Ingeftw Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Hei. Jeg lurer på om det er noen som har et godt forslag til hva som kan være grunnen til at bilen min med nevnt motor ikke går mer enn i 60 i 2 andre gir, 90 i 3 gir og 120 i 4 gir? Vet for all del at dette er laaangt fra noen fartsmotor altså, men har jo hatt en slik tidligere, og kan ikke huske at den gikk så forferdelig dårlig.
NiklasJa Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Går den fortsatt på samme turtall? Det er turtal + utveksling = fart, så har forsåvidt ikke noe å gjøre med motoren din. Med mindre du ikke klarer/orker å få den på høyt nok turtall. Et annet alternativ er at du har endret utvekslingen din på bilen. Har du byttet til vinterdekk med mindre rulle omkrets enn sommerdekk? Hvis ja, vil bilen din få bedre akselerasjon (mer moment på giret) og lavere hastighet på samme turtall, som før du byttet.
E36Cab1 Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Sliter den på turtall så sjekk kam,pleier å bli utslitt på desse motorene.
Ingeftw Skrevet November 6, 2009 Forfatter Skrevet November 6, 2009 Ikke byttet dekk nei. Draget syns jeg er som det burde være for denne maskinen, men plutselig er det bare stopp, og da mener jeg STOPP og. Den nekter å gå fortere. I begynnelsen tenkte jeg ikke over det, for 60 i 2. giret er vel ikke mer enn du kan forvente av denne motoren, men når jeg merket at den ikke gikk i mer enn 120 i 4. giret, da skjønte jeg at noe var gale.
LK Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 Da er det sikkert kammen og løfterne som er slitne. Min er også sånn,den kutter på 4900-5000 o min.
Ingeftw Skrevet November 6, 2009 Forfatter Skrevet November 6, 2009 Hmmm, okei. Jeg får vel åpne opp topplokket å ta meg en titt tenker jeg Takk for hjelpen i hvertfall!
Ingeftw Skrevet November 6, 2009 Forfatter Skrevet November 6, 2009 Jeg vet ikke helt om det er turtallssperren, høres mer ut som ventilflyt i grunn.
Iceybear Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 kan det være at den slurer pga dårlig clutch? Jeg har en M43b16 og den klarer fint 80 i andre gear uten store problemer.. da er nåla rett før 6k men allikevel.... Sjekk om du får dratt turtall når du står stille da.. Hehe så kan man jo bruke elimineringsmetoden.. Tenner den skikkelig og går reint da?
Iceybear Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 forresten kan du jo prøve å få målt kompressjonen.. har du ikke annledning til det kan du ta en titt på eksosen... Den bør ikke være blåaktig.. det tyder på olje i brennkammer noe som igjen ofte tyder på slitne ringer og stempel evt også sylindere..
vegard89 Skrevet November 6, 2009 Skrevet November 6, 2009 har samme problemet som LK. 1 og 2 gir klarer den som oftest å dra helt ut men 3 gir og oppover da går den til 4900-5000 omr. typisk di motorene her.
E36Cab1 Skrevet November 7, 2009 Skrevet November 7, 2009 forresten kan du jo prøve å få målt kompressjonen.. har du ikke annledning til det kan du ta en titt på eksosen... Den bør ikke være blåaktig.. det tyder på olje i brennkammer noe som igjen ofte tyder på slitne ringer og stempel evt også sylindere.. Ved slitt kam og løftere får en dårlig kompresjons-resultat på målingene,og en kan lett dra feil slutninger om slitte fjører,sylindre osv... En visuell inspeksjon på kam&løftere er som regel nok til å avsløre unormal eller stor slitasje. I tvilstilfeller måle løft med måleur.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå