Gå til innhold

Xenon på ettermontert grøftelys, og EU-kontroll

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest gjennom ca. 100 tråder her nå, og har vel konkludert greit med at den visdomen jeg innesatt om at xenon i grøft- og fjernlys er lov, tydeligvis bare var litt synsing fra en eller annen diskusjon.no-kar.

Uansett, det jeg ikke finner noe som helst om, er hvordan det fungerer med ettermonterte grøftelys?

Jeg har egen bryter under rattet til mine grøftelys, og det har aldri vært noe problem med disse lyktene før.

Hvis jeg slår av grøftelysene når jeg skal på EU-kontroll, er det jo ingen som vil merke at dette er xenon? Vil jeg da få mangel-lapp?

Skrevet

Alle lys som er montert på bil,skal testes og skal virke. Her er utdrag fra Kjøretøysforskriften:

§ 28-5. Lysutstyr som bil kan ha (Bestemmelsene i denne paragraf gjelder ikke for kjøretøy som omfattes av § 28-1)

KURVE-/TÅKELYS

1. Bil kan ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kurve-/tåkelys.

1.1 Lyktene skal tilfredsstille minst ett av følgende krav:

a) Være E-merket med symbolet B i henhold til ECE-reg.nr. 19.

B) Være e-merket med symbolet B i henhold til direktiv 76/762/EØF, eventuelt som endret ved direktiv 87/354/EØF eller direktiv 1999/18/EF.

c) Være godkjent og merket i henhold til annen standard med tilsvarende krav som i alternativ a eller b.

1.2 Lyktene skal være montert slik at innstillingen ikke påvirkes av bilens normale bruk og at vibrasjoner ikke oppstår under normale kjøreforhold. Disse krav anses å være oppfylt når man hvor som helst på lykten kan belaste denne med en bakoverrettet kraft parallelt med bilens lengdeakse på 150 N (15,3 kp), og den elastiske bevegelsen ikke over stiger 5 mm. Når kraften opphører, skal lyktene stå i sin opprinnelige stilling.

1.3 Lykten skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men øverste kant av den lysende flaten må ikke ligge høyere enn øverste kant av den lysende flaten i nærlyset.

1.4 Lyktene skal være plassert slik på hver side at den lysende flates ytterkant er mindre enn 40 cm fra bilens ytterste kant.

1.5 Lyktene skal være koplet over egen bryter og slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.

Tatt ifra PKK:

4.10 Andre lys Ktf § 28-2/11,

12 § 28-3

Ktk § 25-2/11,12

§ 25-3

Kontroller antall, farge, plassering, kopling, funksjon,

tilstand, innfesting.

Ryggelys - defekt 1

Ryggelys - for mange (kun 2stk) 1

Arbeidslys - feilkoblet 1(2)

Arbeidslys - virker ikke 1

Roterende varsellys defekt 2

Ekstra hjelpelys - feil antall 1

Ekstra hjelpelys - defekt glass 1

Ekstra hjelpelys - feil farge 2

Ekstra hjelpelys - feil funksjon 2

Ekstra hjelpelys - feil plassering 2

Ekstra hjelpelys - feil kopling 2

Ekstra hjelpelys - dårlig innfesting 1

Ekstra hjelpelys - ulovlige lykter 1(2)

Ekstra hjelpelys - flere enn tillatt 1(2)

Skrevet

min har xenon i alle lys og gikk gjennom EU uten feil.

men det er ikke lov med xenon i grødtlysene om ikke lykten er laget for xenon og godkjent for xenon.

Skrevet

Hmm... Blir spennende dette her. Er det så ulovlig som jeg har følelsen av, og med min flaks, kan jeg vel bare begynne å spare til boten med en gang..

Men, det er 35w og 6000k da, så det ser jo ikke sånn über-uorginalt ut, bare fryktelig hvitt.. Noen som har erfaring med hvor pirkete Onkel Politi er på slikt?

Jeg vet forøvrig om at man bruker vanlige kjørelys når det er mørkt ute (selv om jeg senest i går passerte to statlige kjøretøy (ambulanser) med park/grøft ute på tur).

Edit:

Grøftelysene har jo sånn svær glasskuppel som skal dele opp lyset, er det så stor forskjell på halogen-lys og xenon-lys at denne ikke gjør jobben sin?

Skrevet

en kompis av meg ble stoppa med nærlys, og da fikk han beskjed om at han måtte slå av fjærnlysa.. : D

så da satte han på parklys, og da fikk han kjøre vidre : D

så mange av onkel poleti er ganske fjærne når det gjelder sånn... men BT kan jo være hakket værre da :S

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...