Gå til innhold

vifte, vannpumpe og remhjul på m60b40

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har seg sånn at radiatorviften min gikk i stykker her om dagen. Tidligere har jeg hørt ulyd som hørtes ut som kom fra vannpumpen. Nå har jeg skrudd ut vannpumpen og kastet den ødelagte viften.

Det som er pussigt er at på remhjulet som står på vannpumpen er det et hakk i, skalet av et litr stykke, så denne bytter jeg. Men vannpumpen virker helt fin. "Impellerne" er helt fine, spørsmålet mitt blir da, hvordan sjekke om vannpumpen er fin eller ikke? Bilen har aldri kokt, jeg stoppet når jeg hørte viftet traff radiatordekselet.

Skjønner egentlig ikke hvordan det skjedde i det hele tatt men, hehe.

Håper noen har tips å komme med ;) Vil ikke betale 2000 for en vannpumpe om den jeg har fungerer fint :)

Skrevet

- du tar bare tak i reimhjulet og snurrer litt på den, å kjenner etter ulyd,slakke,treghet/"hakk" i lagrene.

- en liten "suselyd" vil det være pga tettningen.

- om pumpen har lekket vann, vil du trolig se spor av det rundt på utsiden av pumpen.

- ang. reimhjulet, spørs det litt hvor den har "skalet" av, og hvor mye selvføgelig.

- hvis det er multirib-reim har det ikke noe å si om det er på sidene, bare "flaten" er forholdsvis uskadd

- jeg ville prøvd skiven og sett hvordan det går mtp reima.

Skrevet

Okei, er skalet av på siden ja :) Kan ta bilder senere ikveld å legge ut. Takk for hjelpen så langt. Kjente ikke noe slark i vannpumpen, og så ikke noen "tegn" til lekkasje.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...