fast Dog Skrevet November 12, 2009 Share Skrevet November 12, 2009 Finnes det noen metode for å feilsøke på hjernen? Evt finne ut om den er defekt? Enten helt ødelegt eller delvis...?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KrHeLl Skrevet November 12, 2009 Share Skrevet November 12, 2009 Det finnes dessverre ingen prosedyre for feilsøking av denne, med mindre du jobber på service verkstedet til produsenten Det er mye som kan måles og sjekkes, selv om det beste er å ha et komplett detaljert datablad for hele greia med nivåer, spenninger, signal-former osv. Og her burde du ha en god del erfaring med elektronikk! Hvis du ikke har erfaring med Måleteknikk, signalbehandling, transistorteknikk, halvledere, passive komponenter som motstandere og kondensatorer. vel da er det ikke mye du kan gjøre. Jeg kan hjelpe og forklare enkle målinger, men det beste er å få noen med opplæring og erfaring til å se på den for deg. Ser du bor i Kristiansand, jeg skulle gjerne ha hjulpet men jeg jobber atm. som radarteknikker i Honningsvåg. Jeg vil ta ferie 21. des og reise tilbake til KRS, kan da kanskje ta en titt på den. Hvis du fortsatt vil prøve deg så si i fra så kan jeg forklare noen enkle ting du kan prøve deg på. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bonden Skrevet November 12, 2009 Share Skrevet November 12, 2009 Mulig du har forsøk det alerede men sjekk først alle målbare signaler inn og ut fra styreenheten ,mange ganger ligger feilen der. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KrHeLl Skrevet November 12, 2009 Share Skrevet November 12, 2009 Hvis du har fått tak i en ny og alt da virker fint, så kan du måle signalene ut fra ECU-en. Måle begge to og sammenligne dem, så kan du prøve å søke opp de pin-ene (på google) som har forskjellige verdier og derfra muligens finne ut hva som er galt. Etter det jeg har erfart så kan det være problematisk å måle når ecu-en er tilkoblet kabelen, pga. tilkoblingen var tettet og det var ikke mulighet for å komme til. Du må bare se hvordan din tilkobling er. Du kan også åpne ecu-en og se etter dårlige(sprukne) lodde punkter, kortslutninger og etter Irr(oksidering) tegn på skade pga. kondens. Men vær obs når du åpner ECU-en så du ikke gjør ting verre, du burde alltid bruke en ESD(jord) lenke for å forhindre at du ødelegger noe pga. statisk elektrisitet. disse kan du kjøpe på biltema, clas ohlson og hos div. data-forhandlere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå