Gå til innhold

Utlufting av knallgass ved lading i bagasjerom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal lade batteriet i min E36 320i. Tenkte då å lade frå startkabel-tilkoplinga i motorrommet, men lurte litt på om det går bra mtp. at batteriet kan utvikle knallgass i bagasjerommet. Ladar med ca. 3-4 A.

Går dette bra, eller bør eg ha lufting i bagasjerommet?

Takk for alle svar :)

Skrevet
Skru av korkene på batteri, så går det bra. Men du burde lade rett på batteri, så slipper du tapet i kabelen som går bak til batteri.

Ok. Men blir vel ikkje store spenningsfallet med så liten straum på så grov kabel?

Skrevet

Neida, men litt blir det. Blir en liten varmeutvikling, er vel heller den jeg tenker mest på. Er spennings nivået som driver strømmen frem, ikke motsatt. Jo høyere spenning, jo mindre strøm kan du kjøre for å få samme efekt i andre enden. Spenningen ved lading er konstant. Går nok bra å lade fra motorrom : ) Jeg er nok bare gammeldags og liker å plugge meg rett på batteri : )

Skrevet

Korkene skal skrues opp for å ikke holde denne "knallgassen" , inne i batteriet. Gjør du det så kan batteriet gå i luften. Batteriet kan også koke lettere, om korkene er igjen.

Ved en relativt kraftig lader, så er dette ett problem, om man glemmer å skru ut korkene. Batteriet smeller kraftig når det eksploderer.

Ved langvarig lading er liten strøm å anbefale.

Skrevet

Om du hadde kjørt i noen dager i strekk med full belastning på dynamo, så kan det bli ett problem. Ladingen du tenker å foreta deg går helt fint uten noen flere forberedelser enn å skru ut proppene på toppen av batteriet. Å skru ut proppene er noe du skal gjøre, uansett når du lader, uten å forbruke.

For å være på den sikre side : ) Mange nye batterier kommer uten denne mulgheten, pågrunn av sammensetningen av batteriet. Teknologien går fremover og sammensetningen er ikke lik nå, som for noen år siden. : )

Jeg liker alltid å være på den sikre side når jeg ikke skal overvåke hva som skjer, konstant. Behagelig å lade ett batteri når man sover, men uhyggelig hvis det går galt pga. for få forhåndsregler.

Skrevet

Hei igjen :)

Tok litt tid før eg kom til å lade, men kobla til i dag. Fann ut at batteriet er såkalla vedlikeholdsfritt, det har da altså ingen proppar som kan skruast ut. Da har eg vel ingen ting å tenke på før eg koblar til ladaren?

Skrevet

Ingen problem, kobl til laddaren framme i motorrommet. Om du så hadde vanleg batteri med skrukorker var det berre å gje blaffen i å skru dei ut. Det er lufting på batteriet så det er berre tull å skru lause korkane. Men men føler ein for det for å føle seg tryggere er det berre å gjere det. Knallgassen er ikkje farleg før ein har ei kilde som lager gnist. Gassen eksploderer ikkje av seg sjølv.

Skrevet
Ingen problem, kobl til laddaren framme i motorrommet. Om du så hadde vanleg batteri med skrukorker var det berre å gje blaffen i å skru dei ut. Det er lufting på batteriet så det er berre tull å skru lause korkane. Men men føler ein for det for å føle seg tryggere er det berre å gjere det. Knallgassen er ikkje farleg før ein har ei kilde som lager gnist. Gassen eksploderer ikkje av seg sjølv.

nei men det er jo ikke nødvendig å legge alt til rette for at det skal smelle heller da........

Skrevet

Ja ja, dette kan vi sikkert diskutere i det uendelige. Men fakta er at det er utlufting på batteriet så kvifor i svarten skal ein då skru av påfyllingsproppene??? Ein må med andre ord aldri ha proppene på for når ein kjører er det ei spenning på ca 14V og det blir laga like møkje knallgass då.

Viss ein kobler til laddaren på tilkoblingspunktet framme vil ein ikkje få noko gnist ved batteriet når ein kobler frå laddaren. Eg tar alltid ut kontakta frå laddaren før eg kobler frå batteriet, så unngår ein gnist.

Skrevet

Eg er ikkje sikker på kor lett knallgassen antenner, men kan det vere nok når brytaren i bagasjerommet skrur på lyset i bagasjerommet? Var i grunn dette eg var mest redd for.

Skrevet

Ville aldri bekymra meg for det. Lada hundrevis av biler over natta på jobb og det er rett og slett ikke et problem...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...