Gå til innhold

Guide for M50 motor, i E30 karosseri (Ajourført 23.07-2012)


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

Det jeg ikke forstår er hva jeg skal modde og hvordan.

1. Kassa sitter jo festet i bunn med to fester, vil ikke disse holde girstanga nogenlunde på plass?

2.Overføringen (øvre biten) er støpejern, nedre er jo bare en rund stang.

Ser ikke helt hvordan jeg skal få løst dette til helgen :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Kassa sitter jo festet i bunn med to fester, vil ikke disse holde girstanga nogenlunde på plass? Nei

2.Overføringen (øvre biten) er støpejern, nedre er jo bare en rund stang.

Er ikke det aluminium? Jeg vet ikke hva du skal gjøre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke forstår er hva jeg skal modde og hvordan.

1. Kassa sitter jo festet i bunn med to fester, vil ikke disse holde girstanga nogenlunde på plass?

2.Overføringen (øvre biten) er støpejern, nedre er jo bare en rund stang.

Ser ikke helt hvordan jeg skal få løst dette til helgen :(

De to nedre festene i bunn er bare for å holde kassa opp.

Giroverføringen er festet i gearkassa, og imot karosseri bak hullet der spaka skal oppi.

Der gearoverføring skal imot karosseri er merket på bildet med en rød ring.

Har et bilde av gearoverføringen min, og måtte i mitt tilfelle kappe de en del.

IMAG0147.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kasse har du?

Og hvordan vet du hvor mye du må kappe?

Har en ZF kasse, men den sto ikke på motoren min da jeg kjøpte, og akslingen til gearkassa var for stor for pilotlager bak i veiv, så er litt usikker på hvilken kasse jeg har.

Vet at det er mange som kapper ivertfall, men er usikker på om det finnes ulike orginale lengder på stagene.

Er uansett dritenkelt å kappe de rett lengde, når motoren med kassa er fastmontert der den skal være, kobler du til "alu-staget" på kassa, og ser når "alu-staget" har sirkelen sin i midten på sirkelen som går gjennom karossen (her må man kunne å sveise alu! TIG med vekselstrøm!). Monter denne fast ved å stikke bakenden på alu-staget i karossen der det er en holder, og monter gearstanga (vil anbefale å bytte teflonforing i alu-staget). ta deretter å kapp gearvelger-staget i egnet lengde og vinkel på de utstikkende tappene på gearvelger. Her må man prøve seg fram.

Ta gjerne bilder av det du lurer på, slik at vi ser hva du vil fram til. kan hende det du bruker er ulikt det vi bruker. Bildeserver er for tiden nede, så bruk f.eks photobucket.com som bildehost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svar! Men før jeg spør om mer, kan jeg bare ta av giroverføringen og montere motor/gir så ta dette siden? Min giroverføring er lik din (allefall alu. delen), regner med det metall overføringen under er lik.

Var det jeg gjorde ja, ble for trangt å få inn motoren med gearstagene på. Men går fint med motor og kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

-Er det vanskelig å bytte fra ikke-servo til servo tannstag når en M50 står montert?

Vurderer å vente med montering av motor til jeg har fått rattaksel leddet :(

-Og hva er kravene for å bygge eksosanlegg på en M50B20 i en E30 86' modell?

Har grenrør med tuv på motoren, så det er sagt :)

Tenkte på å bygge:

-Rustfritt grenrør m/tuv fra motor.

-2 x 2" eksosanlegg.

-x-rør etter grenrør.

-2 x 2" inn, 2 x 2,5" ut, lyddemper bak.

-Vet at bilen originalt ikke skulle hatt katalysator tror jeg, slipper jeg det fortsatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Er det vanskelig å bytte fra ikke-servo til servo tannstag når en M50 står montert?

Vurderer å vente med montering av motor til jeg har fått rattaksel leddet :(

-Og hva er kravene for å bygge eksosanlegg på en M50B20 i en E30 86' modell?

Har grenrør med tuv på motoren, så det er sagt :)

Tenkte på å bygge:

-Rustfritt grenrør m/tuv fra motor.

-2 x 2" eksosanlegg.

-x-rør etter grenrør.

-2 x 2" inn, 2 x 2,5" ut, lyddemper bak.

-Vet at bilen originalt ikke skulle hatt katalysator tror jeg, slipper jeg det fortsatt?

Jeg vil anbefale deg å vente med å putte i motor til du har byttet tannstang.

Bunnpakka snor seg godt rundt tannstanga i front når motoren er nedi og isolerer den mere. evt ta av bunnpanne når du smetter nedi motoren.

Rattakselledd for servotannstang kan du finne hos en bilhugger, det gjorde jeg.

Av eksos monterte jeg effektanlegg fra simons, biltilsynet der jeg var la seg ikke noe borti det.

Så av eksos som jeg fikk godkjent bilen med hadde jeg rustfritt grenrør fra koed sammen med simons eksosen (midtpotte og bakpotte)

Jeg godkjente uten katalysator, det sa de heller ikke noe på.

De gikk ikke ut i fra co på motor bilen stammet fra, men fra E30`n, så i mitt tilfelle måtte jeg være under 3, under godkjenninga hadde jeg 1,8 :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evo e3: Les hele posten, skal stå svar på det tidligere da andre har lurt på det samme :)

Men har et nytt spørsmål til folk med M50 motor og M20 girkasse.

-Må jeg korte ned lengen på giroverføringen med M20 kasse + M20 giroverføring?

-Hvordan får jeg rette vinkelen på girstanga? går det å kappe/sveise om vinkelen på giroverføringen? tips? DIY?

-Bilbruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...