Gå til innhold

Ulyder E36 M3 3.2 , tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Filmklipp her:

Noen som kan fortelle hva ulyden er for noe?

Høres ut som ventiltikking?

Eller kan det være Vanos?

Er det Hydrauliske ventilløftere på denne?

Eller mekaniske som skal stilles?

Vurderer kjøp av bil :-)

Takk for svar!

Skrevet

Takker for svar :-)

Men er ikke noe ventiltikking her også?

Er vanos'n som tikker/kakler?

Hva kan dette koste å fikse?

Er snakk om en 96mod 3,2 her S50B32 ?

Farlig/dumt å kjøre sånn?

Ser eier drar den godt på rødt også :P

Btw: har 3l også shimsete ventiler?

Skrevet

Er det ikke bare skifting av noen oringer osv da?

Har hørt at det ikke skal være så krevende jobb.

Men mulig dette er kun vedlikehold og ikke reperasjon? : /

Skrevet

Ikke farlig å kjøre med deffekt vanos, men det høres ikke bra ut.

Ventiler skal justeres på 100000km, men de skal tikke litt.

Ved bytte av vanos anbefales det å bytte vanos enhet, vanos girkassen og kamdrevene..

Du bør også sjekke om registeret er slitt, spesielt kjede banene. Må det byttes så blir det dyyyrt.

Skrevet

Ah.., hver 100k km.

Mener å ha hørt hvar 40 000km en plass?

Vanos enhet.., vil det si elektriske styringsboksen?

Er dette noe som går ann å gjøre selv for en som ikke kan så mye? :-)

Dyre deler?

Registeret.., da tenker du på kjede osv?

Motoren her har rullet mellom 200 og 250k km..

Skrevet

Vanos enheten er den du ser i forkant av motoren. Girkassen sitter bak denne igjen.. S50B32 vanos har ikke egen hjerne, men har den integrert i motor ECU.

Man bør vite hva man gjør hvis man skal bytte hele vanosen selv..

Mener det var på 100000km ventilene skulle justeres..

Angående registeret så tenker jeg på kjedet, banene til kjedet og kjede strammer. Spesielt banene til kjedet. De kan være veldig slitt og da blir kjedet slakkere og det kan ha strukket seg. Usikker på hvor mye slakk kjede strammeren tar opp.

Vær kritisk til de motorene. De begynner å bli gammle og de er ofte kjørt veldig hardt. Reprasjon og vedlikehold er kostbart.

Skrevet

Det er nok VANOSen som lager denne lyden. Ser at det står Rolls Royce på den som det er referert til i filmklipp. (sort merkelapp) Sachs har hvit merkelapp. RR vanos har høyere toleranser på de tannhjulene som styrer kammene. Det er denne toleransen som lager ulyden.

Bytting av o-ringer vil ikke fjerne denne lyden. Ulyden kommer når oljen er driftsvarm og det høres ikke særlig pent ut. Heldigvis påvirker ikke dette funksjonen til Vanosen. Har selv byttet min Vanos fra RR til SACHS pga tilsvarende ulyd. Gjorde effektmåling før og etter. Denne viste ingen endring.

Konklusjonen er at du nok kan kjøre i mange år med denne ulyden uten at det er noe problem. Det man derimot må være obs på er at de boltene som holder deksler til magnetventiler kan knekke av tretthetsbrudd etter en tid. Derfor anbefales de å byttes med jevne mellomrom. Dette er ingen utgift.

Når jeg byttet Vanosen så benyttet jeg TIS. Jeg gikk da gjennom prosedyren for setting av kammer. Dette er ingen rakettforskning men det hjelper om man har over middels mekke erfaring. Det ble ikke benyttet noe spesialverktøy. Vanosen ble kjøpt brukt fra en bil som var gått rundt 85000 Km.

• 2 weeks later...
Skrevet

Takk for svar :-)

Hmm.., Rolls Royce.., hvor så du det??

S50 har IKKE hydrauliske ventil løftere???

Er så mange som sier de skal stilles, men også endel som sier det er hydrauliske løftere...

Thx folk :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...