Gå til innhold

ABS styringsboks

freeforc
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har prøvd eller hvet hva det er som blir ødlakt/slitt i styringsboksen til ABS`n. Min er i ferd med å ta kvelden. Virker bare når det er minusgrader, og ikke lenger en til det er blitt varme i motoren..

Er det noe mekanisk som blir slitt eller er det ett kretskort som feiler. Tenkte jeg skulle ta den av og forske litt på hva som er gale inne i den, men om noen har sett på det så tar jeg gjerne mot tips og råd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det så vitt meg kjent bare et firma i USA som overhaler slike enheter, med ikke alltid like godt resultat. Jeg sjekket ganske mye rundt på nettet da min enhet tok kvelden. Det endte med at jeg kjøpte en ny box. Nå fungerer bilen utmerket igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på den ene enheten som jeg har åpnet, vil jeg tørre påsta at dette skyldes en produksjonsfeil som forårsaker brudd mellom kretskort og kontaktstykke inni enheten.

Det kan virke som om lim/coatingen som ligger over kretskortet ikke har fått herdet ordentlig. Dermed får forbindelsesledningene mulighet til å bevege seg pga. naturlige vibrasjoner som igjen gir tretthetsbrudd over tid.

s75ojo6s8fte08l3zdd9.jpg

Gjorde kun ett kjapt forsøk på å lodde, men det var vanskelig å få fuktet noen av metallene. Kretskortet er i tillegg keramisk om jeg ikke husker helt feil, og montert på en aluplate som leder bort varmen ganske godt.

En annen feil jeg mener å ha lest om med disse er en driverkrets som tar kvelden, men dersom ABS stort sett svikter når temperaturen øker er det mest sannsynlig brudd mellom kretskort og kontakstykket (varmeutvidelsen sørger for å dra de to fra hverandre og forårsake brudd)

Denne feilen har også en tendens til å legge kommunikasjonen på diagnosebus'en død, så dersom man ikke får kontakt med noen enheter kan man fjerne sikringa(-ene) til ABS og gjøre ett nytt forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som beskrevet ovenfor at det er en svakhet på disse enhetene. Det var grunnen til at jeg kjøpte ny box og ikke en brukt. Har ingen garanti hvor lenge en brukt vil vare, om den da fungerer i det hele tatt. Den nye enheten har et annet delenr og disse skal være forsterket. Hadde vistnok ikke vært noen feil med disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nimitz Har du delnr på den nye boksen. For det kan jo fort ende med at jeg og må kjøpe ny...

Den gamle boksen er skrudd av, tar den med på jobben da jeg har mer vertøy til å feilsøke kretskort og andre eletriske ting.

Delnr har jeg nok ikke her jeg er nå. På jobb i nordsjøen. Men det er ikke sikkert at det er samme enheten i din bil som i min. Spørs årsmod på din. Det finnes to typer hvist jeg har skjønt det riktig. Betalte rundt 6000 for min med BMW medlemrabatten. (18%)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å åpne den og se etter loddepunktet som er nevnt over, evt. andre lodde punkter, før du går å kjøper en ny til 6000 spenn!!!

Har du ikke erfaring med å lodde, og du kjenner noen som har det få dem til å hjelpe.

Men ettersom du sier det med varme/kulde så høres det ut som et dårlig loddepunkt ja som "Ørjan_S" sier

Tror BMW har mange moduler med feil i ja, har fikset 3 moduler selv nå som hadde dårlige loddinger eller dårlig beskyttelse mot vann og kondens.

-ECU(Hjerne) - Kortslutning pga. dårlig drenering - kjent e36 problem.

-ZKE IV(Relee modul)- 4 dårlige lodde punkter på 2 relee'r.

-Oem HIFI Amplifier - 2 dårlige jordingspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vert lodda før ,så skal jeg nok få til å lodde de sjøl. Om det er vansklig å få låddetinnet til å holde. Så kan jeg jo bare bruke tinn og flusmidell for karesoriarbeid. Har brukt det før og det biter seg bra fast på det meste som kan loddes.

ABS styringa kan jo ikke bli verre av å prøve :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...