

Har tenkt å ha lukket kasse.

Prøver å få det i nærheten av dette (byggebilde Bmw E46 fra deg):

7.jpg

bare med to kasser som kan tas ut, og at jeg beholder høyresiden original.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bygget der var det eiern som ville ha. Var ikke lenge før han var tilbake og ville ha det gjort på nytt. Da fikk jeg gjøre som jeg ville og han ble meget fornyd. Det er helt unødvendig å sette elemente bakover. Funker ikke i den bilen i heletatt om du er intressert i å høre på musikk. Men det er jo ingenting i veien for å lage kassen i 2 men montere dem med elementene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett kassen mot den rammen som er bak setene. Da får du ett mellomrom på 6-8cm. Kan vise deg noen flere bilder når jeg får montert kassen selv, er noen små triks til som bør gjøres når kassen skal monteres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Javell, hvordan ligger det an?

Har du fått laget en kasse eller?

Ut fra element spesifikasjonene, hvor stor kasse (liter) trenger jeg pr. element ved lukket kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke kommet noe lengre på denne bilen fordi eieren har brukt 30k i deler på sin 318is. :P Så stereo har blitt litt nedprioritert. Kan du ikke lage lik den kassen du har i liter og port størrelse? Eller vil du absolutt ha lukket kasse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt lukket kasse :) Men tror du ikke det holder med 45L pr. kasse? eller burde jeg ha mer.

Lurer på å endre litt på vinkelen, lage høyden så den akkurat går under bjelken i toppen av bagasjerommet for så å lage en feste-ordning her for rask montering/demontering.

Har du hat noe problemer med dynamostøy i e36?

Lurer på om jeg må legge signalkablene i taket. Nå ligger de på venstre side, men lurer på om jeg skal flytte batterikabelen fra høyre til venstre side for så å legge de på høyre. Først skal jeg prøve å isolere med mye sølvfolie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan desverre ikke svare deg på hva som er anbefalt til dem elementene.

Som jeg har skrevet i x antall andre tråder her har jeg liten tro på at støyen din kommer via signalkablene. Sjekk at du har bra jord til forsterkrene det er første pri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordingen er bra, så jeg vet det ikke er det.

Men jeg har en remote-ledning på hver av signalkabel parene som ikke er tilkoblet noe, skal prøve å jorde disse i hver ende.

Blir det ikke bra av dette, sølvfolie skjerming eller flytting så går jeg over til TP - nettverks kabel kabel med twisted pair så de utligner hverandre :P hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...