Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen forskjell på BMWs 4 hjulstrekk system sett opp mot modellår?

I såfall hvilke forskjeller? Har bla hørt at tidlige X5 ikke var veldig bra til å ta seg fram.

Auda/VW har jo flere generasjoner 4x4. F.eks Haldex i 4 generasjoner.

Vurderer å kjøpe en brukt X3 etterhvert.

Skrevet

Stemmer. Tidlige X5 hadde ikke x-Drive i det hele tatt, slik som f.eks. E46 med x heller ikke hadde. De var fordelt 30/70 og eneste de gjorde var å legge brems på hjulene som spant.

Står litt her: http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_xDrive

X3 har hatt x-Drive hele tiden, men om det har vært noen oppgraderinger underveis vet jeg ikke. I så tilfelle er det typisk at slike ting kommer i facelift.

PS: Audi bruker for det meste Torsen. A3 og TT har Haldex slik som Volvo/VW, men de andre har Torsen. :)

Skrevet

Slenger inn at fordelingen er 62/38 - fungerer utmerket, var på fjellet med bilen i helgen og testet ut i bratte, glatte bakker uten problemer! Er å anbefale :)

• 2 months later...
Skrevet

Kan noen fortelle meg hva som fysisk skjer når man kobler ut antispinn og DTC på en X3 med xDrive?

Det står 4X4 på dashboardet, betyr dette at bilen da er en ordentlig 4WD, ikke sånn bingobil?

Skrevet

Bingo bil er ikke bmw uansett ;) Du har ordentlig 4x4 permanent hele tiden, men når du kobler du DTC, så sitter du med kontrollen.. Kommer du for fort inn i svingen og bilen sklir litt, så vil ikke bilen overstyre deg som når systemet er koblet inn.. Samme gjelder vel når du spinner også, med systemet koblet til, så flytter vel X-drive kreftene individuelt hvor det trengs mest..

Jeg har det første systemet kan du si og her kobler jeg ut antispinnen hver gang jeg skal frem, om ikke, så blir jeg overstyrt når bilen spinner/sklir.. det kan være problematisk om det er slaps og drit opp bratte/svingete veier.. Med systemet av er bilen ustoppelig på slikt føre :D

Skrevet

Nuvel, systemet i E46 og tidlige X5 er vel egentlig ikke spesielt bra, men overlegent 2wd er det jo uansett.

X-drive fungerer imponerende bra, og spesielt liker jeg at bilen fortsatt føles bakhjulsdrevet. :)

Skrevet
Bingo bil er ikke bmw uansett ;) Du har ordentlig 4x4 permanent hele tiden, men når du kobler du DTC, så sitter du med kontrollen.. Kommer du for fort inn i svingen og bilen sklir litt, så vil ikke bilen overstyre deg som når systemet er koblet inn.. Samme gjelder vel når du spinner også, med systemet koblet til, så flytter vel X-drive kreftene individuelt hvor det trengs mest..

Enig, derfor lurer jeg på om bilen er en skikkelig permanent 4WD når systemet er koblet ut. Når DTC og ESP er , er jo bilen utvilsomt en bingobil. Da sender den jo krefter i hytt og vær. Den tar seg godt frem, men jeg stoler ikke helt på den..

Hmmm... burde kjøpt Disco3 ;)

Skrevet
Enig, derfor lurer jeg på om bilen er en skikkelig permanent 4WD når systemet er koblet ut. Når DTC og ESP er , er jo bilen utvilsomt en bingobil. Da sender den jo krefter i hytt og vær. Den tar seg godt frem, men jeg stoler ikke helt på den..

Hmmm... burde kjøpt Disco3 ;)

Jeg har ikke kjørt med BMW's gamle firhulstrekksystem annet enn på sommeren, så har ikke grunnlag for å uttale meg om det. Men LR Disco3 har jeg litt mer erfaring med. Min oppfatning er at det er kurrante biler. Godt utviklet firhulstrekksystem, grei komfort på landevei og velfungerende i terrenget. Men dekk har mye å si også på denne bilen.

Det jeg har å utsette på bilen er interiørkvaliteten, gassrespons og girkasse. Ville heller tittet etter en firer, der er det i mine øyne en mer komplett bil med en mer riktig motor (3 literen).

Skrevet

Og her er en annen interessant video for oss som liker firehjulstrekk:

denne testen er ikke helt relevant for oss BMW eiere da X5'en i denne videoen ikke har X-drive men det gamle systemet...

Skrevet

Men det har X6en i Top Gear videoen... ;)

Det ser ikke umiddelbart ut som Range Roveren har noe bedre dekk heller, blir levert med store lavprofilhjul den og.

• 8 months later...
Skrevet

Jeg har kjørt X3 litt i vinter, og skrur man av antispinn har man en 2WD. Det er jo ingen sperrer, så bilen er faktisk litt håpløs. Synd. Jeg har lyst på X3, men den er rett og slett ingen LR.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...