Gå til innhold

Guide for M50 motor, i E30 karosseri (Ajourført 23.07-2012)


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

endre88, problemet du beskriver er for meg helt ukjent og klarer ikke å tenke meg til hva som har skjedd..

Ikke store hjelpen å komme med, desverre.

etter mye om og menn kom eg fremm til en løsning ;D hehe funker no vetu endå en hisisg e30m50turbo på veien hehe. problemet av det at. det var dårlig jording. og måtte ligge opp en ekstra pluss til starteren. og vips var det fyr i den hehe men sleit også me at hjernen var ødelagt :P skiftet den og der var alt iården igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes rart ut. Har du husket og få med deg alle plussene? Fra dynamo tl starter, fra starter til batteri ( eller kabel som går bakover til batteri i bagasjerom) og plussen til sikringsboks. (den som går til sikringsboks på E36 nett kan man kutte til skjøten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan tilføye at denne guiden funker på s50b32 også;) kan brukes gir fra e34 med m20 også, har heller ikke hatt dette problemet med at startkrans ikke tar på starter. kassa er litt vridd iforhold til org bare. kan da også bruke org e30 mellomaksel og slikt. bare for å slippe bytte;)

og EWS II funker samme som EWS I egentli, får signal fra Nr 7! resten er ikke med på motorkontakt eller slikt. finnes egene koblings sjema

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Se tråden om bilen min, har beskrevet litt mer der. Motoren skal starte og gå i noen sekunder selv uten EWSII'en så det er hvertfall greit.

Når jeg kobla i instrumentet så fikk jeg liv i den. Men starteren slo inn på hakk nr to på tenninga, nesten som om nr 7 og 18 skulle vert bytta om. Har nå suttet i 4 timer å leita og lest og gravd frem på ting, så nå vet jeg hva de forskjellige tinga på E30M3 stikket er også.

Får fortsatt ikke noe liv i bensinpumpa.

Edit: Hva pokker er DME????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar gjerne problemet i denne tråden. Kan være relevant for andre.

DME = Digital motor electronic. DDE = Digital Diesel electronic.

ECU, styreenhet, dingsen, boksen, den greia.

Kjært barn har mange navn.

Hvorfor skulle motor gå noen sekunder uten EWSII ? Om den ikke kjenner igjen nøkkel, så er starteren blokkert, tenning og innsprut.

Hvilke skjema har du koblet etter ? AndyE30 sier litt lenger pe at s50B32 fungerer med denne guiden. Så mer kan jeg ikke forstå. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kobla etter det du har lagd her, prøvde til og med cab/touring kombinasjonen. Har hørt at den skal gå i noen sekunder før den blir blokka. Startmotoren går hvertfall så, men den må jo ha bensin. Så det dere kaller DME er ECUen??

Andy har kanskje kobla i vanlig E30, men skulle ikke tro at det er noe veldig mye forskjell på E30 og E30M3. Bortsett fra at jeg ikke trenger olje nivå føleren. Men hva med turtellersignal da? Hvor får jeg det fra? Står ikke noe om det her i guiden som jeg har sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ECU = Engine Control Unit. Grunnen til at jeg bruker begrepet DME er på grunn av at ECU, er lite spesifiserende. DME og DDE angir både elektronisk styring og hva slags drivstoff det er snakk om.

Guiden ble opprinnelig laget for M50, så M3 er ikke angitt i guiden. Da jeg fant det lite sannsynlig at noen monterte en M50 i en allerede motorgod E30. Men for ordens skyld, så er Toruing/cab skjemaet det som skal være likt som M3.

Turtall i motorkontakt, Sort, pinne 9.

Om starter går, så blokkerer nok ikke EWS for oppstart. Har du sjekket om det er gnist ?

Nøkkelgjenkjenningen går unna på svimlende 750 ms, så er systemet låst, så får man ikke start uansett.

Om DME relè slår inn, så skal bensinpumpe gå også, for DME rele slår inn og aktiviserer start relè som så legger en kontakt og legger en kontakt så det kommer 12V + inn på sikring for bensinpumpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...