Gå til innhold

feilsøke på hjerne!

fast Dog
 Share

Anbefalte innlegg

Det finnes dessverre ingen prosedyre for feilsøking av denne, med mindre du jobber på service verkstedet til produsenten :wink:

Det er mye som kan måles og sjekkes, selv om det beste er å ha et komplett detaljert datablad for hele greia med nivåer, spenninger, signal-former osv.

Og her burde du ha en god del erfaring med elektronikk!

Hvis du ikke har erfaring med Måleteknikk, signalbehandling, transistorteknikk, halvledere, passive komponenter som motstandere og kondensatorer.

vel da er det ikke mye du kan gjøre.

Jeg kan hjelpe og forklare enkle målinger, men det beste er å få noen med opplæring og erfaring til å se på den for deg.

Ser du bor i Kristiansand, jeg skulle gjerne ha hjulpet men jeg jobber atm. som radarteknikker i Honningsvåg.

Jeg vil ta ferie 21. des og reise tilbake til KRS, kan da kanskje ta en titt på den.

Hvis du fortsatt vil prøve deg så si i fra så kan jeg forklare noen enkle ting du kan prøve deg på.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fått tak i en ny og alt da virker fint, så kan du måle signalene ut fra ECU-en. Måle begge to og sammenligne dem, så kan du prøve å søke opp de pin-ene (på google) som har forskjellige verdier og derfra muligens finne ut hva som er galt.

Etter det jeg har erfart så kan det være problematisk å måle når ecu-en er tilkoblet kabelen, pga. tilkoblingen var tettet og det var ikke mulighet for å komme til. Du må bare se hvordan din tilkobling er.

Du kan også åpne ecu-en og se etter dårlige(sprukne) lodde punkter, kortslutninger og etter Irr(oksidering) tegn på skade pga. kondens.

Men vær obs når du åpner ECU-en så du ikke gjør ting verre, du burde alltid bruke en ESD(jord) lenke for å forhindre at du ødelegger noe pga. statisk elektrisitet. disse kan du kjøpe på biltema, clas ohlson og hos div. data-forhandlere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...