S.Arnesen Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Blir du tatt så tar dem bilen . + bot ossen bot dreier det seg om da ? 10,000- 100.000? har kjøpt meg bil i utlandet for 1000 euro ca 8700 eller no. (hel bil men ska brukes som delebil) moms blir da 25% ca? noen som har gjort dette før? hadde planer om å ta båt fra damark til norge kjører jeg bare inom tollen å forteler at jeg vil momse bilen in? er heller ikke skilter på bilen så blir tyske prøveskilter er lit usikker på disser er ok for norge de funker værtfal for alle land som er i eu Du må stoppe innom ditt nærmeste tollkontor i det du kommer i land med bilen for å betale momsen. Vet ikke om den må betales med engang, eller om du kan få faktura. . Du har ikke lov til å kjøre med tyske prøveskilt i norge, så du må ha med prøveskilt som du kan klistre på før du passerer grensa til norge...
vetu03 Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Blir du tatt så tar dem bilen . + bot ossen bot dreier det seg om da ? 10,000- 100.000? har kjøpt meg bil i utlandet for 1000 euro ca 8700 eller no. (hel bil men ska brukes som delebil) moms blir da 25% ca? noen som har gjort dette før? hadde planer om å ta båt fra damark til norge kjører jeg bare inom tollen å forteler at jeg vil momse bilen in? er heller ikke skilter på bilen så blir tyske prøveskilter er lit usikker på disser er ok for norge de funker værtfal for alle land som er i eu Ta med prøveskilt fra norge da, som du setter på når du annkommer norge.
E36Cab1 Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Tyske prøveskilt er kun lovlige i Tyskland,skal du utenfor grensa må du ha toll-skilt,men da må bilen vises for godkjenning før desse blir utlevert. Dette vart eg fortalt av tyskerne iallefall...
AlXz Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Moms blir 25% av kjøpsum som du har skrevet kvittering/kontrakt på med selger. I tillegg skal du betale moms av fraktkostnader. (Ofte greit å skrive om det er bensin på tanken på kvitteringen også om det er det.)
bmwkizn Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Jeg lurer også litt på om Tollavgiften må betales med engang du kommer til grensen, eller om man får med faktura Noen som vet???
AlXz Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Tyske prøveskilt er kun lovlige i Tyskland,skal du utenfor grensa må du ha toll-skilt,men da må bilen vises for godkjenning før desse blir utlevert. Dette vart eg fortalt av tyskerne iallefall... Man får skilt i tyskland man kan kjøre på. Kalles toll skilt Ikke alle som lager skilt i tyskland gir ut disse. Disse får man med norskt pass, og man kan kjøpe internasjonal forsikring til disse. Nordmenn har IKKE lov å kjøre på tyske skilt. Heller ikke norske prøveskilt/verksted skilt i tyskland. Varighet hadde man noe valgmuligheter på. Dette er hvite plater med rød stripe. (hvite med gul stripe skal man ikke ha.., tyskerne er ikke helt kjent med selv hva dem skal gi ut.., vi fikk først med gul stripe, noe som vi ikke har lov å kjøre på fant vi ut. Dette er prøveskilt for tyskere) Husker ikke helt om bilen må være "eu godkjent" (Tüv kontroll/papirer), mener å ha lest noe slik. Men tror ikke bilen vi hentet i sommer var det.
AlXz Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Jeg lurer også litt på om Tollavgiften må betales med engang du kommer til grensen, eller om man får med faktura Noen som vet??? Du er pliktig å svinge innom tollen på norske grensen. Der er det mulighet for å få med faktura/avtale å betale senere. Men da må du tilbake til en tollstasjon innen få dager og ha med deg bilen/delene.
Ripper87 Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Tyske prøveskilt er kun lovlige i Tyskland,skal du utenfor grensa må du ha toll-skilt,men da må bilen vises for godkjenning før desse blir utlevert. Dette vart eg fortalt av tyskerne iallefall... Man får skilt i tyskland man kan kjøre på. Kalles toll skilt Ikke alle som lager skilt i tyskland gir ut disse. Disse får man med norskt pass, og man kan kjøpe internasjonal forsikring til disse. Nordmenn har IKKE lov å kjøre på tyske skilt. Heller ikke norske prøveskilt/verksted skilt i tyskland. Varighet hadde man noe valgmuligheter på. Dette er hvite plater med rød stripe. (hvite med gul stripe skal man ikke ha.., tyskerne er ikke helt kjent med selv hva dem skal gi ut.., vi fikk først med gul stripe, noe som vi ikke har lov å kjøre på fant vi ut. Dette er prøveskilt for tyskere) Husker ikke helt om bilen må være "eu godkjent" (Tüv kontroll/papirer), mener å ha lest noe slik. Men tror ikke bilen vi hentet i sommer var det. hehe jeg har kjørt 50 mil i tyskland på hvite/gule skilter (5 dager) bra jeg ikke ble stoppa da. bilen min er eu godkjente (tuv) i 1 år til takk for oplysningen ang prøve skilta da;) hvit med rød stripe som jeg kan kjøre på da.
Bimmerfører Skrevet November 9, 2009 Skrevet November 9, 2009 Jeg lurer også litt på om Tollavgiften må betales med engang du kommer til grensen, eller om man får med faktura Noen som vet??? Du er pliktig å svinge innom tollen på norske grensen. Der er det mulighet for å få med faktura/avtale å betale senere. Men da må du tilbake til en tollstasjon innen få dager og ha med deg bilen/delene. Du bør og må stoppe innom tollen og momse inn bilen, der får du to valg, enten betale der og da, eller den vanskelige måten, ta med en lapp som du må ha med til biltilsynet, for så å få betalingblanket som må stemples betalt av bank / postkontor, for så å reise tilbake til tollstasjonen og fremvise innen 48 timer etter at varen har ankommet norge. Dette er en helt hår-reisende og vanskelig måte å gjøre det på men slik er det dessverre. Å jukse med kjøpskvittering kan også koste deg dyrt, tollerene har lister over priser på kjøretøy som de kan og egentlig skal sammenligne med kjøpskvittering, dette for å utelukke "juks" på kjøpesummen. Finner tollerene ut at avvike er for stort til at fornuften kan forsvare dette avviket, må DU fremvise bankutskrift eller annet som kan bevise den rette kjøps-sum. Jeg sier IKKE at dette er standard prosedyre som følges hver gang, men det forekommer meget ofte, da også spesielt når man frakter kjøretøy inn som ansees for å bli brukt som delebiler osv..... Bare en liten advarsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå