Gå til innhold

Teknisk kontroll før fortolling av E30 M3


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nylig kjøpt meg en E30 M3 Cecotto og skal fortolle denne. Jeg ble fortalt av tollvesenet :twisted: at jeg må ha med gammelt vognkort, moms papirene og siden bilen ikke er CE/type gokjent så må jeg ha TUV papirer.

Har noen erfaring med dette eller veit noen hvor jeg kan få tak i dette TUV papiret :? ?

Hjelp tas imot med stor takk :D .

Mvh Camilo Garcia

Skrevet

Det er lagt ut en tråd på bruktimport for kort tid siden, men det kommer litt an på hvorfra du kommer med bilen og hvordan du skal ta inn bilen. Uansett må du ha med deg transitteringsdokumentet (som gir deg adgang til kjøre bilen til det endelige tollbestemmelsesstedet). Dette gir deg noen få dager til å henvende deg til tollmyndighetene for å tolle inn (egentlig svare moms; det er ikke toll på biler lenger) bilen. Der må du presentere original kjøpekontrakt (+ evt. fraktkostnader, evt. tillegges et sjablontillegg på ca. 1.500.- NOK i fakturaprisen i Østlandsområdet), transitteringsdokumentet, legitimasjon, originale vognkort (del I og II). Så betales moms. Du må huske på å ordne norske prøveskilt på forhånd for Tollen inndrar evt. utenlandske (eksport-)skilt som står på bilen inn i Norge. NB! Prøveskiltene har bare ansvarsforsikring så om du vil ha kasko på bilen må du ordne det med ditt forsikringsselskap selv. Deretter må du til en trafikkstasjon for å få enkeltgodkjent bilen (eller er den typegodkjent fra før?) og her trengs legitimasjon, originale vognkort (del I og II), og muligens kjøpekontrakt (igjen) samt dokumentasjon på at bilen tilfredstiller kravene i kjøretøyforskriften (dersom bilen ikke er typegodkjent). Akkurat det siste kan være en utfordring så hadde jeg vært deg hadde jeg kontaktet en trafikkstasjon (i tillegg til å ha lest igjennom Kjøretøyforskriften kap. 6) og forhørt meg nøye om hvilke krav som stilles. Sannsynligvis må du ha dokumentasjon fra et uavhengig laboratorium e.l. dersom du ikke får dette fra BMW (jeg har sjekket dette på forhånd i et påtenkt tilfelle og ved henvendelse hit ble jeg møtt med veldig lite velvilje; de har visstnok fått beskjed fra BMW i Tyskland om at det kun er helt originale biler og som de kan finne dokumentasjon på, som de kan være behjelpelige med). TÜV-papirer er det ikke sikkert du trenger om du har øvrig dokumentasjon fra annet laboratorium, DEKRA e.l. Men som sagt; her hadde jeg sjekket nøye! Og så ville jeg valgt en trafikkstasjon som går for å være "greie"; det finnes tross alt forskjellige mennesker selv om reglene skal være de samme...

Lykke til! :wink:

Skrevet

Jeg fikk alle mine papirer til dette fra bmwnorge.

Kosta 2000 kr

De kalte det et ECE dokument, der står det chassisnummer på bilen og krav den tilfredstiller.

Gikk smertefritt med dette dokumente.

Men de henger jo seg opp i alt annet da :P

Nye regler i 2009, laveste punkt fra bakken og opp til bilen skulle være 12 cm mener jeg.

Tenkte ikke noe mere over dette siden bilen bare var senket 25mm og jeg hadde TUV pappirer på senkesette. Men dette hjalp ikke så lenge bilen ikke hadde dette godkjent i vongkort fra før. Altså før 2009 da--.

Så orginal fjærer måtte på..

Skrevet

Ta og sjekk at bilen ikke har innsveisa annet chassis nummer før du kjører den til kontroll! Så slipper vi at de tar nok en E30M3 og konfiskerer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...