kristofferbmw Skrevet November 12, 2009 Share Skrevet November 12, 2009 Heisann, har vurdert litt å bygge om fra 318 i til 318is , men er litt usikker på hva jeg må gjøre ! vil ledningsnettet som sitter i bilen passe til motoren ? forstilling og bakstilling, hva må gjøres der ? Ja, du kan si at jeg trenger svar på alt som må gjøre fra a - å takk for svar mvh kristoffer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlXz Skrevet November 12, 2009 Share Skrevet November 12, 2009 Har skrevet litt ang ombygg fra 4syl til 6syl.. Men når det gjelder en 318is så trenger du ventilerte bremser fremme, og skive bremser bak (uventilert). Ellers blir det ganske likt som under. I tillegg må du holde deg innenfor vekter du har oppgitt i ditt vognkort nå. Øking av akselvekter er ikke mulig lenger. Bilen din bør også ha vært mer enn 10 år i Norge. Da slipper du avgifter for effektøkning. Ombygging av e36 (4syl til 6syl): Her tatt utgangspunkt i at det skal bygges om slik at bilen til slutt er identisk med en 320i el 325i. Man må da henvede seg til Biltilsynet (heretter kalt BT) før man starter ombyggingen, for å få et klarsignal tilbake. Ring og snakk med BT, eller send inn en søknad hvor du forklarer hva du skal bygge om på, og hvilke deler du skal bytte ut/bruke. (Gjerne kopi av vognkort, osv), ved donorbil som er utenlandsk må moms papirer og dokumentasjon på bilen også framlegges. Om man får godkjenning fra BT til å starte ombyggingen, så må normalt bilen inn til et verksted for å få bekreftet at delene som er oppgitt er byttet, og eventuelt en hjulstillingskontroll. Etter dette må man bestille time for visning på trafikkstasjon, samt ha med bil, papirer fra verksted, vognkort, etc. NB! Start ikke ombyggingen uten å ha snakket med BT. Hva må byttes? - Bremser foran (skiver og kalipere med klaver (316/318 har uventilert – 320/325 har ventilert)) - Bak (spindler begge sider med skive, kalippere, klaver, etc (316/318 har tromler – 320/325 har skiver)) - Håndbrems vaiere og alt inni trommel-delen av skivene bak - Motor (med motorledningsnett, lmm, hjerne, etc) (Må være like ”ny” eller nyere enn bil) - Girkasse (bør byttes, da denne tåler mer, og mulig har annen utveksling) - Eksosanlegg hele veien - Mellomaksel Dette kan/bør byttes: - Stabstag foran (er tykkere på 6syl enn 4syl) - Dempere/fjærer - Instrumentpanel (speedometer går til 260 og turteller blir riktig) - Plastdeksel over radiator (med kjøling til dynamo) For 325: - Differensial (diff) bør også byttes pga annen utveksling 3,15. (316, 318, 318is og 320 har 3,45) - Drivaksler bør byttes om diff byttes, da disse er tykkere og tåler mer. Evtentuelt kan flenser flyttes over fra gamle diffen, slik at de ”gamle” drivakslene passer. Motor: Kan tas fra alle e36, men pass på årsmod/måned med tanke på godkjenning. Må være like gammel/ny eller nyere enn bilen. Anbefaler å få med ledningsnett og eventuell startsperre komponenter dersom motoren har dette. (ewsII: hjerne, ews modul, chip fra nøkkel + kontakter/ledninger og sende/mottaker boks for å koble opp dette igjen). Kan bruke fra andre modeller også med litt modifisering. F.eks e34 ved å bytte bunnpanne, skulpedeksel, oljesil/pickup, peilepinne + peilepinnerør, motorarmer/fester med gummi-labber. Og motorledningsnett kan være greit å bytte evt. Om man bruker den gamle radiatoren som står i bilen, så bør radiator lokket (påfyllingslokket) som sitter i topp av ekspasjonstank/radiator byttes, da dette er forskjellen som skiller en 4syl radiator fra en 6syl. (Også mulig forskjeller fra hver motorsstørrelse…) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå