Gå til innhold

Guide for M50 motor, i E30 karosseri (Ajourført 23.07-2012)


Fliid
 Share

Anbefalte innlegg

5 trinns kasse med stor hardy = E30 M3, E36 328 eller E30 324tD aksel. Skal passe rett på, så lenge du også har vanlig E30 diff eller E28 diff med fire høl's flens.

Du bruker orginalfestene fra E36 motoren. S50 er jo E36, så du trenger neppe bytte ;)

Så kan du bruke f.eks E28 535 motorgummi (husk å snu styrepinnen motsatt av orginalt for å få riktig opplining). Disse er 63.5mm høye. Selges på Koed under "Motorombygging".

Bremseservo kan du bruke mye forskjellig, Golf 1, VW Jetta, Opel Corsa, E23/28/E32 hydraulisk. 02tii etc. På de fleste kan du kjøre med umodifisert innsug om du tilter motoren litt over mot passasjersiden, ellers kreves som regel et lite kutt i innsuget.

Tusen takk :D

Jeg skal da bruke mellomaksling fra manuel bil ikke sant ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ved bruk av M20 girkasse på M50, så må man iallefall kjøpe kulelageret ved veiva til M20 slik at det passer sammen.

Men! Hva gjør man med nålelageret? Jeg hadde automat på min M50, så det var ingenting inne i "hullet" ved veiva der hvor kassa møter motoren.

Så nå har jeg kjøpt en stålhylse og nålelager til M20B20, men det virker som hylsa er bittelitt for stor.

Noen som har tips og råd? kan man drite i nålelageret og hylsa innerst? eller må hylsa kjøpes til en m50?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok et helt latterlig dumt spørsmål, men jeg klarer ikke tenke helt klart nå.

Ang. pinner fra motorkontakta, hva er det denne styrer? Er det signal til dyser, blandingsforhold osv? På min bil så har jeg klippet alt av ledninger bort, dette er en ren banebil og jeg kommer da til å legge opp egne målere, så jeg trenger ikke sånn som forbruksmåler, oljenivå og alt det der, men hva er det jeg trenger av pinner på motorkontakta da?

Og hvilke ledninger må til for å få motoren til å starte?

(Kun ledninger som er nødvendig, det er ikke noe "luksus-funksjoner" som skal tas i bruk i denne bilen, kun det mest nødvendige :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er nok et helt latterlig dumt spørsmål, men jeg klarer ikke tenke helt klart nå.

Ang. pinner fra motorkontakta, hva er det denne styrer? Er det signal til dyser, blandingsforhold osv? På min bil så har jeg klippet alt av ledninger bort, dette er en ren banebil og jeg kommer da til å legge opp egne målere, så jeg trenger ikke sånn som forbruksmåler, oljenivå og alt det der, men hva er det jeg trenger av pinner på motorkontakta da?

Og hvilke ledninger må til for å få motoren til å starte?

(Kun ledninger som er nødvendig, det er ikke noe "luksus-funksjoner" som skal tas i bruk i denne bilen, kun det mest nødvendige :P )

Finnes ingen dumme spørsmål! :)

Signaler til dyser osv er direkte linket mellom dyser og hjerne, ikke via motorkontakt. Blandingsforhold ligger i hjernen..

det samme gjelder coiler, lmm, noen sensorer osvosv..

Man ser jo i motorkontakt skjemaene her på første side hva som går gjennom pinnene, og mye av det er "unødvendig" hvis man bare trenger en start/stopp funksjon.

Det du trenger fra motorkontakten er:

styrestrøm til hjernen (selvforklarende)

"start" (denne kobler inn hovedstrøm til starteren for å dra motoren rundt)

bensinpumperelee (er vel motoren som forteller når bensinpumpa skal gå)

Snakk litt med "Halbakken" her på forumet, han holder vel på å koble opp en motor mot en bil uten ledningsnett (uten tenningslås)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan guide meg igjennom hvordan man benytter seg av M20 starter (lille typen) på M50 med M20-Girkasse? Getrag 240 mener jeg. Samt M20 svinghjul og clutch.

