Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høres ganske genialt ut dette, forutsatt at man har litt peiling på hva man driver med :)

Gir jo frihet til å modifisere map etterhvert som man gjør endringer på motor.

Skrevet

Hallå,

En obd flash tool är som sagt enbart till för att läsa ur och skriva i en binarfil seriellt. Man får då styrprogrammet lagrat i binärkod. Det är den enkla biten.

Sedan gäller det att i binärkoden hitta olika mappar som ligger helt utspridda. Det kan vara allt ifrån 1 värde stora till 6-700 värden stora mappar. Självklart är då stora mappar lättare att hitta än de små.

Då man väl har fått klart ett program med sina nya ändringar, är det inte bara att stoppa tillbaka det. Utan man måste då korrigera checksummor. Om man inte korrigerar checksummorna, så kommer bilen inte starta alls. I vissa fall startar den, men hamnar i nödläge direkt.

Alla bilar som har OBD-II har också checksummekontroller. Tex E36 328i MS41 har 15st checksummor.

Om man skriver ett program utan att checksummorna är rätt, så startar som sagt inte bilen och har man otur så kan hela ECUn bli död, då vissa modeller inte längre går att "komunisera" med längre alls om inte checksumman stämmer. Då måste man löda ur chipet.

Därmed går det inte att "testa" olika inställningar utan att ha bra koll på vad man håller på med, tyvärr. Och det är därför vi som håller på med chiptrimning också tar betalt för vårt jobb :)

Mvh//A

Skrevet
Dette er noe man gjør i steden for chipping. Men kun for OBD2, hvilket du ikke har på din 91 mod e34.

hva er obd2 egentlig???

OBD - II är ett standardiserat gränssnitt och övervakningsystem som är till för att övervaka alla avgasrelaterade delar i bilen - det vill säga i stort sett allt som har med motorn att göra. Så fort en enhet skickar signaler som är konstiga eller signalen är för hög/låg eller för högt och lågt motstånd på en givare etc - så skapas en felkod och man kan då läsa av felet med en "standard OBD-II scanner". Det tänds då en motorlampa om ett fel uppkommer.

Via OBD-II uttaget kan man även kommunicera direkt med ECU och även direkt med processorn och då passera hela flashminnet. Det betyder att du skickar hela minnet seriellt och därmed behöver du inte stoppa i och ur ett chip utan du programmerar chipet samtidigt som det sitter kvar i styrboxen. Kallas för seriell programmering.

Mvh//A

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...