Har montert motor/gir sammen med støvplate imellom. har modifisert støvplata til å la starteren passe uansett.

Men får ikke braketten bak til å passe, altså den bakpå starteren. Den braketten jeg bruker er fra lille M50 starteren. passet bra på starteren, men får ikke i bolten som skal i blokka.

Hjelp her? Takker på forhånd! Prøver å få det til men var litt vrient.

Også lurte jeg på hvilken kabel av de to som skal sitte på M20 temp.føleren som skal på M50 motoren.

Er jo et stikk med to poler, skal man klippe den i filler og bruke en kabel? Isåfall hvilken?

Tredje og siste ting! Hvis jeg monterer IX Bremsekraft forsterker, slipper jeg å shimse opp motoren? kun bruke M535 motorputene?

mvh

Bilbruker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurte jeg på hvilken kabel av de to som skal sitte på M20 temp.føleren som skal på M50 motoren.

Er jo et stikk med to poler, skal man klippe den i filler og bruke en kabel? Isåfall hvilken?

Tredje og siste ting! Hvis jeg monterer IX Bremsekraft forsterker, slipper jeg å shimse opp motoren? kun bruke M535 motorputene?

mvh

Bilbruker

Kan ikke hjelpe deg med gearkassa, men tempføleren tar du bare fra en m20, skrur inn i m50`n og plugger i kabelen (plug&play), det skal bare være en pol i føleren, den har jord via gjengene mot toppen.

Har ikke montert IX BKF selv, men har sett bilder som tilsier at man slipper å shimse opp motorfeste ja. Men jeg vil tro at da blir det trangere å få på slangene til varmeapparat igjen da, men det kan hende går greit. Mener å huske at denne BKF`en må være fra en facelift IX.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurte jeg på hvilken kabel av de to som skal sitte på M20 temp.føleren som skal på M50 motoren.

Er jo et stikk med to poler, skal man klippe den i filler og bruke en kabel? Isåfall hvilken?

Tredje og siste ting! Hvis jeg monterer IX Bremsekraft forsterker, slipper jeg å shimse opp motoren? kun bruke M535 motorputene?

mvh

Bilbruker

Kan ikke hjelpe deg med gearkassa, men tempføleren tar du bare fra en m20, skrur inn i m50`n og plugger i kabelen (plug&play), det skal bare være en pol i føleren, den har jord via gjengene mot toppen.

Har ikke montert IX BKF selv, men har sett bilder som tilsier at man slipper å shimse opp motorfeste ja. Men jeg vil tro at da blir det trangere å få på slangene til varmeapparat igjen da, men det kan hende går greit. Mener å huske at denne BKF`en må være fra en facelift IX.

Men Howrd, den føleren jeg fjernet fra M50 motoren har to poler, har jeg bommet helt da?

Den sorte til høyre byttet jeg.

img2247lc.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braketten som du har bak på starteren trenger du ikke bruke.

Bruker du IX bremseservo, så kan du slippe og heve motoren med mellomlegg. Du får enda bedre klaring om du fjerner braketten mellom Servo og Torpedovegg og endrer lengden på stempelstangen. Da går Servohuset helt klar av innsug på motor. Om du ikke gjør dette, så blir det veldig trangt mellom innsug og Servo. Angående trangt mellom innsug og varmeapparat slanger.. Om du snur plastinnløpet til varmeregisteret som beskrevet i guiden, så går det veldig fint.

Både føleren opp til instrument og føleren til styrenheten har to poler. Styreenheten skal fortsatt ha en to polers temperaturføler, men det skal ikke den som går til instrumentet. Selvom stikket til føleren er utstyrt med to ledninger, så bør du jo ikke modifisere stikket, det er jo bare og bruke den ledningen som har kontakt med føleren i motorkontakten. For og si det på en annen måte. Om den ledningen i stikket, som har kontakt med den ene pinnen i føleren, er av fargen grå, så finn denne igjen i motorkontakten, og koble denne sammen med lendingen som går inn til instrumentet. Den andre ledningen skal du jo bare, hm, blåse i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...